Newsy

Węglokoks przygotowuje się do importu węgla na większą skalę

2012-06-08  |  06:45
Mówi:Jerzy Podsiadło
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Węglokoks
  • MP4

    Jeden z czołowych europejskich dostawców paliw stałych zdecydował się na rozszerzenie oferty. – Do tej pory nie zajmowaliśmy się importem na szeroką skalę, ponieważ nie chcieliśmy podcinać gałęzi, na której siedzimy – mówi prezes Węglokoksu, Jerzy Podsiadło. Teraz ta strategia uległa pewnej modyfikacji.

    Pod koniec ubiegłego roku Węglokoks przejął Węglozbyt należących do Kompanii Węglowej. Spółka posiadająca duży skład w Ostrowie dobrze wpisuje się w przyjętą i realizowaną przez Węglokoks strategię rozwoju handlu na rynku krajowym.  

     – To była kiedyś ogromna firma zajmująca się handlem węglem na rynku krajowym, w ostatnich latach nie miała już kompletnie żadnego znaczenia. Chcemy odbudować jej pozycje na rynku. Zakładamy, że w ciągu 2-3 lat powinna sprzedawać na ryku krajowym 2-3 mln ton węgla – informuje Jerzy Podsiadło.

    Węglokoks zamierza poszerzyć wachlarz oferty handlowej również na rynku międzynarodowym.

     – Do tej pory nie zajmowaliśmy się importem na szeroką skalę, ponieważ nie chcieliśmy podcinać gałęzi, na której siedzimy. Nie chcemy konkurować z naszymi głównymi klientami, tzn. spółkami węglowymi. Ta strategia uległa pewnej modyfikacji. Będziemy importować węgiel, ale stosunkowo niewielkie ilości pod nisze węglowe, czyli tak, żeby nie konkurować na polskim rynku z polskimi spółkami węglowymi – zaznacza prezes.

    Węglokoks podpisał też umowę o Strategicznej Współpracy z Kompanią Węglową.

     – Jednym z elementów tej współpracy jest porozumienie dotyczące ewentualnego wydobycia resztek z pokładu węgla kamiennego. To się bardzo dobrze rozwija. Są prowadzone końcowe analizy techniczne, ekonomiczne. Myślę, ze wkrótce dojdziemy do finału tej sprawy – uważa Jerzy Podsiadło.

    Te wszystkie zmiany i inwestycje przygotowują spółkę do debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych. Prawdopodobnie jesienią Węglokoks będzie gotowy do tej operacji.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.