Mówi: | Włodzimierz Kiciński |
Funkcja: | wiceprezes |
Firma: | KGHM Polska Miedź S.A. |
KGHM liczy na stabilizację cen miedzi i srebra. Powinno to poprawić wynik finansowy spółki.
KGHM, odnosząc się do rynkowego konsensusu, nie spodziewa się powrotu do szczytowych poziomów cen miedzi, ale nie przewiduje też dalszych spadków. W tej chwili cena miedzi przekracza 7,2 tys. dolarów za tonę. Spółki liczy, na takim poziomie powinna się utrzymać. Niskie ceny miedzi i srebra przyczyniły się do znacznie gorszego od zeszłorocznego zysku KGHM w drugim kwartale tego roku. Zysk netto wyniósł 666 mln zł – o niemal 57 proc. mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej. To także istotny wpływ podatku od niektórych kopalin.
– Miedź kosztowała w zeszłym roku ponad 8 tys. dolarów, w tym roku – nawet poniżej 6,8 tys. dolarów, więc spadek cen miedzi i srebra jest istotny. Ceny kształtowały się inaczej niż zakładaliśmy, zwłaszcza w odniesieniu do srebra, które zgodnie z naszymi założeniami budżetowymi powinno kosztować 32 dolary za uncję (28,3 grama – red.), a w tej chwili cena wynosi ledwo powyżej 21 dolarów – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Włodzimierz Kiciński, wiceprezes KGHM Polska Miedź S.A.
We wrześniu 2011 r. tona miedzi kosztowała nawet ponad 9 tys. dolarów, a w ubiegłym roku ponad 8,7 tys. dolarów. Tegoroczny rekord z lutego to ok. 8,3 tys. dolarów za tonę.
Kiciński przyznaje, że wahania cen na rynku miedzi i srebra mogą mieć wpływ na wyniki finansowe spółki. Spółka przygląda się rynkowi i w razie konieczności może zmienić wartości dotyczące budżetu za rok 2013. Kiciński zaznacza jednak, że na razie żadne takie decyzje nie zapadły.
– Myślę, że akcjonariusze przede wszystkim powinni być zorientowani na realizm i dobre dostawy ze strony produkcji górniczej KGHM, a z drugiej strony, rozumieć zmiany na rynkach cen surowców. To właśnie one decydują o zmniejszeniu się zysku EBITDA, wyniku netto KGHM – mówi Włodzimierz Kiciński. – Wydobycie jest tradycyjnie mocnym akcentem KGHM. Wydobycie rudy było większe aniżeli zakładaliśmy to w planie, podobnie z produkcją koncentratu miedziowego.
Problemem dla KGHM-u jest też podatek od kopalin. W trakcie pierwszego półrocza 2013 r. koncern odczuł go znacznie bardziej niż rok temu, bo wszedł on w życie dopiero w kwietniu ubiegłego roku.
Włodzimierz Kiciński dodaje, że KGHM wprowadził ścisłą kontrolę kosztów rodzajowych. Dzięki temu w ciągu ostatnich sześciu miesięcy wzrosły one jedynie o 2 proc. Koszty podstawowej działalności operacyjnej w drugim kwartale były niższe o 3 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.
KGHM chce w tym roku osiągnąć zysk netto na poziomie 3,2 mld zł. Jak wynika z raportu koncernu, trwa weryfikacja tej prognozy w związku ze zmianą warunków rynkowych.
Czytaj także
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
- 2025-02-12: Jakub Rzeźniczak: Chciałbym wrócić do piłki nożnej. Teraz jednak widzę siebie już nie na boisku, ale na szczeblach zarządzających
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.