Newsy

Koleje Śląskie będą potrzebowały nawet 150 mln zł z samorządowej kasy. Czeka je głęboka restrukturyzacja

2013-02-08  |  06:53
Mówi:Mirosław Sekuła
Funkcja:Marszałek Województwa Śląskiego
  • MP4

    Restrukturyzacja spółki, dotacja województwa i korekta rozkładu jazdy – to ma pomóc Kolejom Śląskim w rozwiązaniu sytuacji kryzysowej. Władze województwa czekają na szczegółowy plan naprawczy. Według różnych szacunków spółka może potrzebować od kilkudziesięciu do 150 milionów złotych, m.in. na modernizację taboru. To właśnie problemy techniczne były najważniejszą przyczyną kłopotów Kolei Śląskich tuż po uruchomieniu połączeń w grudniu ubiegłego roku.

    Jak zapewnia marszałek województwa śląskiego, Koleje Śląskie obsługują wszystkie połączenia zaplanowane w rozkładzie, który wszedł w życie w grudniu ub.r. Pociągi spółki jeżdżą jednak z opóźnieniami.

     – Uważam, że ten rozkład jazdy był zbyt życzeniowy i zbyt bogaty. Musimy jeszcze raz się policzyć i dostosować nasze chęci możliwości. Myślę, że te opóźnienia będzie można dopiero zlikwidować przy korekcie rozkładu jazdy, który jest przewidywany w połowie kwietnia – mówi Mirosław Sekuła, marszałek Śląska.

     – Myślę, że pasażerom da się wytłumaczyć, że lepszy jest pociąg pewny, który na pewno odjedzie i w miarę punktualny, chociaż będzie ich dużo mniej niż pociągów niepewnych – mówi Bogusław Kowalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

    Jak podkreślają eksperci, Koleje pilnie wymagają wprowadzenia zmian, które obejmą nie tylko rozkład jazdy, ale też restrukturyzację samej spółki.

     – W tej chwili zajmujemy się głownie sytuacją kryzysową. Analizujemy przyczyny i znajdujemy środki, rozwiązania. Chcemy, by ten kryzys był szansą na usprawnienie przewozów osobowych koleją na Śląsku i szansą dla nowych rozwiązań Kolei Śląskich – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Mirosław Sekuła.

    Podobnego zdania są eksperci Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, którzy przeanalizowali kłopoty z uruchomieniem połączeń Kolei Śląskich. Bogaty rozkład w połączeniu z brakami w taborze kolejowym i niewystarczającą liczbą wykwalifikowanych pracowników spowodował łańcuch problemów, którego władze spółki nie były w stanie rozwiązać.

     – Spółka i wszystkie podmioty zaangażowane w sprawę muszą wypracować realny program naprawczy dla Kolei Śląskich i dla całej organizacji przewozów w województwie – twierdzi Mirosław Sekuła.

    Program naprawczy Kolei Śląskich powinien się koncentrować na usunięciu przyczyn kryzysu. W krótkim okresie oznacza to zgromadzenie odpowiedniego taboru.

    Restrukturyzacja i zmiany w finansowaniu

    Koleje Śląskie wymagają też dofinansowania. Władze województwa są w trakcie szacowania kosztów zmian.

     – Na pewno będą one stanowczo zbyt wysokie, żeby można było „dosypać pieniędzy” dla zasypania problemu. Koszty będą musiały być poniesione również po stronie spółki, więc czeka ją głęboka restrukturyzacja. Nie jesteśmy gotowi, żeby podać konkretne kwoty, ale są to kwoty idące w dziesiątki milionów złotych, na pewno nie kilka milionów – szacuje Mirosław Sekuła.

    Zdaniem ekspertów ZDG TOR biznesplan, na podstawie którego Koleje Śląskie rozpoczęły działalność nie przystaje do obecnych realiów. Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że koszty funkcjonowania spółki wzrosły, a jej przychody spadły.

     – Wszystko zależy od przychodów, czyli jakie są wypływy ze sprzedaży biletów. Jeżeli te wpływy będą na założonym poziomie, to dotacja w wysokości 140 milionów złotych powinna wystarczyć. Sądzę jednak, że powrót do normalności będzie trwał o wiele dłużej. W przyszłym roku samorząd województwa musi się więc liczyć z dotacją przekraczającą 150 milionów złotych – prognozuje Bogusław Kowalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Bankowość

    Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

    Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

    Transport

    37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

    Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

    Prawo

    Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

    Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.