Newsy

Polskie firmy coraz częściej padają ofiarą hakerów. Mimo to cyberbezpieczeństwo rzadko pojawia się w ich strategiach

2016-12-19  |  06:40
Mówi:Joanna Molik
Funkcja:digital advisor
Firma:Microsoft
  • MP4
  • Co czwarta polska firma zanotowała naruszenie bezpieczeństwa informatycznego w ostatnim półroczu. Mimo to nadal wielu menadżerów uważa, że cyberbezpieczeństwo to domena obszaru IT, a nie krytyczny czynnik funkcjonowania przedsiębiorstwa. Kluczem do skutecznej ochrony przed cyberatakami jest budowanie świadomości wśród pracowników i klientów firm.

    – Jednym z najważniejszych wyzwań w zakresie cyberbezpieczeństwa jest budowanie świadomości i edukacja użytkowników zarówno po stronie biznesu, jak i klientów firm oraz konsumentów na temat możliwych zagrożeń w cyberprzestrzeni związanych ze zmieniającym się światem, z coraz większym i bardziej powszechnym dostępem do nowoczesnych technologii i prowadzeniem drugiego życia w świecie cyfrowym – mówi agencji informacyjnej Newseria Joanna Molik, digital advisor w Microsoft.

    W jej ocenie jednym z błędów, jakie popełniają menadżerowie firm, jest traktowanie cyberbezpieczeństwa jako domeny działów IT. Według raportu „2015 KPMG CEO Outlook” 29 proc. prezesów firm wymienia cyberbezpieczeństwo jako problem, który ma największy wpływ na działanie ich firmy. Z kolei 20 proc. prezesów wskazuje, że kwestie cyberbezpieczeństwa są zagrożeniem, które budzi ich największy niepokój. Tymczasem 27 proc. firm w badaniu Intela przyznało, że zanotowało naruszenie bezpieczeństwa informatycznego w ciągu 6 ostatnich miesięcy. Co ciekawe, 62 proc. badanych zabezpiecza swoje cyberbezpieczeństwo tylko w jeden sposób i najczęściej jest to zabezpieczenie hasłem.  

    – Cyberbezpieczeństwo to problem prezesa i zarządu firmy. Brak świadomości na poziomie zarządu i na poziomie strategii całego przedsiębiorstwa to w mojej ocenie pierwszy błąd, który popełniają firmy – podkreśla Molik. – Myślę, że tutaj sporo przedsiębiorstw już reaguje na to podejście, wprowadzając elementy cyberbezpieczeństwa do strategii przedsiębiorstwa. Drugim błędem jest brak edukacji pracowników i klientów, bo to są dwa najsłabsze ogniwa, jeśli chodzi o cyberbezpieczeństwo polskich przedsiębiorstw.

    Badanie Intela pokazuje, że 40 proc. dużych firm w Polsce nie ma przygotowanego scenariusza postępowania na wypadek incydentu naruszenia bezpieczeństwa informatycznego. Jednocześnie połowa firm chce zwiększyć wydatki na cyberbezpieczeństwo w ciągu najbliższych dwóch lat.

    – Zagrożenia są podobne na całym rynku europejskim. Może większa niefrasobliwość występuje w Europie Południowej czy na Bałkanach, ale jeśli będziemy patrzeć ogólnie, to same zagrożenia są bardzo podobne – mówi ekspertka Microsoft. – Świat się coraz bardziej globalizuje i digitalizacja temu sprzyja. W tej chwili pewne rodzaje ataków, które mogą się zdarzyć w Stanach Zjednoczonych, za moment mogą wystąpić również w Polsce. Granice w świecie cyfrowym powoli przestają istnieć.

    Microsoft ocenia, że jeżeli przedsiębiorcy chcą się bronić przed atakami, to muszą działać proaktywnie i tworzyć procedury pozwalające przewidzieć nowe zagrożenia, jakie mogą się pojawić. Według raportu Security Trends przygotowanego przez Microsoft, EY oraz Infotarget badani CSO (Chief Security Officer) doskonale rozumieją te wyzwania. W bieżącym roku 66 proc. z nich zamierza wdrożyć kompleksową strategię zarządzania cyberbezpieczeństwem, a 79 proc. położy większy nacisk na wczesne wykrywanie zagrożeń.

    To właśnie tutaj firmy technologiczne takie jak Microsoft odgrywają dużą rolę w przygotowywaniu firm i ich klientów na różnego typu zagrożenia. Można tu wymienić m.in. wprowadzenie elementów sztucznej inteligencji do analizy zachowań pracowników i klientów firmy, aby reagować z wyprzedzeniem na nieprawidłowe działania – uważa Molik. – Dla Microsoftu zapewnienie bezpieczeństwa cyfrowego swoim klientom przy wykorzystaniu najnowszych rozwiązań ma znaczenie strategiczne.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych

    Pomimo brexitu relacje handlowe między Polską a Wielką Brytanią nie tylko się utrzymały, ale też nabrały nowej dynamiki. W 2023 roku wartość wymiany towarów i usług osiągnęła rekordowe 36,4 mld euro – wynika z raportu Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Rosną także obustronne inwestycje. W Polsce działa już ponad 1,4 tys. firm z kapitałem brytyjskim zatrudniających 113 tys. osób. Również polskie firmy coraz częściej eksplorują rynek brytyjski. Szczególnie dynamicznie rozwija się współpraca w sektorach strategicznych energetycznym, obronnym, technologicznym i finansowym.

    Transport

    Dziennie policjanci zatrzymują średnio 69 osób z zakazem prowadzenia pojazdów. Trwają prace nad zaostrzeniem przepisów dla kierowców

    W 2024 roku policjanci przeprowadzili ponad 16 mln badań na zawartość alkoholu w organizmie i zatrzymali 91,3 tys. nietrzeźwych kierujących. W 2022 roku, przy mniejszej liczbie kontroli, było ich niemal 104,5 tys. Spadek jest zauważalny, ale problem wciąż jest poważny. Dodatkowo 16,5 tys. osób naruszyło sądowy zakaz prowadzenia pojazdów, a 8,2 tys. nie zastosowało się do decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania. Trwają prace nad przepisami, które zaostrzą kary w tym obszarze.

    Handel

    Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin

    Polska jest nadal największym producentem sprzętu AGD w UE, ale traci na znaczeniu pod wpływem silnej konkurencji z krajów trzecich, przede wszystkim Chin. Ostatnie dwa lata były trudne dla branży, wciąż pojawiają się nowe zagrożenia, ale – jak podkreślają jej przedstawiciele – widać światełko w tunelu. Producenci AGD liczą na pozytywny wpływ deregulacji, również w obszarze środowiskowym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.