Newsy

KGHM modernizuje huty za 1,7 mld złotych

2013-11-26  |  06:40
Mówi:Piotr Kwapisiński
Funkcja:Dyrektor produkcji
Firma:KGHM Polska Miedź SA, Oddział Huta Miedzi „Głogów"
  • MP4
  • Coraz surowsze wymogi dotyczące emisji dwutlenku węgla i ochrony środowiska wymuszają zmiany na energochłonnym hutnictwie. KGHM, miedziowy gigant, unowocześnia swoje huty i obniża koszty produkcji. Łącznie wyda na 1,7 mld zł.

     – Rozwój hutnictwa to przede wszystkim przejście ze starej technologii w Hucie Miedzi „Głogów I” na technologię zawiesinową, identyczną jak w Hucie Miedzi "Głogów II”. Stanie się to poprzez eliminację starego rozwiązania technologicznego, jeszcze z lat 60-tych. Będziemy uruchamiać nową linię technologiczną i częściowo wygaszać starą. To jest technologia oparta na identycznych rozwiązaniach, jak "Głogów II" – mówi Piotr Kwapisiński, dyrektor techniczny Huty Miedzi Głogów.

    Budowa pieca zawiesinowego w Hucie Miedzi "Głogów I" jest kolejnym elementem Programu Modernizacji Pirometalurgii w KGHM Polska Miedź. Jak zapowiada miedziowy koncern, będzie to najnowocześniejsza linia produkcyjna na świecie o zdolności produkcji 250 tysięcy ton miedzi blister rocznie. Pozwoli to na zmniejszenie kosztów produkcji i ograniczenie negatywnego wpływu huty na środowisko, a także zwiększenie bezpieczeństwa i higieny pracy, m.in. poprzez ograniczenie narażenia pracowników na szkodliwe dla zdrowia związki ołowiu. Zakończenie prac planowane jest na 2015 rok.

    Podobne zmiany zostały już wprowadzone w Hucie Miedzi "Głogów II", gdzie pod koniec ubiegłego miesiąca koncern ukończył kolejny z etapów programu modernizacji. 

     – Teraz pracujemy nad możliwością przetopu koncentratów miedzi na poziomie średnio 105,8 ton na godzinę oraz maksymalnie 112 ton na godzinę, co daje 863 401 tysiące ton w skali roku. Sądzimy, że wyniki będą znakomite. Dotychczas, po niespełna miesiącu, wyniki są celujące – mówi Newserii Biznes Piotr Kwapisiński.

    Modernizacja Huty Miedzi "Głogów II" ma przygotować ją do przetopu koncentratów o większej zawartości węgla, unowocześnić infrastrukturę pieca elektrycznego i fabryki kwasu siarkowego. Koszt tej inwestycji opiewa na ponad 300 milionów złotych. 

     – Cała modernizacja, łącznie z remontami, włączając modernizację Huty Miedź "Głogów I", to wydatek niespełna 2 mld złotych – mówi Piotr Kwapisiński.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał

    Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.

    Handel

    Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

    Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.

    Transport

    Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

    Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.