Newsy

SMS obchodzi 20. urodziny. Statystyczny Polak wysyła rocznie 1,5 tys. wiadomości

2012-12-03  |  06:30
Mówi:Marcin Dulnik
Funkcja:rzecznik platformy serwersms.pl
  • MP4

    Dwadzieścia lat temu nastąpił przełom w komunikacji. Pierwszą krótką wiadomość tekstową wysłał 3 grudnia 1992 roku Brytyjczyk Neil Papworth. 160 znaków napisanych na klawiaturze telefonu komórkowego to dziś najpopularniejsza forma komunikacji tekstowej na całym świecie. W ciągu roku Polacy wysyłają prawie 56 mld SMS-ów. Dla wielu to wciąż nieoficjalna forma komunikacji. Ostatnie badania przekonują jednak, że SMS-y mogą mieć zastosowanie przy komunikacji z klientem lub ostrzeganiu mieszkańców przed powodzią.

    SMS od początku miał być krótką, nieformalną, rozrywkową formą komunikacji. Jego wynalazca Neil Papworth, pracownik Vodafone, składał w ten sposób życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia swoim kolegom. Jednak przełomowym momentem było odkrycie menadżerów firm telekomunikacyjnych, którzy zaobserwowali, że SMS stał się ulubioną formą komunikacji nastolatków.

     – Jak na dwudziestolatka przystało, SMS jest w formie, jest bardzo aktywny, dynamiczny i bardzo podoba się, zwłaszcza młodym ludziom – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Dulnik, rzecznik platformy SerwerSMS.pl.

    Przeprowadzone przez SerwerSMS.pl badania potwierdziły, że Polacy bardzo lubią tę formę komunikacji. Aż 75 proc. pytanych wskazało, że korzysta z SMS-ów codziennie. Im niższy przedział wiekowy, tym liczba deklaracji wyższa (w grupie 18-20 lat to 83,3 proc., a wśród osób po 60tce – 46,7 proc.).

     – Statystyczny Polak wysyła blisko 1500 SMS-ów rocznie. Myślę, że to jest bardzo dużo, ponieważ łącznie suma tych SMS-ów to ponad 52 miliardów według ostatniego raportu UKE. Raporty GUS wskazują na jeszcze większą liczbę SMSów, które Polacy wysyłają w ciągu roku, bo ponad 56 miliardów. Więc ten ruch SMS-owy jest bardzo duży – mówi Marcin Dulnik.

    Badani wśród najważniejszych cech tej formy kontaktu wymieniali głównie: szybkość dostarczania wiadomości (66,6 proc.), niski koszt (64,9 proc.) prostotę użytkowania (47,1 proc.) oraz łatwy dostęp (45,6 proc.). Według autorów badań te cechy SMS-ów skłaniają ku nim także prywatne firmy i urzędy, które chcą dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców. 

     – Ten trend w tej chwili jeszcze raczkuje w tym sensie, że na prawie 2,5 tys. gmin w Polsce tylko 250, według naszych szacunków, uruchomiło usługę powiadomień SMS dla mieszkańców. Czyli w dalszym ciągu pozostaje bardzo duża grupa gmin, która pozostaje poza tą komunikacją – wyjaśnia rzecznik firmy.

    Dziś z krótkich wiadomości tekstowych chętnie korzystają sklepy internetowe, sektor finansowy oraz część prywatnych przychodni lekarskich.

     – Powiadomienia SMS są bardzo skuteczne, tzn. docierają do nas bardzo szybko, konkretnie na nasz telefon, który praktycznie jest cały czas przy nas, nie rozstajemy się z nim – mówi Marcin Dulnik.

    Jak prognozuje firma SerwerSMS.pl w opublikowanym w tym roku raporcie, pozycja SMS-ów przez najbliższych pięć lat jest niezachwiana. Do tej pory krótkim wiadomościom tekstowym nie zaszkodziły nawet portale społecznościowe, jak Twitter czy Facebook.

     – Perspektywy rozwoju usługi SMS rysują się bardzo ciekawie. Mimo tego, że coraz więcej mobilnych komunikatorów zyskuje popularność, to według wyników naszych badań użytkownicy smartfonów wolą wysyłać SMS niż korzystać z komunikatorów opartych o popularne portale społecznościowe. To jest bardzo ciekawy trend – zapewnia ekspert.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Aktualne oferty pracy

    Specjalista ds. sprzedaży

    Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

    Przemysł

    IV kwartał nie będzie okresem przedświątecznej hossy. Przedsiębiorcy mają coraz większe problemy ze spłatą należności

    Choć liczba niewypłacalności w tym roku, po początkowym wzroście, zaczęła spadać w miarę uruchamiania kolejnych rządowych tarcz, ostatecznie w 2020 roku może nastąpić kilkunastoprocentowy wzrost niewypłacalności, a więc i przeterminowanych długów – wynika z szacunków Euler Hermes. – IV kwartał tego roku nie będzie, jak dotychczas, okresem żniw dla wielu firm – mówi Tomasz Starus, członek zarządu ubezpieczyciela. Jeszcze trudniejsza sytuacja może mieć miejsce w II kwartale przyszłego roku, gdy nie tylko zabraknie rządowych osłon, ale też będzie trzeba zwrócić tegoroczną pomoc.

    Handel

    Polski rynek piwowarski w zapaści z powodu pandemii. Nowe ograniczenia ponownie uderzą w branżę i całą gastronomię

    Dwumiesięczny lockdown, ograniczenia w działalności sklepów, lokali gastronomicznych i odwołanie imprez masowych pogorszyły kondycję branży piwnej, w którą z początkiem tego roku uderzyła jeszcze podwyżka akcyzy o 10 proc. Najmocniej ucierpiały browary rzemieślnicze, które notują nawet 90-proc. spadki sprzedaży. Strat do tej pory nie udało się odrobić, a druga fala covidowych restrykcji może jeszcze dotkliwiej uderzyć w rynek. Dlatego też branża apeluje do rządu o wsparcie, które nie wymaga uruchomienia żadnych dodatkowych środków z budżetu. Raport Związku Przedsiębiorców i Pracodawców wskazuje pięć takich postulatów.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Przemysł

    Energetyka słoneczna stała się opłacalnym biznesem. W tym roku obroty branży mają wzrosnąć o 25 proc.

    Fotowoltaika stała się w ostatnich latach nie tylko sposobem na obniżenie rachunków i produkcję zielonej energii, ale i prężnie rozwijającym się biznesem. Według prognoz IEO na koniec tego roku obroty branży wzrosną o 25 proc. i przekroczą 5 mld zł. Boom fotowoltaiczny może zachęcić firmy nie tylko do tego, żeby instalowały panele PV i produkowały energię na własne potrzeby, ale również do jej sprzedaży. Dla wielu z nich wejście na rynek fotowoltaiki, chociażby jako sprzedawca usług fotowoltaicznych we współpracy z firmami działającymi w tej branży, może stanowić okazję do dywersyfikacji podstawowej działalności i dodatkowego zarobku.

     

    Infrastruktura

    Do części szkół od poniedziałku wróciła nauka zdalna. Ponad połowa nauczycieli potrzebuje dodatkowego przeszkolenia z wykorzystania narzędzi cyfrowych

    Od poniedziałku, 19 października, szkoły ponadpodstawowe powracają do zdalnego trybu nauczania. Eksperci podkreślają jednak, że dzięki czasowemu przeniesieniu lekcji do online’u wiosną tego roku polska edukacja wykonała duży krok w kierunku cyfryzacji. Dzięki temu jest lepiej przygotowana na ponowne wprowadzenie nauki zdalnej. Po kilku miesiącach zajęć online nauczyciele coraz lepiej oceniają swoje kompetencje w tym zakresie, ale wciąż ponad połowa przyznaje, że przydałoby się im dodatkowe przeszkolenie.