Mówi: | Barbara Koszułap |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Eneris Polska |
Polska ma szansę zostać liderem ekoinnowacji. Perspektywiczną dziedziną oszczędzanie energii i zasobów
Polska może stać się światowym potentatem w tworzeniu technologii ekologicznych. Wyzwania w dziedzinie ekologii, z którymi polskie firmy muszą sobie radzić na krajowym podwórku, zmuszają je do pracy nad nowoczesnymi rozwiązaniami. A te w następnej kolejności będą mogły być eksportowane do innych krajów.
Polski rynek jest teraz w przełomowym momencie. Wyzwaniem dla firm są unijne i krajowe regulacje, które mają na celu zwiększanie ochrony środowiska, ale jest wiele możliwości pozyskania finansowania na prace badawczo-rozwojowe.
Polskę i kraje unijne czekają w najbliższych latach poważne zadania. Emisja CO2 w krajach UE ma w 15 lat zostać zredukowana o 40 proc. 27 proc. energii ma pochodzić ze źródeł odnawialnych. W tym czasie do 30 proc. ma zostać zredukowana ilość odpadów, których nie poddaje się recyklingowi, a KE pracuje nad jeszcze bardziej rygorystycznym planem.
Jednocześnie UE wspiera prace nad rozwiązaniem tych kwestii. W ciągu najbliższych pięciu lat Polska może liczyć na ponad 27 mld euro z unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz na 8,6 mld euro z programu Inteligentny Rozwój. Duża część tych pieniędzy będzie wspierać badania oraz inwestycje związane z ochroną środowiska.
– Mamy bardzo duże pole do działania, jeżeli chodzi o możliwość finansowania zarówno prac badawczo-rozwojowych, jak i prac wdrożeniowych. Mamy możliwość realizacji projektów pilotażowych samodzielnie, jako przedsiębiorcy, oraz we współpracy z ośrodkami badawczo-rozwojowymi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Barbara Koszułap, członek zarządu Eneris Polska, spółki specjalizujący się w budowie i eksploatacji instalacji związanych z ochroną środowiska oraz zagospodarowywaniem odpadów i surowców. – Są też środki i możliwości, żeby móc potem te wdrożenia eksportować na zewnątrz. W tym zakresie zarówno Ministerstwo Spraw Zagranicznych, jak i Ministerstwo Środowiska mają adekwatne instrumenty.
Do tej pory polskie firmy raczej wdrażały rozwiązania z Zachodu, teraz jest szansa, by zmienić ten stan rzeczy i stać się eksportem ekoinnowacji. Jak podkreśla Koszułap, największe jest zapotrzebowanie na nowoczesne technologie w dziedzinie energooszczędności i lepszego wykorzystania zasobów.
– Poza tym to ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko, poprawa stopnia wykorzystania zasobów, którymi dysponujemy, oraz możliwości w jak największym zakresie zamykania cyklów technologicznych obiegu wody, surowców oraz pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych – wymienia ekspertka.
Równie ważne są zadania z zakresu gospodarki odpadami.
– Koncentrujemy się na odzysku surowcowym oraz na odzysku termicznym. Myślę, że największym obszarem zainteresowania z punktu widzenia rynku obecnie są technologie odzysku termicznego, czyli pozyskiwania energii odnawialnej z odpadów – podkreśla członek zarządu Eneris Polska. – Z naszego punktu widzenia najważniejszym obecnie rozwiązaniem jest technologia spalania rusztowego, która jest najbardziej efektywna ekonomicznie, sprawdzona i pozwala naszym mieszkańcom najskuteczniej i najtaniej rozwiązywać problem odpadów.
Jak podkreśla, prace nad nowymi technologiami powinny uwzględniać nie tylko aspekt ekologiczny, lecz także ekonomiczny.
Czytaj także
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-10-23: Prezydencja Węgier w UE za półmetkiem. Jej ocena dzieli europarlamentarzystów
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-25: Gruzini wybierają nowy parlament. Sobotnie wybory mogą przesądzić o kursie kraju na dekady
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-11-08: Komisja Europejska stwierdziła poprawę stanu praworządności w UE. Ruszyła kampania informacyjna na ten temat
- 2024-10-02: Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
Infrastruktura
Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.
Edukacja
Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.