Newsy

Przybywa polskich firm zainteresowanych ekspansją zagraniczną. Innowacyjne projekty mają szanse podbić globalne rynki

2016-03-11  |  06:50
Mówi:Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes
Ewa Sadowska, UPC Polska
Radosław Pallach, założyciel firmy Elephant, zwycięzca konkursu Think Big UPC
  • MP4
  • Zaradność i pomysłowość to cechy, które sprawiają, że polscy przedsiębiorcy mimo relatywnie niewielkiego kapitału i globalnej konkurencji oraz innych barier potrafią przekonać zagranicznych odbiorców do swoich produktów. Wyzwaniem dla biznesu jest zmiana wizerunku polskich firm z dostawców tanich wyrobów na wykraczających poza sztampowe myślenie innowatorów.

    Innowacyjność polskich przedsiębiorców jest na bardzo wysokim poziomie, polscy przedsiębiorcy cały czas poszukują nowych możliwości. Co ważne, wykorzystują nowoczesne technologie, wykorzystują internet i wszelkie możliwości online do tego, żeby wychodzić na rynki globalne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes.

    Od kilku lat UPC Biznes, dostawca nowoczesnych usług cyfrowych dla firm, wspiera innowacyjne polskie firmy z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, które opracowały nowatorski produkt i mają wizję oraz odwagę wyjścia z nim poza granice Polski, brakuje im jednak kapitału i doświadczenia w kontaktach z międzynarodowymi partnerami. Najlepsze pomysły nagradzane są w konkursie Think Big. W tym roku odbyła się już trzecia jego edycja, pod hasłem „Go beyond borders!”.

    Firmy na pewno inspiracji poszukują w wielu obszarach. Często to są pasjonaci i fachowcy w swojej dziedzinie. W tym roku było bardzo dużo firm z obszaru IT i technologii, a więc znalazło się sporo aplikacji, które wnoszą jakąś dodatkową wartość – mówi Agnieszka Zawistowska. – Myślę, że te firmy inspiracji poszukują w codziennym życiu, np. obserwując, czego nie ma na rynku, co można by było jeszcze zaoferować, ale w nowym modelu biznesowym. Na przykład sprzedaż pokoi hotelowych poprzez dobrze zorganizowaną platformę.

    W Polsce aktywnie działa ok. 2 mln firm. 99,8 proc. z nich to mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Według PARP wytwarzają one blisko 50 proc. polskiego PKB. Stanowią też ponad połowę liczby eksporterów. Jak podaje Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej, co miesiąc w Polsce zakładanych jest 20–30 tys. nowych podmiotów.

    60 proc. mikrofirm deklaruje działania innowacyjne, głównie w dziedzinie stosowanych narzędzi prowadzenia biznesu. Do wytwarzania nowatorskich produktów i usług przyznaje się co dziesiąty mikroprzedsiębiorca. 7 proc. już współpracuje z uczelniami, a 12 proc. zamierza taką współpracę nawiązać.

    My stawiamy na nowoczesną przedsiębiorczość, na tych przedsiębiorców, którzy mają określone cele, realizują je odważnie, z rozmachem, myślą „big”, tak o tym mówimy, i którzy mają przede wszystkim globalne ambicje. Potencjał rozwoju takich firm jest nieograniczony, a właściwie ograniczony jedynie wyobraźnią – mówi Ewa Sadowska z UPC Polska. – Już mamy zgłoszonych niemalże pół tysiąca przedsiębiorców o kreatywnych pomysłach na biznes do naszego konkursu Think Big, rzeczywiście wiemy, że mają nieograniczone możliwości.

    Do konkursu przystąpiły głównie firmy z branży IT, e-commerce i mobilnej. Wśród dziesiątki aspirującej do nagród znaleźli się m.in. twórcy serwisów biznesowych w chmurze, autorzy systemu do zarządzania odpadami, producenci interaktywnych luster reklamowych czy aplikacji pozwalającej zidentyfikować zgubiony sprzęt elektroniczny. Przeznaczono łącznie 80 tys. zł na nagrody, które mają wesprzeć ekspansję zagraniczną przedsiębiorstw.

    W poprzednich latach pierwsze miejsca zajęły firmy IzzyBike oraz Luna EMG. Tegorocznym zwycięzcą konkursu została firma Elephant, twórca aplikacji Elephant Door, sparowanego z urządzeniami elektronicznymi, np. ze smartfonem, inteligentnego systemu alarmowego.

    Tak na dobrą sprawę nie chodziło nam tutaj o wielkie systemy, rozbudowane tabelki, chodziło nam o urządzenie, które jest dla ludzi – mówi Radosław Pallach, założyciel firmy Elephant, zwycięzcy konkursu Think Big UPC. – Chciałbym je szybko zamontować, chciałbym, żeby dało mi to spokój ducha i jeszcze, żebym mógł sobie ten system przenieść w inne miejsce, kiedy zmieniam miejsce zamieszkania lub wynajmuję mieszkanie, czyli absolutnie prostota, technologia, która jest przydatna, i coś, co sprawia, że żyjemy bezpiecznie.

    Jak zapewnia, zainteresowanie wymyślonym przez jego firmę sposobem zabezpieczenia mieszkań wyrazili już kontrahenci z USA, Niemiec, RPA, Japonii, Rosji, Ameryki Łacińskiej i Wielkiej Brytanii.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju

    Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.

    Robotyka i SI

    Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

    – Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.

    Sport

    Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

    1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.