Mówi: | Piotr Kwapisiński |
Funkcja: | Dyrektor produkcji |
Firma: | KGHM Polska Miedź SA, Oddział Huta Miedzi „Głogów" |
KGHM modernizuje huty za 1,7 mld złotych
Coraz surowsze wymogi dotyczące emisji dwutlenku węgla i ochrony środowiska wymuszają zmiany na energochłonnym hutnictwie. KGHM, miedziowy gigant, unowocześnia swoje huty i obniża koszty produkcji. Łącznie wyda na 1,7 mld zł.
– Rozwój hutnictwa to przede wszystkim przejście ze starej technologii w Hucie Miedzi „Głogów I” na technologię zawiesinową, identyczną jak w Hucie Miedzi "Głogów II”. Stanie się to poprzez eliminację starego rozwiązania technologicznego, jeszcze z lat 60-tych. Będziemy uruchamiać nową linię technologiczną i częściowo wygaszać starą. To jest technologia oparta na identycznych rozwiązaniach, jak "Głogów II" – mówi Piotr Kwapisiński, dyrektor techniczny Huty Miedzi Głogów.
Budowa pieca zawiesinowego w Hucie Miedzi "Głogów I" jest kolejnym elementem Programu Modernizacji Pirometalurgii w KGHM Polska Miedź. Jak zapowiada miedziowy koncern, będzie to najnowocześniejsza linia produkcyjna na świecie o zdolności produkcji 250 tysięcy ton miedzi blister rocznie. Pozwoli to na zmniejszenie kosztów produkcji i ograniczenie negatywnego wpływu huty na środowisko, a także zwiększenie bezpieczeństwa i higieny pracy, m.in. poprzez ograniczenie narażenia pracowników na szkodliwe dla zdrowia związki ołowiu. Zakończenie prac planowane jest na 2015 rok.
Podobne zmiany zostały już wprowadzone w Hucie Miedzi "Głogów II", gdzie pod koniec ubiegłego miesiąca koncern ukończył kolejny z etapów programu modernizacji.
– Teraz pracujemy nad możliwością przetopu koncentratów miedzi na poziomie średnio 105,8 ton na godzinę oraz maksymalnie 112 ton na godzinę, co daje 863 401 tysiące ton w skali roku. Sądzimy, że wyniki będą znakomite. Dotychczas, po niespełna miesiącu, wyniki są celujące – mówi Newserii Biznes Piotr Kwapisiński.
Modernizacja Huty Miedzi "Głogów II" ma przygotować ją do przetopu koncentratów o większej zawartości węgla, unowocześnić infrastrukturę pieca elektrycznego i fabryki kwasu siarkowego. Koszt tej inwestycji opiewa na ponad 300 milionów złotych.
– Cała modernizacja, łącznie z remontami, włączając modernizację Huty Miedź "Głogów I", to wydatek niespełna 2 mld złotych – mówi Piotr Kwapisiński.
Czytaj także
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-12-05: Piotr Szwedes: Chyba każdy z nas tęskni za tym, żeby czasami zrzucić te wszystkie filtry i powiedzieć komuś prawdę. Niestety życie zmusza nas do tego, żebyśmy popełniali małe kłamstewka
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
- 2024-10-17: Wiele wyzwań polskiej prezydencji w UE. Jednym z kluczowym będą prace nad nowym budżetem
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-08: Magda Bereda: Chcę się totalnie poświęcić muzyce. Właśnie Piotr Rubik w Miami, a ja w Warszawie tworzymy wspólną płytę
- 2024-09-27: Zespół Enej: Na Ziemi mamy skrajności – od suszy po ulewę. Martwi nas, jak będzie wyglądał świat naszych dzieci
- 2024-09-19: Muzycy zespołu Enej: Technika i budżety od wielkiej powodzi sprzed 27 lat poszły w górę. A jednak nadal nie jesteśmy w stanie sobie poradzić z żywiołem i go przewidzieć
- 2024-10-02: J. Lewandowski: Unijny budżet na lata 2028–2034 jest bardzo skromny, ale inwestycyjny. Oby komisarzowi ds. budżetu udało się go zwiększyć
- 2024-11-05: Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.