Newsy

Resort infrastruktury: Poczta Polska odegra ważną rolę w budowaniu e-państwa. Ułatwi kontakt obywateli z urzędami

2016-07-12  |  06:55

Poczta Polska jest przygotowana do odegrania jednej z głównych ról w cyfryzacji kraju – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Ma przede wszystkim wesprzeć budowę e-administracji i pośredniczyć w kontaktach obywatel–urząd. Posłuży do tego m.in. udostępniana w placówkach pocztowych sieć bezpłatnego WiFi, szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do internetu nie jest powszechny. Do końca przyszłego roku internet będzie dostępny we wszystkich 4,5 tys. placówek własnych.

Silne państwo to silny operator, a silny operator przygotowany w obszarze nowoczesnych technologii to jedno z głównych zadań, które ma do wypełnienia Poczta Polska w ramach budowania społeczeństwa informatycznego, w budowaniu e-państwa – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Poczta Polska w zeszłym roku została wybrana narodowym operatorem pocztowym na kolejne 10 lat. Od marca dostarcza też sądową korespondencję.

Poczta Polska ma swoje miejsce w strategicznych planach rządu. Jej rolą są nie tylko nowoczesne technologie, lecz także zapewnienie bezpieczeństwa państwu, a przez wszystkie swoje funkcje – od tradycyjnych po nowoczesne – myślę, że będzie je wypełniała – mówi minister infrastruktury i budownictwa.

Poczta Polska stoi w tej chwili przed wielkim wyzwaniem przekształcenia się z tradycyjnego operatora pocztowego na nowoczesnego narodowego operatora cyfrowego. Naszym strategicznym celem jest zbudowanie kompleksowej oferty usług dla obywateli. Mam na myśli tzw. usługi e-government, czyli e-państwa. Chodzi o to, żeby każdy obywatel mógł zarówno online, jak i offline załatwić wszystkie sprawy urzędowe – wyjaśnia Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej, odpowiadający za obszar sprzedaży i nadzorujący placówki pocztowe.

Poczta Polska to 7,5 tys. oddziałów. Dzięki zasięgowi w całej Polsce może także wspierać walkę z cyfrowym wykluczeniem społeczeństwa. Temu ma właśnie służyć obecnie udostępniana bezpłatnie sieć WiFi w blisko 850 placówkach w całym kraju. W szczególności operator skupia się na mniejszych ośrodkach, gdzie skala wykluczenia cyfrowego jest największa.

Przede wszystkim chcemy wspomóc społeczności w mniejszych miejscowościach, tzw. Polskę powiatową. Musimy pamiętać o tym, że ponad 20 proc. gospodarstw domowych w Polsce jest pozbawionych internetu. Ponieważ Poczta Polska jest operatorem pocztowym i swoje placówki ma w całej Polsce, to jesteśmy w stanie dostarczyć sieć tam, gdzie ten dostęp do internetu jest najsłabszy – wyjaśnia Grzegorz Kurdziel.

Poczta Polska w drugim etapie przedsięwzięcia może udostępnić darmową transmisję sygnału poprzez WiFi we wszystkich własnych placówkach pocztowych, włączając co kwartał do systemu 0,5 tys. lokalizacji. Docelowo, do końca 2017 roku, takie rozwiązanie ma zostać udostępnione we wszystkich placówkach.

Trzeba pamiętać o tym, że niecały obszar kraju jest zinformatyzowany, a w miejscach, gdzie są białe plamy, mieszkają osoby, które chcą korzystać z dostępu do internetu i chcą za pomocą nowoczesnych technologii cyfrowych realizować przesyłki pocztowe – mówi Andrzej Adamczyk. – Są też osoby, które nie chcą korzystać z nowoczesnych technologii, i tutaj Poczta Polska ma również swoją rolę do odegrania. Operator jest swoistym integratorem państwa i pragnąłbym, żeby tak właśnie zostało.

Poczta ma też gotowe rozwiązania niezbędne do dostarczenia bezpiecznej platformy do kontaktu obywateli z państwem. Takim narzędziem, poświadczonym wymaganymi certyfikatami bezpieczeństwa, jest platforma Envelo.

Została ona stworzona na bazie naszej spółki córki Poczta Polska Usługi Cyfrowe. To portal oferujący szeroki wachlarz usług cyfrowych i tym samym atrakcyjne rozwiązanie dla potrzeb Ministerstwa Cyfryzacji. W łatwy sposób możemy dopinać kolejne usługi cyfrowe. W bardzo szybkim okresie możemy też przyjąć wielu użytkowników, którzy mogliby korzystać z usług na naszej platformie – tłumaczy przedstawiciel Poczty Polskiej.

Wśród usług wprowadzonych przez Envelo są zarówno rozwiązania, które łączą rzeczywistość wirtualną z tradycyjnymi usługami pocztowymi (np. neoznaczek, neolist, neokartka), jak i produkty w pełni cyfrowe, m.in. neofaktura elektroniczna, neolist elektroniczny czy neorachunki. Ważnymi elementami innowacyjnej platformy komunikacyjnej są też Skrzynka Envelo, Konto Zaufane czy Cyfrowy Stempel Pocztowy. Za pośrednictwem Envelo swoje usługi realizuje kilkadziesiąt tysięcy firm.

– Z platformy można skorzystać jako anonimowy klient. To rozwiązanie stosowane często w sklepach internetowych. Natomiast rejestracja daje dodatkowe korzyści, nie trzeba przechodzić wszystkich operacji wypełniania pewnych formularzy – mówi Grzegorz Kurdziel.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.