Newsy

Sytuacja branży zarządzania wierzytelnościami najlepsza od lat. Rynek przygotowuje się do zmian w prawie i wyzwań technologicznych

2019-02-26  |  06:25

Prawie 60 proc. polskich firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw spotyka się z problemem niepłacących w terminie kontrahentów. Ponad połowa jest zmuszana akceptować dłuższe terminy płatności. Rynek wierzytelności systematycznie rośnie. Branża szykuje się jednak do zmian, nie tylko na szczeblu krajowym, lecz także na europejskim. Dla firm windykacyjnych konieczne jest również wdrażanie nowych technologii, usprawniających proces odzyskiwania należności – wskazuje Piotr Badowski, prezes Polskiego Związku Zarządzania Wierzytelnościami.

 – Wzrost rynku zarządzania wierzytelnościami jest uzależniony od wzrostu gospodarczego. Każde wahnięcie w koniunkturze gospodarczej wpływa na to, że firmy zarządzające wierzytelnościami mają mniej lub więcej spraw, którymi się zajmują – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Badowski, prezes Polskiego Związku Zarządzania Wierzytelnościami.

Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych podaje, że na koniec III kwartału 2018 roku portfel wierzytelności w posiadaniu członków KPF sięgnął 76,4 mld złotych. To o 3,5 proc. więcej w skali kwartału i blisko 10 proc. więcej rdr. Liczba wierzytelności będących w zarządzaniu firm na koniec przekroczyła natomiast  12 mln – to o 5,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Łącznie od grudnia 2010 roku wartość obsługiwanych należności wzrosła niemal czterokrotnie.

Raport KPF i KRD „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” wskazuje, że III kwartał ubiegłego roku był piątym z rzędu, kiedy rósł poziom zatorów płatniczych w gospodarce. Z danych PZZW wynika, że problem z niepłacącymi terminowo kontrahentami ma nawet 60 proc. małych i średnich firm.

Staramy się wspomagać gospodarkę, naszych kontrahentów w tym, aby udrażniać zatory płatnicze, tak by przedsiębiorstwa szybciej uzyskiwały zapłatę za swoje produkty i usługi. Czy będziemy mieć do czynienia z kryzysem gospodarczym w przyszłym roku? Mam nadzieję, że nie, ponieważ taki okres dla firm windykacyjnych nie jest okresem dobrym, dużo trudniej jest odzyskiwać należności – wskazuje Piotr Badowski.

Odzyskiwanie należności ułatwiają nowe technologie. Coraz więcej firm wykorzystuje systemy, które automatyzują wysyłkę wezwań do zapłaty czy te pozwalające przedsiębiorstwom windykacyjnym na zarządzanie sprawami klientów w jednym miejscu.

– Zmiany technologiczne to wyzwania, na których najwięcej możemy skorzystać, z drugiej strony, najtrudniej się do nich przygotować. Mamy do czynienia z szybkim postępem w wykorzystywaniu różnych narzędzi technologicznych. Już rozmawiamy o nowoczesnych technologiach takich jak sztuczna inteligencja. To tematy, które w tym roku będą na pewno bardzo istotne z punktu widzenia zarządzania wierzytelnościami – ocenia ekspert.

Wyzwaniem dla branży windykacyjnej jest też przygotowanie się do zapowiadanych zmian legislacyjnych. Jeszcze w pierwszej połowie 2019 roku ma zostać przyjęta nowelizacja pakietu ustaw dotyczących ograniczenia zatorów płatniczych. Nowe przepisy skrócą okres, w którym przedsiębiorca może zalegać z zapłatą – do 60 dni na uregulowanie zobowiązania przez dużego kontrahenta względem mniejszego podmiotu i 30 dni na zapłatę faktury na rzecz przedsiębiorstw w przypadku instytucji publicznych.

W kolejnych latach będziemy mieli do czynienia z następnymi zmianami legislacyjnymi, także w skali całej Europy. Parlament Europejski pracuje nad przepisami o obrocie wierzytelnościami niezabezpieczonymi. Jest to bardzo istotna regulacja z punktu widzenia firm zarządzania wierzytelnościami –zapowiada Piotr Badowski. – Polska branża zarządzania wierzytelnościami bardzo szybko ewoluowała w ostatnich latach, jesteśmy dobrze rozwiniętym rynkiem. Musimy działać zgodnie z tymi zasadami, które są w całej Unii Europejskiej, i będziemy się do tego dobrze przygotowywać.

Czytaj także

Kalendarium

Transport

LOT chce przejąć przewozy towarowe od przewoźników z Niemiec i Holandii. Lotniczy rynek cargo będzie rósł w tempie 5 proc. rocznie

– Polski rynek cargo ma obecnie udział rzędu 8–9 proc. w całym rynku europejskim, a w nadchodzących latach będzie rósł w średnim tempie powyżej 5 proc. rocznie – ocenia Michał Grochowski, dyrektor Biura Cargo w LOT. W tym roku widać na nim oznaki stagnacji spowodowanej sytuacją gospodarczą w Niemczech, ale w kolejnych transport cargo będą napędzać inwestycje zagraniczne i rosnący eksport. LOT liczy zwłaszcza na rynek w Indiach i udział w wartym ponad 13 mld dol. segmencie przewozów farmaceutycznych.

Firma

Pracodawcy muszą walczyć o młodych pracowników. Coraz częściej nie stawiają się oni na umówione rozmowy rekrutacyjne

Bywają sytuacje, kiedy na 10 umówionych spotkań z kandydatami nie przychodzi nikt i dla dzisiejszego pokolenia millenialsów jest to niestety typowe zachowanie – mówi Anna Panek, dyrektor HR w Vivus Finance. Jak podkreśla, to pokolenie – choć ma wśród pracodawców opinię roszczeniowych i wymagających – wnosi jednak do firmy wiele korzyści i jest bardzo efektywne w działaniu. Dlatego menadżerowie powinni się uelastycznić i dopasować do ich potrzeb, a firma może wypracować balans pomiędzy oczekiwaniami a tym, co może zaoferować, łącząc przedstawicieli różnych generacji przy wspólnych projektach.

Transport

80 proc. klientów deklaruje gotowość do zakupu auta online. Wciąż jednak decydująca jest wizyta w salonie sprzedaży

Branżę motoryzacyjną napędzają nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, algorytmy, automatyzacja czy elektromobilność. Zakup samochodu wciąż jednak pozostaje domeną tradycyjnego kanału sprzedaży. To wizyta w salonie samochodowym najczęściej decyduje o wyborze danego modelu, wyposażenia, ale też o byciu wiernym danej marce. Chociaż od przyszłego roku sprzedaż aut będzie możliwa całkowicie online, a 80 proc. klientów już dziś deklaruje, że mogłoby przez internet kupić samochód, to salony dealerskie pozostaną kluczowe w procesie sprzedaży. Dlatego koncerny, poza inwestycjami w cyfryzację, muszą także stawiać na jakość obsługi klienta.

Sport

Co trzeci Polak w ogóle nie jest aktywny fizycznie. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci

Co piąty Polak nie pamięta, kiedy ostatni raz spacerował dłużej niż 10 minut. Co trzeci nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, a co drugi spędza ponad 5 godzin dziennie w pozycji siedzącej – pokazuje badanie MultiSport Index 2019. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci – tylko co czwarte dziecko wypełnia zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące minimalnej dawki ruchu dla swojego wieku. Przykład idzie z góry, bo raptem 8 proc. Polaków uprawia sport wspólnie z dzieckiem. Tymczasem aktywność fizyczna to jeden z najlepszych sposobów na pogłębianie rodzinnych relacji – wskazują eksperci.