Newsy

Lotos stawia na ropę. Jest szansa na dywidendę

2014-02-17  |  06:40
Mówi:Paweł Olechnowicz
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Lotos SA
  • MP4
  • Koncentracja na poszukiwaniu i wydobywaniu ropy naftowej w Polsce i Norwegii oraz dalsza reorganizacja struktury grupy – to cele na nadchodzące miesiące dla Lotosu. Decyzja w sprawie wypłaty dywidendy za 2013 rok jeszcze nie zapadła, ale prezes grupy podkreśla, że jest przygotowany do rozmowy z głównym akcjonariuszem”  na ten temat.

    W minionym roku zarząd grupy zdecydował, że zysk netto za 2012 roku pozostanie w spółce. Tym razem jest szansa, że jego część trafi do akcjonariuszy.

     – Jesteśmy przygotowani do tego, żeby rozmawiać na temat dywidendy, bo zrealizowaliśmy inwestycję 10+, mamy dobrą pozycję finansową. Mamy również szeroki program rozwojowy na temat tego, w jaki sposób podzielić zysk. On jeszcze nie jest poddany audytowi, więc dopiero będziemy wiedzieli, jaki zysk będzie i czy będziemy go przeznaczać częściowo na dywidendę. To będzie przedmiotem dyskusji z naszym głównym właścicielem, czyli ze Skarbem Państwa – mówi Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu.

    Ten rok będzie kontynuacją programu „Efektywność i Rozwój 2013-2015”, który zakłada poprawę wskaźników finansowych Lotosu, dalszy jej rozwój poprzez realizację inwestycji w core biznes oraz reorganizację grupy kapitałowej.

     – Zdecydowane nastawienie na rekonstrukcję naszych aktywów i na rozwój w biznesach podstawowych: w poszukiwaniu, wydobyciu ropy naftowej, pozostawieniu części przerobu ropy i inwestycyjne dostawienie części, która nam da większą marżę zysku, mówimy tutaj o koksowaniu – zapowiada prezes Lotosu.

    Olechnowicz zapewnia, że poszukiwania i wydobycie ropy to strategiczny kierunek.

     – Szelf Morza Norweskiego, Polska, współpraca z PGNiG. To są zadania już dość dobrze rozkręcone i w tym roku będą widoczne konkretne posunięcia, czy to w działaniach inwestycyjnych w tym zakresie, czy to w działaniach efektywnościowych wewnątrz firmy – zapowiada prezes.

    Strategia grupy w działalności handlowej zakłada poprawę jakości i zwiększenie wolumenu sprzedaży sieci detalicznej, które powinno przełożyć się na 10-proc. udział Lotosu w rynku.

    Spółka chce również kontynuować proces wyłączeń spółek z grupy. Chodzi głównie o Lotos Kolej, choć brane pod uwagę są również inne, mniejsze spółki zależne.

     – Nastawiając się na strategiczny kierunek działania, chcemy odciążyć się od rozwoju pomocniczych elementów biznesowych, które potrzebują właściciela strategicznego. Szukamy więc partnera, który w drugiej firmie na polskim rynku stworzy jeszcze lepszy model rozwojowy przewoźnika towarowego, który będzie również woził towary grupy Lotos. Zakładamy, że to, co zbudowaliśmy, powinno jeszcze lepiej funkcjonować dla naszej działalności, ale i samo powinno się rozwijać, a więc nowe miejsca pracy, a nie zwolnienia, większe aktywność i ambicje managementu podmiotu wyłączonego ze wsparciem właściciela – podkreśla Paweł Olechnowicz.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.