Mówi: | Sebastian Wojewódzki |
Funkcja: | specjalista w Departamencie Rozwoju Startupów |
Firma: | PARP |
Innowacyjne pomysły z Polski Wschodniej mogą liczyć na unijne wsparcie. PARP pomaga młodym firmom w debiucie na rynku
Każdy, kto ma pomysł na innowacyjny produkt bądź usługę i założy działalność gospodarczą w jednym z województw Polski Wschodniej, może ubiegać się o wsparcie w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W ramach programu Platformy Startowe otrzyma ekspercką pomoc, dzięki której rozwinie swój pomysł w rentowny model biznesowy. Po zakończeniu etapu inkubacji może się też starać o dalsze dofinansowanie w wysokości 1 mln zł na rozpoczęcie seryjnej produkcji i ekspansji. – W aktualnej edycji Platform Startowych już ok. 900 start-upów zakończyło program inkubacji i są gotowe do rynkowego wdrożenia swoich produktów – mówi Sebastian Wojewódzki z PARP.
– Platformy Startowe to program inkubacyjny dedykowany osobom fizycznym, które posiadają innowacyjny pomysł na biznes i chcą realizować ten pomysł w makroregionie Polski Wschodniej – mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Wojewódzki, specjalista w Departamencie Rozwoju Startupów w PARP. – Platformy pozwalają start-upom i przedsiębiorcom bezkosztowo zweryfikować swój pomysł i sprawdzić, czy ma on szansę na rynkowy sukces. Dzięki temu ten pierwszy krok w stronę biznesu nie jest trudny, a po ukończonym procesie inkubacji start-up jest dobrze przygotowany do wdrażania produktu do seryjnej sprzedaży.
Platformy Startowe to projekt realizowany w ramach podziałania 1.1.1 Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dysponuje łącznym budżetem w wysokości 108,4 mln zł, przeznaczonym na inkubację start-upów w tamtejszym regionie. Każdy pomysłodawca, który ma pomysł na innowacyjny produkt bądź usługę i założy działalność gospodarczą w jednym z województw Polski Wschodniej (lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim), może otrzymać w Platformach Startowych ekspercką pomoc, dzięki której rozwinie swój pomysł w rentowny model biznesowy. Platformy są koordynowane przez animatorów i ośrodki innowacji działające w regionie.
– W programie inkubacji przedsiębiorcy otrzymują szereg usług podstawowych i specjalistycznych. Do katalogu usług podstawowych należą m.in. obsługa prawna, marketingowa, podatkowa i księgowa, zapewniana jest również powierzchnia biurowa do prowadzenia działalności gospodarczej, a także opieka dedykowanego menedżera inkubacji. Wartością programu jest też szereg szkoleń dla przedsiębiorców z wystąpień publicznych czy prezentacji inwestorskich – mówi Sebastian Wojewódzki. – Do zakresu usług specjalistycznych należą z kolei m.in. usługi wzornicze, programistyczne, inżynierskie i technologiczne, które są dopasowane do potrzeb danego start-upu. W zakres usług specjalistycznych wpisuje się również opracowanie modelu biznesowego i przetestowanie produktu na rynku.
Pomysłodawcy, którzy są zainteresowani takim wsparciem, mogą zgłaszać swój udział w Platformach Startowych do 31 października 2022 roku. PARP prowadzi nabór w tym programie w sposób ciągły, poprzez formularz na swojej stronie internetowej. Po dokonaniu zgłoszenia pierwszym krokiem jest spotkanie z menedżerem inkubacji, który przeprowadza wywiad z właścicielem start-upu, diagnozuje jego potrzeby i przygotuje szczegółowy, indywidualny plan inkubacji pomysłu.
– Zainteresowanie jest bardzo duże. W aktualnej edycji, realizowanej od początku 2019 roku, do wszystkich Platform Startowych wpłynęło około 8 tys. wniosków inkubacyjnych. Dzięki realizacji tego projektu w makroregionie Polski Wschodniej powstało już ponad tysiąc spółek w formie kapitałowej – mówi specjalista w Departamencie Rozwoju Startupów w PARP.
Platformy Startowe dla nowych pomysłów działają aktualnie w dziewięciu miastach Polski Wschodniej i są skierowane do różnych branż. Pomysłodawcy mogą więc wybrać tę właściwą dla siebie.
– Poszukiwane są start-upy m.in. z takich branż jak IT, ICT, smart city, zdrowie publiczne, medycyna, motoryzacja, lotnictwo, przemysł metalowo-maszynowy czy ekologia i ochrona środowiska – wymienia ekspert PARP. – Z monitoringu, który prowadzimy w PARP, wynika, że ok. 40 proc. start-upów, które ukończyły proces inkubacji w Platformach Startowych, stanowią właśnie te z branż IT i ICT. Na drugim miejscu, z 10-proc. udziałem, są start-upy, które reprezentują medycynę i zdrowie publiczne. Podium uzupełniają start-upy z branż wpisujących się w specjalizację ekologiczną i ochronę środowiska, które stanowią ok. 8 proc. ogólnej liczby.
Co istotne, młode przedsiębiorstwa, które ukończą proces inkubacji w Platformach Startowych i otrzymają od nich pozytywną rekomendację, mogą się starać o dalsze dofinansowanie w wysokości 1 mln zł w ramach konkursu „Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej” (tutaj nabór kończy się 30 grudnia 2021 roku, natomiast planowane jest przedłużenie tego działania w latach 2021–2027).
– Tutaj wymagany jest jednak wkład własny w wysokości 15 proc. bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych. Dofinansowanie można przeznaczyć na wszystko to, czego potrzebuje przedsiębiorstwo do prowadzenia działalności gospodarczej, np. zakup środków trwałych innych niż nieruchomości, wartości niematerialne i prawne takie jak zakup licencji, działania informacyjno-promocyjne, misje gospodarcze czy też wynagrodzenia dla pracowników albo koszty administracyjne. Głównym celem tego programu jest umożliwienie start-upom wdrożenia seryjnej produkcji ich produktów, które zostały opracowane w Platformach Startowych, oraz umożliwienie im rynkowej ekspansji – mówi Sebastian Wojewódzki.
Czytaj także
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-06-02: Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.