Mówi: | Surojit Ghosh |
Funkcja: | Członek zarządu |
Firma: | ArcelorMittal Poland |
Wysokie ceny energii "zjadają" zyski producentów stali
Największy producent stali na świecie chwali polski rząd za zmiany w prawie, m.in. w kwestii "odwróconego VAT-u". Problemem jednak wciąż są wysokie ceny prądu, które minimalizują zyski branży. – Płacimy dziś najwyższą akcyzę na energię elektryczną ze wszystkich państw członkowskich Unii – mówi Surojit Ghosh, członek zarządu ArcelorMittal Poland.
– Ostatnio uchwalono odwrócony VAT na wyroby stalowe. Wierzymy, że to pomoże znacząco ograniczyć szarą strefę w naszej branży, szczególnie jeśli chodzi o wprowadzanie produktów na rynek. W 2012 roku polski rząd również podjął ważne dla nas kroki, wprowadzając ulgi w podatku akcyzowym od węgla i koksu – mówi Surojit Ghosh, członek zarządu ArcelorMittal Poland.
ArcelorMittal liczy na kolejne korzystne dla branży stalowej zmiany, w tym na wprowadzenie zwolnienia z akcyzy na gaz ziemny.
– Są pewne punkty sporne, wątpliwości co do zapisów w projekcie ustawy, ale mam informację, że ostatnie rozmowy z ministrem finansów na ten temat szły w bardzo dobrym kierunku. Jest możliwe, że minister finansów rozpatrzy proponowany przez nas mechanizm w projekcie ustawy – uważa członek zarządu ArcelorMittal Poland.
Surojit Ghosh ocenia, że są to „zdecydowanie dobre kroki", które wesprą konkurencyjność polskiego przemysłu stalowego. Jednak koncern oczekuje większej aktywności rządu w tworzeniu prawa, zapewniającego producentom warunki do konkurowania z producentami z innych krajów Unii.
– Nie jesteśmy traktowani w Polsce tak, jak w innych krajach, jeśli chodzi o ceny energii. Płacimy dziś najwyższą akcyzę na energię elektryczną spośród wszystkich państw członkowskich. To niekorzystnie wpływa na naszą konkurencyjność. Apelujemy, by polski rząd rozpatrzył poważnie, czy może znacząco zredukować akcyzę na prąd – mówi Surojit Ghosh.
Dodaje, że wierzy w polski potencjał i możliwość zmiany regulacji, podkreśla jednak, że nadmiernie przedłużające się rozmowy mogą wpłynąć negatywnie na inwestycje firm w Polsce.
– Zainwestowaliśmy dużo i nie chcemy wycofywać się z Polski. Poczekamy, aż rząd podejmie odpowiednie kroki. Tym bardziej, że prowadzi z nami rozmowy i podążamy razem we właściwym kierunku. Będziemy więc cierpliwi, ale musimy też wziąć pod uwagę to, że kapitał ostatecznie skieruje się tam, gdzie gwarantowane są najlepsze zyski – podsumowuje Surojit Ghosh.
ArcelorMittal to największy na świecie producent stali i wiodąca firma wydobywcza, powstała w 2006 r. w wyniku fuzji największych na świecie firm stalowych: Mittal Steel i Arcelor. Zatrudnia 245 tys. pracowników w 60 krajach. Zakłady produkcyjne zlokalizowane są w 20 krajach na czterech kontynentach. 47 proc. stali ArcelorMittal pochodzi z zakładów w Europie, 35 proc. z obydwu Ameryk, a 18 proc. z pozostałych regionów świata.
Czytaj także
- 2013-09-16: Niskie ceny stali doskwierają jej producentom. ArcelorMittal: Europa nadal tkwi w kryzysie
- 2013-09-23: Firmy w Europie tracą konkurencyjność ze względu na zbyt wysokie cele redukcji emisji CO2
- 2012-02-29: Nowy kontrakt PKP Cargo. Będzie realizować przewozy z Bośni do Ostrawy dla ArcelorMittal
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.