Newsy

Szczęśniak: Amerykanie powinni współpracować z polskim geologami przy łupkach

2012-07-02  |  06:20
Mówi:Andrzej Szczęśniak
Funkcja:Ekspert rynku paliw
  • MP4

    Metody wydobywania gazu z łupków wypracowane w Stanach Zjednoczonych mogą okazać się niewystarczające w polskich warunkach geologicznych. Aby więc nie powtórzyła się sytuacja z Exxon Mobil, który wycofał się z poszukiwań, koncerny powinny skorzystać z wiedzy polskich naukowców.

    Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw, zwraca uwagę, że polska charakteryzuje się trudniejszymi do wydobywania gazu warunkami geologicznymi niż Stany Zjednoczone. To mogło być powodem tego, że Exxon Mobil nie znalazł gazu w wystarczających ilościach, aby móc zarabiać na nim. I w konsekwencji zrezygnował z prowadzenia tu prac.

     – Wydaje się, że Exxon natrafił na pewne problemy w szczelinowaniu i w zmuszaniu tego gazu do wypłynięcia. Sam szef spółki Rex Tillerson mówił, że nasze złoża nie reagują tak dobrze na procesy szczelinowania jak te amerykańskie. Poza tym, metody opracowane na podstawie geologii tamtego kontynentu, w Polsce się nie sprawdzają – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Andrzej Szczęśniak.

    Podczas prac prowadzonych w dwóch otworach w basenie lubelskim (otwór Krupe-1, Gmina Krasnystaw, koncesja Chełm) i podlaskim (otwór Siennica-1, Gmina Siennica, koncesja Mińsk Mazowiecki) koncern stwierdził, że nie ma perspektyw do komercyjnego wydobycia gazu.

     – Dlatego tutaj powinni pracować głównie polscy geolodzy, którzy znają tę ziemie, jej uwarunkowania. I pracując nad technologią amerykańską, mogliby wypracować metody, dzięki którym wydobyliby ten gaz na powierzchnię – uważa ekspert.

    Największy na świecie koncern naftowy ogłosi wycofanie się z Polski i niemal jednocześnie, że podpisał umowę o eksploatacji niekonwencjonalnych złóż ropy naftowej w zachodniej Syberii. To porozumienie zawarł z rosyjskim gigantem Rosnieftem. Zdaniem Andrzeja Szczęśniaka nie miało to jednak związku z zakończeniem prac w Polsce.

     – Exxon z typowym amerykańskim wdziękiem, tego samego dnia, kiedy wyszedł z Polski, wizytował prezydenta Putina i złożył mu oferty inwestycyjne na gaz i ropę łupkową na Syberii – przypomina ekspert.

    W jego ocenia, to „typowo amerykańska niezręczność dyplomatyczna, której nawet prezydent Obama dał nam kiedyś dowody”.

     – Przypisywanie sobie takiej wagi, że jeżeli Exxon pracuje w Rosji, to nie może pracować w Polsce, wydaje mi się, że to jest nadmierne. Choć z pewnością Exxon nie był najzręczniejszą baletnicą – podsumowuje.

    ExxonMobil ma sześć koncesji na wydobywanie gazu z łupków, w tym cztery w obrębie basenu podlaskiego i dwie na obszarze basenu lubelskiego. Nie wiadomo jeszcze czy i kto je przejmie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.