Newsy

Studia podyplomowe cieszą się sporym zainteresowaniem. Na naukę decydują się coraz starsze osoby

2015-03-04  |  06:15
Mówi:dr Małgorzata Gałązka-Sobotka
Funkcja:dyrektor Centrum Kształcenia Podyplomowego
Firma:Uczelnia Łazarskiego
  • MP4
  • Polacy chętnie wybierają się na studia podyplomowe. Jedni w ten sposób chcą wspierać swoją karierę zawodową, inni traktują takie późne studia jako sposób na zmianę pracy, a nawet zawodu. Na studia decydują się coraz starsze osoby.

    Studia podyplomowe cieszą się dużą popularnością. Na brak studentów uczelnie nie narzekają i jak się ocenia w najbliższych latach ich liczba nie powinna spadać. W roku akademickim 2013/2014, jak podaje Główny Urząd Statystyczny, było ich 163,6 tys., czyli o 9 tys. mniej niż przed rokiem (z czego ponad 99 tys. studiowało na uczelniach publicznych).

    Mimo że dane statystyczne pokazały, że w roku akademickim 2013/2014 studentów studiów podyplomowych było trochę mniej niż rok wcześniej, statystyki naszej uczelni potwierdzają, że zainteresowanie nimi systematycznie rośnie – mówi agencji informacyjnej Newseria dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, dyrektor Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego.

    Polacy przekonują się, że wraz z wykształceniem i zdobytą wiedzą rosną ich zawodowe kompetencje, dzięki czemu stają się oni coraz bardziej atrakcyjni dla pracodawcy. Wraz z nową wiedzą mogą więc liczyć na wyższe zarobki i stanowiska.

    Aby efektywnie, z sukcesem i satysfakcją przejść przez ścieżkę kariery zawodowej, trzeba się uczyć i nie ma takiego wieku, w którym uczenie się kończy – mówi dr Małgorzata Gałązka-Sobotka. – Dla naszych słuchaczy coraz częściej studia podyplomowe są zarówno formą rozwoju swoich kompetencji, niezbędnych do pracy na obecnym stanowisku pracy, jak i elementem pozwalającym strategicznie zarządzać swoją karierą, elastycznie dostosować się do trendów, które obserwują w swoich branżach, oraz swoich specjalizacjach, które wymuszają na nich poszerzenie zakresu wiedzy, a nieraz całkowitą zmianę zawodu.

    W roku akademickim 2013/2014 największą popularnością – podobnie jak rok wcześniej – cieszyły się kierunki ekonomiczne i administracyjne, pedagogiczne oraz medyczne. Na Uczelni Łazarskiego najchętniej wybierane są kierunki, które wypełniają obszary niezagospodarowane w procesie kształcenia magisterskiego czy korporacyjnego. Dużą popularnością cieszy się m.in. proces inwestycyjno-budowlany dla prawników.

    Staramy się tak budować naszą ofertę, aby ona, po pierwsze, odpowiadała na realne potrzeby pracodawców i gospodarki, poprzez wąską specjalizację, którą na studiach dyplomowych dużo trudniej osiągnąć. Z drugiej strony staramy się dostrzegać zmiany, jakie zachodzą na rynku, i promować nowe zawody – mówi Gałązka-Sobotka. – Stąd m.in. kierunek e-commerce, nowe podejście do zarządzania marketingowego i architekt marki.

    Z danych GUS wynika, że blisko 70 proc. studentów podyplomowych to kobiety. Potwierdzają to statystyki UŁ. Średni wiek słuchacza studiów podyplomowych na tej uczelni to 36 lat, jednak stopniowo rośnie. Coraz częściej wiedzę postanawiają uzupełnić ludzie w bardziej zaawansowanym wieku. Nawet osoby powyżej 50. roku życia podejmują decyzję o kontynuacji nauki.

    Widać wyraźnie, że studia podyplomowe to oferta, po którą sięgają osoby posiadające już kilkuletnie doświadczenie – zwraca uwagę dyrektor Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego. – Jeżeli chodzi o ich stanowiska, aktualną pozycję zawodową, to jest to bardzo zróżnicowane. Najczęściej są to specjaliści, kadra średniego szczebla, również top management, ale to dotyczy przede wszystkim programów MBA i bardzo wyspecjalizowanych programów, na przykład przywódczych czy z obszaru prawa.

    Mimo że pracodawców cieszy zdobywanie wiedzy i nowych kompetencji przez pracowników, to na studia podyplomowe wysyłają ich raczej rzadko. Na ogół rozpoczęcie nauki to inicjatywa samych pracowników. Wskazuje na to ankieta przeprowadzona wśród studentów UŁ. Ankietowani wskazali, że najczęściej też samodzielnie finansują dalsze kształcenie. Systematycznie rośnie jednak udział pracodawców w finansowaniu studiów podyplomowych.

    Myślę, że w dyskusji publicznej brakuje wskazania zasadniczej korzyści, jaką dają studia podyplomowe na tle szkoleń, w które pracodawcy chętnie inwestują. Wiemy, jakie są budżety szkoleniowe wielu firm, i wiemy, że dużo mniejsze są wydatki na studia podyplomowe. One mają jednak tę przewagę, że są długotrwałym procesem budowania kompetencji ze zdecydowanie większą szansą na ich utrwalenie i praktyczne zastosowanie na stanowisku pracy – podkreśla dr Małgorzata Gałązka-Sobotka.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.