Newsy

Snapchat i Instagram negatywnie wpływają na zdrowie psychiczne użytkowników. Obniżają samoocenę i wzmagają poczucie osamotnienia

2017-06-08  |  06:30

Portale społecznościowe takie jak Instagram i Snapchat negatywnie wpływają na zdrowie psychiczne młodych osób – wynika z brytyjskiego badania #StatusOfMind. Korzystanie z tych serwisów może wywoływać poczucie osamotnienia i niepokoju, obniżać samoocenę, a także sprzyjać zastraszaniu rówieśników. Inne media społecznościowe poza tym, że służą nawiązywaniu kontaktów mogą być narzędziem szerzenia nienawiści. Facebook zatrudnia moderatorów, którzy mają wyłapywać podejrzane treści.

– Najbardziej negatywny wpływ na zdrowie młodych osób ma Instagram. Korzystanie z tego serwisu prowadzi do obniżenia własnej oceny, negatywne postrzeganie swojego ciała i ogólne obniżenie nastroju. Snapchat z kolei jest wedle ankietowanych narzędziem, poprzez które dochodzi do zastraszania pomiędzy rówieśnikami – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Joanna Jałowiec, redaktor naczelna PRoto.pl.

Z badania #StatusOfMind przygotowanego przez Royal Society for Public Health i Youth Health Movement wynika, że wśród serwisów społecznościowych najlepszy wpływ na psychikę młodych osób ma YouTube. Według badania platforma ta promuje u młodych ludzi pozytywne cechy, zwiększa świadomość i jest pomocna w poszukiwaniu wsparcia emocjonalnego.

– Facebook i Twitter są postrzegane pół na pół. Ankietowani dopatrzyli się pozytywnych i negatywnych, bo z jednej strony platformy te były oskarżane o propagowanie nienawiści, np. w postaci szerzenia treści związanych z dyskryminacją, ale z drugiej strony pozwalają one na budowanie relacji między ludźmi i pozwalają na wyrażanie siebie – wskazuje Jałowiec.

Media społecznościowe mogą być wykorzystywane do dręczenia i rozprzestrzeniania nienawiści. Ostatnie przypadki transmisji na żywo z samobójstw czy morderstw na Facebooku sprawiły, że serwis zadecydował o zatrudnieniu dodatkowych moderatorów treści. Dotychczas było ich ok. 4,5 tys., teraz Facebook zatrudnił kolejne 3 tys osób.

– Dodatkowa liczba moderatorów ma przyspieszyć wyłapywanie treści live na Facebooku, które są podejrzane. To sytuacje, kiedy ktoś transmituje coś, co bardziej jest informacją przeznaczoną do organów ścigania, niż do dzielenia się nią ze społecznością facebookową – tłumaczy redaktor naczelna PRoto.pl.

To nie jest jedyna zmiana, jaka czeka Facebooka, który zamierza wprowadzić możliwość zamawiania posiłków bezpośrednio w serwisie. Obecnie testowana jest funkcja „Order Food”, gdzie po kliknięciu przycisku wyświetli się lista lokalnych restauracji, z których można zamówić posiłek.

– Opcja ta jest na razie testowana w Stanach Zjednoczonych, ale prawdopodobnie będzie niebawem oficjalnie ogłoszona i wprowadzona również w innych krajach – mówi Joanna Jałowiec.

Nowe funkcje pojawiły się także na Instagramie, w dużej mierze inspirowane Snapchatem, czyli interaktywne, trójwymiarowe filtry na twarz. Są one dostępne podczas wykonywania zdjęć za pośrednictwem aplikacji. Serwis wprowadza też możliwość dodawania do zdjęć naklejek z wpisywanymi hashtagami.

– To kolejny przykład, kiedy serwis należący do Marka Zuckerberga, czerpie z rozwiązań, które sprawdziły się gdzie indziej. Filtry nakładane na twarz były wizytówką Snapchata. Twórcy Instagrama tłumaczą, że filtry mają pomóc przekształcić zwykłe selfie w coś ciekawego. Branża wie swoje, chodzi oczywiście o pieniądze i przeklejenie funkcjonalności, która świetnie działa u konkurencji – przekonuje Joanna Jałowiec.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.