Newsy

Start-upy w centrum zainteresowania inwestorów i korporacji. Ponad 1/3 z nich generuje wyższe przychody niż przed pandemią

2021-06-14  |  06:30
Mówi:Artur Piecha
Funkcja:dyrektor marketingu klientów kluczowych i korporacyjnych
Firma:Orange Polska SA
  • MP4
  • Choć 53 proc. start-upów odczuło brak nowych odbiorców produktów lub usług, a 35 proc. spadki sprzedaży, to stosunkowo niewiele z nich ocenia wpływ pandemii na swoją działalność jako negatywny. Ponad jedna trzecia tego typu biznesów generuje obecnie przychody większe niż przed jej wybuchem – pokazuje ostatnia edycja raportu Fundacji Startup Poland z listopada 2020. Szansą rozwoju dla młodych, innowacyjnych biznesów jest współpraca z dużymi korporacjami, które mogą zapewnić im zaplecze i wsparcie eksperckie. Takie możliwości w ramach swojego akceleratora oferuje start-upom Orange Polska. Operator stawia zwłaszcza na innowacje związane z 5G.

    – Polskie start-upy dobrze poradziły sobie w pandemii, ponieważ w ubiegłym roku – mimo ogólnych trudności w gospodarce – udało im się pozyskiwać finansowanie z rynku. Z opublikowanego w styczniu 2021 raportu „Transakcje na polskim rynku VC 2020” wynika, że w ubiegłym roku wartość inwestycji pozyskanych przez start-upy była rekordowa, na poziomie 2,1 mld zł. Natomiast z raportu „Polskie start-upy 2020. COVID Edition”, przygotowanego przez Fundację Startup Poland, wynika, że najmłodsze biznesy w Polsce ucierpiały w pandemii stosunkowo najmniej i patrzą bardzo optymistycznie w przyszłość – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Artur Piecha, dyrektor marketingu klientów kluczowych i korporacyjnych Orange Polska.

    2,1 mld zł pozyskanego kapitału to 70-proc. wzrost względem 2019 roku. Średnia wartość inwestycji venture capital na polskim rynku również była w ubiegłym roku rekordowa – o 52 proc. wyższa niż rok wcześniej. Zdaniem autorów raportu, analityków PFR Ventures, świadczy to o niesłabnącym optymizmie inwestorów wobec polskiego ekosystemu start-upowego. Kapitał prywatny odpowiadał za 45 proc. wartości ubiegłorocznych transakcji.

    Z optymizmem na ten sektor patrzą również duże firmy i korporacje, które decydują się na współpracę ze start-upami. Z badania Fundacji Startup Poland wynika, że innowacyjne biznesy znacznie częściej wybierają działania kierowane do firm niż w segmencie konsumenckim. W tej grupie 65 proc. start-upów tworzy produkty i usługi właśnie dla dużych podmiotów, zatrudniających powyżej 250 osób.

    Jak podkreśla ekspert Orange, współpraca dużych korporacji ze start-upami jest obustronnie korzystna. Jedną z zalet dla operatora jest duży potencjał wdrażania innowacji poprzez współpracę z takimi podmiotami. Młode, innowacyjne biznesy są bardziej elastyczne i otwarte na ryzyko, koncentrują się na tworzeniu rozwiązań odpowiadających rynkowemu zapotrzebowaniu, a przy tym ich proces decyzyjny nie jest tak skomplikowany jak w przypadku korporacji.

    – Dlatego wspólnie ze start-upami chcemy zaoferować na rynku nowe produkty i usługi, m.in. bazujące na technologii 5G – mówi Artur Piecha.

    W ramach Orange działa wewnętrzne centrum kompetencji, które zajmuje się wyszukiwaniem, testowaniem i rozwojem innowacyjnych usług. Orange Fab wyłuskuje te start-upy, które opracowują innowacyjne produkty i usługi albo w nieszablonowy sposób wykorzystują technologie, tworząc nowe modele biznesowe. Szczególnie poszukiwane są rozwiązania, które mogą poprawić efektywność i przyczynić się do cyfrowej transformacji w przemyśle, logistyce czy transporcie.

    – Poszukujemy partnerów, którzy mają gotowy produkt wypełniający nisze rynkowe lub uzupełniający nasze portfolio ofertowe w ramach grupy spółek Orange – wyjaśnia ekspert Orange. – Jesteśmy otwarci zwłaszcza na propozycje usług wykorzystujących sieć 5G, która oferuje nowe możliwości dzięki zwiększonej prędkości transmisji danych osiągającej nawet 20 Gb/s, opóźnieniom zmniejszonym do poziomu pojedynczych milisekund czy zdolności obsługi nawet do miliona urządzeń na kilometr kwadratowy.

    Od ubiegłego roku operator realizuje pierwsze wdrożenia dla klientów w obszarze 5G. Przykładem jest projekt dla Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która wybrała Orange Polska jako dostawcę wewnętrznej sieci kampusowej 5G na potrzeby stworzenia ŁSSE 5G Lab, czyli przestrzeni wyposażonej w odpowiednie narzędzia, sprzęt, infrastrukturę do testowania innowacji 5G.

    – Z tej przestrzeni mogą korzystać firmy, inwestorzy i start-upy działające na terenie strefy. Z kolei w fabryce sprzętu AGD firmy Miele, znajdującej się w Ksawerowie pod Łodzią, na przestrzeni około 6 tys. mkw. Orange zbudował drugą już sieć kampusową działającą w docelowym paśmie 5G, czyli 3,6 GHz. Pozwoli ona zdigitalizować i zautomatyzować proces kontroli jakości dla powstających produktów, a także uruchomić na szeroką skalę szkolenia pracowników przy użyciu wirtualnej rzeczywistości. Co najważniejsze, te rozwiązania są dostarczane właśnie przez start-upy, które prowadziły swoje testy i prezentacje na terenie strefy – mówi Artur Piecha.

    W tej chwili Orange Fab z kolejnymi start-upami testuje już kolejne rozwiązania z zakresu 5G przeznaczone dla produkcji i logistyki. Operator prowadzi takie projekty zarówno w Polsce, jak i we Francji, gdzie w ubiegłym roku uruchomił dedykowany nabór pod rozwiązania związane z siecią 5G.

    – Takie rozwiązania to np. Radio Innovation – narzędzie ułatwiające wdrażanie mobilnej łączności szerokopasmowej, lub Omniflow – inteligentna lampa uliczna IoT, zasilana wiatrem i energią słoneczną  – wymienia dyrektor marketingu klientów kluczowych i korporacyjnych Orange Polska.

    Jak podkreśla, operator rozwija współpracę ze start-upami w modelu open innovation, który zakłada otwarte i współpracujące podejście do procesu tworzenia innowacji. W 2020 roku akcelerator i współpracujące z nim start-upy wdrożyły na polski rynek siedem rozwiązań, kierowanych zarówno do klientów końcowych sieci Orange, jak i do firm usprawniających procesy wewnętrzne.

    – Skupiliśmy się na zwiększeniu efektywności, np. kampanii online’owej, oraz na wdrożeniu szkoleń dla naszych pracowników za pomocą technologii VR. Podjęliśmy też działania zwiększające efektywność procesu tworzenia i modyfikacji aplikacji w zintegrowanym środowisku IT, tak aby uwzględnić zmieniającą się ilość struktur danych, które są wykorzystywane podczas tego typu procesów. Z kolei pracując nad rozwiązaniami dla naszych klientów, stawialiśmy na cyfryzację i automatyzację procesów w takich obszarach jak np. płatności bezgotówkowe, zdalny odczyt danych czy zarządzanie infrastrukturą ciepłowniczą i energetyczną. Oczywiście z uwzględnieniem odnawialnych źródeł energii – wyjaśnia Artur Piecha.

    Orange Fab rozpoczął budowanie otwartego ekosystemu nowych produktów jako jeden z pierwszych akceleratorów na polskim rynku i zaoferował start-upom, które z nim współpracują, m.in. dostęp do infrastruktury technicznej i swojej sieci sprzedaży, a także udział w krajowych i międzynarodowych konferencjach. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Green Industry Summit 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Transport

    Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych

    Według Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosły z 31 mld dol. przed pandemią do 58 mld dol. w tym roku. Rośnie też zapotrzebowanie na pracowników – w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce już teraz brakuje kilku tysięcy wyspecjalizowanego personelu.  – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.

    DlaWas.info

    Problemy społeczne

    Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania

    Duże modele językowe, takie jak ChatGPT, nie potrafią samodzielnie nabywać nowych umiejętności, rozumować czy planować. Nie stanowią więc egzystencjalnego zagrożenia dla ludzkości – dowiedli naukowcy, którzy przeanalizowali możliwości dużych modeli językowych właśnie pod takim kątem. Nie oznacza to jednak, że narzędzia te nie stanowią żadnego zagrożenia. Wykorzystane niewłaściwie już dziś służą chociażby do szerzenia dezinformacji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.