Mówi: | Krzysztof Romaniuk |
Funkcja: | dyrektor ds. analiz rynku paliw |
Firma: | Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego |
POPIHN: nie spodziewamy się w tym roku znaczących wzrostów i spadków cen paliw
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego szacuje, że tegoroczne ceny detaliczne paliw będą utrzymywać się na podobnym poziomie co w ubiegłym roku. Oznacza to, że za litr benzyny Pb95 i oleju napędowego będziemy płacić w 2014 roku średnio 5,50 zł. Najkorzystniejszy dla kierowców ma być I kwartał, bo cena paliwa powinna być w tym czasie jeszcze niższa od średniej prognozowanej na cały rok.
Paliwa w 2013 roku były o ok. 3-4 proc. tańsze niż w poprzednim roku, co dało kierowcom około 20 gr oszczędności na każdym zakupionym litrze. Według danych POPiHN w ubiegłym roku za litr benzyny 95 płacono średnio 5,50 wobec 5,71 zł w 2012 roku. Średnia cena benzyny prognozowana na 2014 rok również daje zmotoryzowanym powody do zadowolenia.
– Licząc średnio dla roku możemy się spodziewać cen benzyny 95 i oleju napędowego na podobnych poziomach, jak w roku 2013, czyli w okolicach 5,50 za litr – potwierdza w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. – Krótkookresowo, czyli na najbliższy kwartał możemy założyć, że ceny będą nieco niższe.
Podstawą do tych optymistycznych prognoz jest przede wszystkim stabilna sytuacja na światowym rynku paliw.
– Ropa nie jest zbyt droga, a złoty w stosunku do dolara trzyma się całkiem dobrze. W związku z czym pewnie przez najbliższy okres będziemy mieli do czynienia z cenami, które mamy w tej chwili na rynku. Jeżeli sytuacja w zaopatrzeniu w ropę się nie zmieni, a jej obraz na najbliższe miesiące kształtuje się dobrze, i jeżeli złoty w stosunku do dolara utrzyma się na poziomie około 3 zł, to jest szansa, że ceny w pierwszym półroczu mogą być nawet nieco niższe niż były rok temu – podkreśla dyrektor. – Potem mamy wakacje i jak zwykle w tym okresie ceny na pewno nieco wzrosną.
Ceny zależeć będą również od marż na stacjach benzynowych. Te w 2013 roku były zbliżone do marż z 2012 roku. Jest szansa, że w tym roku będą na wyższych poziomach, ale nie wiadomo, czy zostaną one wypracowane podwyżką cen paliw.
Czytaj także
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-20: Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-05-02: Kajra: Samochody mogą służyć nam latami. Mamy ze Sławomirem trzydziestoletniego golfa III, który wygląda, jakby wczoraj zszedł z linii produkcyjnej
- 2025-03-13: Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
- 2025-05-21: Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.