Mówi: | Bartosz Gonczarek |
Funkcja: | współtwórca |
Firma: | Explain Everything |
Innowacje edukacyjne hitem eksportowym polskich firm. Ten sektor ma szansę na swojego jednorożca
Polskie firmy z branży edtech są pionierami na świecie w zakresie wielu nowych rozwiązań edukacyjnych. O sukcesie decyduje nie sama technologia i jej zaawansowanie. – Chodzi raczej o zmianę podejścia do nauczania, które ma przede wszystkim pokazać uczniom, jak przyswajać wiedzę samodzielnie – mówi Bartosz Gonczarek, współtwórca aplikacji Explain Everything. – Prędzej czy później któraś z firm z Polski uzyska status jednorożca. Pandemia i nauka zdalna przyspieszyła rozwój branży, ale Polsce nowe technologie w edukacji pozostają niewykorzystane. Popyt na tego typu usługi jest wciąż znacznie mniejszy niż w USA lub krajach azjatyckich – dodaje.
W Polsce rozwiązania technologiczne w edukacji są wciąż mało popularne. Rok 2020 okazał się przełomowy dla branży edtech, bo pandemia wymusiła na szkołach naukę zdalną, co otworzyło drogę dla innowacyjnych rozwiązań oferowanych przez start-upy i znacznie przyspieszyło wdrażanie nowych technologii w edukacji. W trybie szkoły zdalnej wszyscy się przekonali, że nowe technologie są w edukacji niezbędne. Ale nawet jeśli dyrektorzy i nauczyciele są bardziej otwarci na innowacje, to wciąż muszą się mierzyć z brakami budżetowymi.
Segment edtech w Polsce w porównaniu do innych sektorów, w których funkcjonują̨ start-upy, jak np. healthcare, e-commerce czy finanse, jest także traktowany po macoszemu przez wielu inwestorów. Dlatego reprezentanci branży stawiają na ekspansję zagraniczną.
– Innowacje w edukacji już teraz są produktem eksportowym, a dobrym przykładem jest Explain Everything, który zmienia oblicze edukacji – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Bartosz Gonczarek. – W Stanach Zjednoczonych połowa najlepszych dystryktów używa naszego produktu, niemal połowa jest naszymi bezpośrednimi klientami, a 2/3 w jakimś zakresie stosuje nasze oprogramowanie w ramach lekcji.
Explain Everything to aplikacja, która jest interaktywną, wirtualną tablicą do tworzenia notatek i animacji. Jest dziś wykorzystywana w ponad 40 państwach na całym świecie i została przetłumaczona na 14 różnych języków. Działająca od 2011 roku firma ma biura w Nowym Jorku i Wrocławiu.
Jak wynika z raportu na temat rynku edtech przygotowanego przez Fundację Startup Poland, Incredible Inspiration i Google for Startups, te start-upy, które skupiają się na ekspansji zagranicznej, odnoszą największe sukcesy. Wśród rozpoznawalnych na świecie marek są m.in. Brainly, Skriware, Photon, Novakid czy Giganci Programowania. Przedstawiciele Google’a zapowiedzieli, że w przyszłym roku zamierzają uruchomić program akceleracyjny dla edtechów, bo ten sektor może się stać naszą wizytówką na arenie międzynarodowej. Zdaniem współtwórcy Explain Everything polskie edtechy mają duże szansę na status jednorożca, czyli wycenę na poziomie co najmniej 1 mld dol.
– Sektor edtech inaczej przyswaja technologię i ma swoje ograniczenia. Ale dzięki stabilnemu wzrostowi i osiągnięciu punktu przegięcia, aby ten wzrost był jeszcze szybszy, prędzej czy później któraś z firm z Polski uzyska taki status – mówi współtwórca aplikacji Explain Everything.
O sukcesie w branży decyduje nie tylko technologia, ale także zmiana podejścia do nauki – do sposobu, w jaki uczniowie przyswajają wiedzę, i sposobu, w jaki nauczyciele ją przekazują. To właśnie mentalność najtrudniej zmienić, bo w zakresie technologicznym transformacja już zachodzi.
Eksperci podkreślają, że innowacje w edukacji powinny wzbudzać w uczniach chęć do nauki. Dlatego narzędzia oferowane przez edtechy muszą być́ zbudowane tak, żeby korzystanie z nich było procesem naturalnym, ciekawym, wciągającym i pobudzającym do dalszego pogłębiania wiedzy. Z kolei z punktu widzenia rodziców i nauczycieli muszą przynosić́ realne korzyści edukacyjne w wybranym obszarze.
– Obecnie największy boom na rynku dotyczy produktów, które regulują pracę klasy, organizacji zajęć. Natomiast rośnie zainteresowanie ofertą, która pomaga w prowadzeniu lekcji, w przebiegu procesu dydaktycznego. I tutaj jest bardzo duże pole do popisu – zaznacza Bartosz Gonczarek.
Produkty wykorzystywane podczas lekcji zmieniają sposób, w jaki uczniowie się uczą, gdyż angażują ich podobnie jak gry komputerowe, ale na polu edukacyjnym.
– Zamiast kartkówki sprawdzającej wiedzę uczniów mogą oni stworzyć swoje nagranie, podczas którego pokazują, że zrozumieli dany temat. Przykładowo wcielają się w rolę prezentera pogody i pokazują, czym są izotermy, izobary, zmiany ciśnienia – mówi ekspert. – Wierzę w pozytywny efekt tych zmian, bo dzieci uczą się podczas działania i angażują w tworzenie czegoś, a nie tylko przyswajają teorię i powtarzają wyuczone formułki.
Wśród polskich edtechów najwięcej firm oferuje rozwiązania służące do nauki programowania. Odsetek przedsiębiorstw prowadzących szkolenia, kursy i szkoły kodowania stanowi obecnie w Polsce ponad 22 proc. Na podobnym poziomie plasują się narzędzia, które mają za zadanie wesprzeć rozwój pracowników, ich karierę i zagwarantować wsparcie mentoringowe, a także gry i aplikacje edukacyjne. Kolejna najliczniejsza grupa (17,5 proc.) to producenci lub dystrybutorzy sprzętu i gadżetów służących do nauki – od multimedialnych tablic, monitorów, tabletów, przez interaktywne zestawy do nauki, aż po „magiczne” dywany dla klas, drukarki 3D i roboty. Znaczny odsetek start-upów ma na celu nie tyle edukację, ile pomoc nauczycielom lub szkołom, oferując im wsparcie dydaktyczne lub pomoc w zarządzaniu, np. w kwestiach administracyjnych.
Globalny rynek technologii w edukacji stale rośnie. Z danych Global Market Research wynika, że w 2020 roku jego wartość przekroczyła 250 mld dol. Jeszcze pięć lat wcześniej było to 107 mld dol., a w 2025 roku może to być nawet 30 mld dol. Europejski rynek rośnie w tempie 14 proc. rocznie, a do 2027 roku jego wartość́ ma się̨ potroić́ i wynieść́ 60 mld dol.
Czytaj także
- 2025-01-13: Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2025-01-14: Dawid Kwiatkowski: Padłem ofiarą oszustów, którzy na mnie nieuczciwie zarabiali. Teraz jestem też swoim księgowym, liczę pieniądze i sprawdzam umowy
- 2025-01-08: S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
- 2024-12-03: Miuosh: Nie zawsze wygrywający muzyczne talent show robią potem dobre rzeczy. Często ci, którzy nie zaszli w nich daleko, są na scenie latami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.