Mówi: | Dariusz Lubera |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Tauron S.A |
Tauron czeka na roztrzygnięcia ustawy o odnawialnych źródłach energii. Być może spółka zmieni biznesplan
Tauron stawia na wiatraki – do 2020 r. zamierza uruchomić elektrownie o łącznej mocy nawet 800 MW. A w ciągu najbliższych miesięcy ma się rozstrzygnąć, jakie wsparcie otrzymają tego typu źródła. Jeśli w ustawie o odnawialnych źródłach energii preferowane będą i inne technologie, energetyczny gigant zmieni swój biznesplan.
– Pierwotny projekt ustawy był mało korzystny dla Grupy, w stosunku do tego, który jest w tej chwili. Natomiast pojawiły się tam również zapisy mówiące o preferowaniu innych źródeł odnawialnych. Trzeba więc będzie przeanalizować i zaktualizować nasze podejście biznesowe, jeżeli ten projekt stanie się rzeczywistością – mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Lubera, prezes Tauronu.
Dziś spółka eksploatuje 35 elektrowni wodnych o łącznej mocy zainstalowanej ponad 125 MW i jedną farmę wiatrową o mocy ok. 30 MW. Zgodnie ze strategią firmy, udział energii z wiatru ma się zwiększyć do 800 MW w ciągu najbliższych 8 lat.
– Nasz ostatni projekt w miejscowości Wicko to jest farma o mocy 40 MW – mówi Dariusz Lubera. – W roku ubiegłym rozpoczęliśmy budowę dużo większej farmy wiatrowej o docelowej mocy 100 MW, a w tej chwili jest realizowany projekt na moc 82 MW.
Koszt tej ostatniej inwestycji opiewa na ponad 600 mln zł. Do dynamicznego rozwoju energetyki ze źródeł odnawialnych ma przyczynić się ustawa o OZE.
– Każdą zmianę w ustawie, jeśli będzie zmieniała niektóre parametry dla poszczególnych rodzajów źródeł energii, trzeba będzie uwzględnić w naszych analizach, by aktualizować nasze biznesplany – mówi szef Tauronu. – Pierwotny projekt ustawy był mało korzystny dla grupy, w stosunku do tego, który jest w tej chwili.
Pojawiły się w nim bowiem zapisy, mówiące o preferowaniu innych źródeł odnawialnych niż dotychczas, co dla firmy byłoby równoznaczne z koniecznością przeprowadzania dalszych analiz i aktualizacją podejścia
biznesowego.
– Niemniej jednak dla projektów wiatrowych nie ma obaw, że coś się zmieni na tyle radykalnie, że nagle te przestaną być opłacalne albo trzeba je będzie zamykać – mówi ze spokojem Dariusz Lubera.
W minionym roku Tauron uzyskał 181 mln zł przychodu z produkcji energii ze źródeł odnawialnych. To o 14 mln zł więcej przychodów niż w 2010 r.
Czytaj także
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-02-11: Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chciałby zyskać nowe kompetencje. Wśród nich mediacje między przedsiębiorcami
- 2025-01-22: Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
- 2025-01-02: Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej wchodzi w życie. Najważniejszym zadaniem przygotowanie społeczeństwa na zagrożenia
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-05: Saszetki nikotynowe dodane na finiszu prac do ustawy tytoniowej. Pracodawcy RP: to kontrowersyjna wrzutka legislacyjna
- 2024-11-22: Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.