Newsy

Strabag wchodzi na Wschód. M.in. do Azerbejdżanu

2012-07-03  |  06:45
Mówi:Paweł Antonik
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Strabag
  • MP4

    Strabag szuka kontraktów na rynkach wschodnich. – Zaczynamy przenosić tam część naszego potencjału – przyznaje prezes firmy, Paweł Antonik. To odpowiedź na pogarszającą się sytuację rynku inwestycji budowlanych w Polsce.  Szef firmy Strabag przewiduje, że rynek w Polsce może znaleźć się w kryzysie.

     – Rynek się kurczy i coraz mniej jest tych dużych kontraktów – mówi Paweł Antonik. – Nie wiadomo, kiedy będzie finansowanie, czy to będzie 2015, czy 2017 rok. 

    Taka sytuacja powoduje, że polskie firmy budowlane zaczynają rozglądać się za alternatywnymi rynkami. Jak podkreśla Antonik, firma nie może sobie pozwolić na lata niepewności, stąd decyzja o zaangażowaniu znacznej części potencjału na Wschodzie.

     – To jest Rosja, Azerbejdżan i Turkmenistan – mówi Paweł Antonik, dodając, że są już pierwsze zawarte kontrakty.

     – Udało nam się podpisać pierwsza umowę na sanację dróg w Rosji i stawiamy naszą pierwszą wytwórnie mas bitumicznych –  mówi prezes Strabag.

    Kontrakt obejmuje wytworzenie 80 tysięcy ton mas bitumicznych. Firma zamierza także startować w przetargach na przebudowę i remont już istniejących dróg.
     
     – Tych dróg jest około 160 km – tłumaczy Paweł Antonik. –  Jednak zajmiemy się tylko wybranymi odcinkami 100- 500 metrów, które są najgorsze i inwestor w Rosji chce, żeby właśnie te odcinki naprawić.
     
    Jak podkreśla prezes w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria, z rynkiem rosyjskim firma wiąże dalekosiężne plany.

     – Wchodzimy tam na dłuższy okres, to nie są tylko 1-2 inwestycje w pewnych przetargach, w których weźmiemy udział, tylko chcemy mieć swoją dyrekcję na terenie Rosji – dodaje Antonik.

    Strabag od 15 lat ma w Rosji oddział. Poprzez spółkę – córkę prowadzi biznes w Rosji, ale dopiero od niedawna zaczął orientować się na inwestycje infrastrukturalne. Jak przyznaje Antosik, w tej chwili trwa badanie rynku.

     – Nasi ludzie są tam od stycznia tego roku. Musimy ten rynek wyczuć, jakie ceny chodzą na rynku w przetargach, za jaką cenę można wygrać i czy nam to przyniesie zysk, czy jesteśmy po prostu za drodzy – mówi prezes firmy.

    Rosja to nie jedyny kierunek, którym interesuje się Strabag.  Z równie dużymi nadziejami spółka spogląda w kierunku Azerbejdżanu.

     – Powstanie tam odrębny oddział, w Baku, który będzie odpowiedzialny za Azerbejdżan i Turkmenistan – zapewnia Paweł Antonik.

    Pod koniec maja Strabag oddał do użytku w terminie odcinek D autostrady A2 łączącej Grodzisk Mazowiecki z Pruszkowem. Wartość kontraktu wyniosła ponad 640 mln zł. To jednak nie wystarczyło na pokrycie kosztów budowy 18 km autostrady. Firma dołożyła więc do realizacji tego kontraktu.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji

    Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.

    Transport

    Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

    W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.

    Polityka

    A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

    – Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.