Newsy

PGNiG gotowe na liberalizację rynku

2013-08-26  |  06:55
Mówi:Jerzy Kurella
Funkcja:wiceprezes zarządu, wykonujący obowiązki prezesa zarządu PGNiG
Firma:Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo
  • MP4
  • Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zapewnia, że jest gotowe na otwarcie rynku gazowego, choć najbliższe miesiące będą dla spółki wyzwaniem. – Tzw. mały trójpak jest bardzo trudną ustawą dla PGNiG – przyznaje Jerzy Kurella, wiceprezes zarządu, wykonujący obowiązki prezesa zarządu Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. O klientów gazowy koncern walczyć zamierza oferując im stabilność dostaw, sprzedaż gazu w pakiecie z prądem oraz zapewniając elastyczność cenową.

      Nie oddamy żadnego klienta za darmo – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jerzy Kurella. – Klient jest naszym bezcennym dobrem, naszą przewagą konkurencyjną.

    Po wejściu w życie nowelizacji Prawa energetycznego (dokument został już podpisany przez prezydenta), dotychczasowy gazowy monopolista będzie musiał zacząć działać na wolnym rynku. Główne zmiany dotyczą obliga gazowego, czyli obowiązku sprzedaży przez firmy obracające gazem określonej części surowca za pośrednictwem giełdy. Po długiej dyskusji ostatecznie uzgodniono, że wyniesie ono maksymalnie 55 proc. i będzie obowiązywało od 1 stycznia 2015 r. Natomiast do końca tego roku obligo ma wynieść 30 proc,. a przez cały 2014 r. – 40 proc. To oznacza, że na rynek zostaną dopuszczeni nowi gracze, a obrót gazem na Towarowej Giełdzie Energii ruszy pełną parą. Natomiast PGNiG musi wypracować dla siebie nowy model działania na rynku.

     – Gwarantujemy jako PGNiG stabilność dostaw i wolumenów oraz doświadczenie w zakresie dostarczania gazu. Jednocześnie wystąpimy z nową ofertą produktową – chcemy dostarczać również prąd. Mamy takie możliwości, jeśli chodzi o dostarczanie ciepła, przynajmniej na terenie Warszawy – mówi Jerzy Kurella.

    PGNiG Termika jest największym w Polsce producentem ciepła i energii elektrycznej wytwarzanych metodą kogeneracji. Należą do niej: Ciepłownia Kawęczyn, Elektrociepłownia Siekierki, Elektrociepłownia Żerań, Ciepłownia Wola oraz Elektrociepłownia Pruszków.

     – To nasze bardzo ważne aktywo w tym zakresie. PGNiG Termika ma doświadczenie i można to bardzo dobrze połączyć z dostarczaniem gazu i z naszą ofertą dla klientów. Z drugiej strony kilkudziesięcioletnie doświadczenie, które posiada PGNiG jest bezcenne dla naszych odbiorców.  Znamy ich potrzeby i będziemy starali się tę przewagę wykorzystać – podkreśla wiceprezes zarządu, wykonujący obowiązki prezesa zarządu PGNiG

    Deklaruje także walkę o klientów poprzez cenę i możliwość dostosowania jej do zmian na rynku. 

     – Stawki będziemy dostosowywać do poszczególnych warunków i potrzeb naszych klientów. Już zostały zmienione formuły cenowe związane z naszymi kontraktami długoterminowymi tak, żebyśmy mogli elastycznie reagować na zapotrzebowanie naszych klientów, których mamy ponad 6,7 mln podmiotów – podkreśla Jerzy Kurella.

    Przyznaje, że nowelizacja Prawa energetycznego, czyli tzw. mały trójpak niesie ze sobą zapisy, które przebudują rynek gazowy. I tym samym zmuszają PGNiG do zmiany strategii działania.

     – W zdecydowanej mierze jej zapisy dotykają PGNiG, tak naprawdę to była ustawa „lex pegnigus”. Ale nie mamy wątpliwości, że była konieczna, bo żeby móc stworzyć w Polsce wolny rynek, można było to zrobić wyłącznie poprzez zmiany ustawodawcze. W obecnym kształcie tzw. mały trójpak jest dla nas satysfakcjonujący. A zadaniem PGNiG będzie w sposób maksymalnie korzystny dla klientów, ale i dla spółki, konkurować na tym rynku –mówi Jerzy Kurella.

    Czytaj także

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm

    Na pierwszy ogień deregulacji w Unii Europejskiej poszły przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Obowiązki w tym zakresie będą, zgodnie z planem KE, się koncentrowały na największych podmiotach, co stanowi duże ułatwienie dla średnich podmiotów i małych firm w łańcuchach dostaw, ale też może zmienić proces dochodzenia do neutralności klimatycznej w UE. Raportowanie wpływu na środowisko rzeczywiście wiąże się z dużym wysiłkiem i kosztami, czego firmy się obawiają, ale z drugiej strony coraz więcej podmiotów widzi w tym cenne narzędzie do analizy i dodatkową wartość.

    Telekomunikacja

    Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona

    44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.

    Konsument

    Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność

    Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną wśród polskiej młodzieży substancją psychoaktywną, choć jego spożycie przez nastolatków znacznie spadło w ciągu trzech ostatnich dekad. Wciąż spory odsetek 15–16-latków uważa, że alkohol jest dla nich łatwo dostępny, ale o ile w przypadku piwa spadek w tym obszarze jest znaczący, o tyle w przypadku wódki delikatny trend spadkowy został w ostatnim badaniu zahamowany. Dostępność zaczyna się jednak nie w sklepie, ale już w domu. Co piąty rodzic jest w tej kwestii na tyle liberalny, że godzi się na spożywanie alkoholu przez dziecko w swojej obecności.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.