Mówi: | Marcin Ratkiewicz |
Funkcja: | dyrektor |
Firma: | Orange Innovation Poland |
Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.
– Innowacyjność nie istnieje bez eksperymentowania. Aby organizacja była w stanie wprowadzać innowacje, musi mieć kulturę sprawnego testowania rozwiązań – mówi agencji Newseria Biznes Marcin Ratkiewicz. – Znalezienie przestrzeni na eksperymentowanie w zmieniającym się, dynamicznym świecie jest sporym wyzwaniem, bo każdy jest nastawiony na efektywność. Wiadomo, jak jest z budżetami, a eksperymenty czasami wyjdą, czasami nie. Każdy eksperyment daje jakąś lekcję, ale nie każdy daje wartość, która może być wdrożona. Dlatego w Orange mamy bardzo szerokie podejście do innowacyjności, do budowania kultury eksperymentowania – dodaje.
Pod koniec listopada pod Paryżem odbył się Orange OpenTech 2024. To wydarzenie jest okazją do zaprezentowania technologii i innowacji, które pomarańczowy telekom już wdrożył bądź planuje wdrożyć. Wiele z nich jest współtworzonych w Polsce, w Orange Innovation Poland. To część międzynarodowej sieci jednostek badawczo-rozwojowych, specjalizujących się w tworzeniu innowacyjnych produktów i usług, które potem trafiają do oferty operatora. Orange Polska rozwija też inicjatywy wewnętrzne, w których pracownicy zgłosili już 2,5 tys. swoich pomysłów, z czego ponad 1,3 tys. zostało wdrożonych.
– Innowacyjność w Orange Polska budujemy na trzech filarach – wskazuje Marcin Ratkiewicz. – Pierwszy z nich to innowacyjność pracownicza i szereg programów, w których każdy pracownik może się zaangażować, zgłaszać swoje pomysły i wdrażać je do biznesu, do naszych operacji. Drugi filar to jest olbrzymia inwestycja Grupy Orange w Orange Innovation Poland, czyli w jednostkę badawczo-rozwojową, w której 300 inżynierów i inżynierek rozwija produkty i technologie wykorzystywane w Orange Polska i w całej Grupie Orange. Trzeci bardzo ważny filar to Open Innovation Ecosystem, czyli wykorzystanie olbrzymiego potencjału badawczo-rozwojowego, który mamy w Polsce: uczelni, start-upów, do których adresujemy program Orange Fab, czy dużych firm, które mają swoje własne ośrodki badawczo-rozwojowe. Współpracujemy z tym całym ekosystemem i wzbogacamy siebie nawzajem.
Jak tłumaczy dyrektor Orange Innovation Poland, innowacje to nie tylko nowe produkty i usługi, ale przede wszystkim odpowiedź na zmieniające się potrzeby klientów, która ma zapewnić im realną wartość.
– Rozwijamy szeroką gamę rozwiązań, które mogą być wykorzystane przez organizacje – mówi. – Pierwszy taki obszar to cyfrowa transformacja biznesu i sieci, platformizacja technologii i usług. Może ona pomóc naszym klientom biznesowym w przywitaniu tej nieuchronnej, zmieniającej się przyszłości, która na ten moment jest wielką niewiadomą technologiczną. My jesteśmy od tego, żeby to zaadresować i pomóc organizacji w transformacji. W tym celu rozwijamy zorientowane biznesowo sieci autonomiczne, które są technologiczną przyszłością operatorów telekomunikacyjnych. Wykorzystujemy innowacyjny model transformacji sieci wdrażany w Orange Polska, który łączy elementy automatyzacji stosowane już dziś w operacjach sieciowych z przyszłościowymi sieciami poznawczymi sterowanymi za pomocą intencji, jakie znamy z rozwiązań LLM, czyli Large-Language Model. Zwiększamy efektywność zarządzania siecią Orange Polska i przygotowujemy ją do wymagań łączenia systemów AI w przyszłości. Wykorzystujemy takie technologie jak np. Evolution Platform – nowoczesną koncepcję świadczenia usług łączności dla dużych klientów, bez względu na to, czy działają w Polsce, czy na całym świecie.
Platforma Evolution, która zapewnia przedsiębiorstwom ekosystem rozwiązań chmurowych, to jeden z flagowych projektów Orange Business. Rozwiązania te pozwalają m.in. na efektywne zarządzanie firmowymi zasobami cyfrowymi i infrastrukturą IT.
– Kolejnym elementem naszej innowacyjności jest udostępnienie informacji z komponentów sieciowych, czyli Network API. To międzynarodowa inicjatywa, na poziomie globalnym, którą mocno promujemy wspólnie z innymi operatorami. Chodzi o to, aby udostępnić informacje z sieci po to, żeby cała społeczność deweloperów, start-upów i innych zainteresowanych podmiotów mogła je wykorzystać do tworzenia atrakcyjnych aplikacji dla klientów. Te aplikacje będą dostępne na podobnych zasadach jak aplikacje na Google Store dla klientów indywidualnych – wyjaśnia Marcin Ratkiewicz.
Pomarańczowy telekom wspiera klientów biznesowych w tworzeniu nie tylko nowych rozwiązań i zarządzaniu infrastrukturą, ale też bardziej spersonalizowanych doświadczeń dla ich odbiorców końcowych. Do tego wykorzystuje coraz częściej sztuczną inteligencję. Wśród opracowanych rozwiązań bazujących na AI są m.in. technologie, które zmniejszają potrzebę ręcznego zarządzania sieciami. Zwiększa to ich wydajność i odporność na awarie. Generatywna AI jest także wykorzystywana do automatyzacji procesów w obsłudze klienta i back office.
– Polska jest jednym z liderów AI i warto to podkreślać. Mamy w Polsce świetnych specjalistów i specjalistki od sztucznej inteligencji. W Orange Innovation Poland też mamy centrum kompetencji dla całej Grupy Orange, które specjalizuje się w wykorzystywaniu rozwiązań AI do budowania doświadczeń klienta i rozwoju sieci telekomunikacyjnej. Rozwijamy pewne komponenty, które już wdrażamy do produkcji i do naszej oferty. Tego typu rozwiązania później skalujemy i proponujemy zagranicznym partnerom z Orange – mówi dyrektor centrum innowacji.
Kolejna specjalność polskich inżynierów to cybersecurity. W Polsce działa CERT Orange Polska, jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange. Rozwiązanie CyberTarcza pomaga zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom internetu. Z kolei Security Operations Center monitoruje w trybie 24/7/365 zdarzenia w systemach informatycznych klientów. Dzięki współpracy ekspertów Orange Innovation Poland z CERT Orange Polska powstają innowacyjne rozwiązania grupowe w obszarze cyberbezpieczeństwa.
– Przygotowujemy rozwiązania, dzięki którym jesteśmy w stanie lepiej zabezpieczać naszą sieć i oferować usługi z gamy cybersecurity dla naszych klientów. To, co robimy tutaj w Polsce, jest na tyle ciekawe, że cieszy się też dużym uznaniem w Paryżu i jest prezentowane dla innych krajów jako gotowa technologia do wzięcia lub co najmniej inspiracja, która pokazuje, w jakim kierunku należy podążać – mówi Marcin Ratkiewicz.
Jak wskazuje, wiele innowacji jest rozwijanych z myślą o indywidualnych użytkownikach. Orange Polska kładzie też nacisk na rozwój infrastruktury, która zapewnia użytkownikom szybki i niezawodny dostęp do internetu. Operator sukcesywnie rozwija m.in. sieć światłowodową. W jej zasięgu jest już ok. 9 mln polskich gospodarstw domowych. Dostęp do najwyższych prędkości sięgających 8 Gb/s mają niemal 2 mln z nich.
– Na badania, innowacje i eksperymentowanie zdecydowanie warto wydawać pieniądze, ponieważ to jest przyszłość biznesu, który tworzymy. Szczególnie takiego biznesu, który bazuje na technologiach, a Orange jest integratorem technologii. To oznacza, że musimy mieć świetne rozpoznanie nie tylko w technologiach, które są dostępne już teraz, ale i w tych, które mogą się pojawić za chwilę – dodaje ekspert.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.