Newsy

Rynek muzyczny w dobrej sytuacji. Polacy polubili serwisy streamingowe, ale rośnie też sprzedaż płyt

2017-01-27  |  06:30
Mówi:Piotr Kabaj
Funkcja:wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio-Video
Firma:dyrektor zarządzający Warner Music Poland i Warner Music Eastern Europe
  • MP4
  • Ostatnie 12 miesięcy było bardzo dobre dla polskiego rynku muzycznego. Rosła zarówno sprzedaż płyt CD, jak i winylowych, a dodatkowo dynamicznie rozwijał się kanał cyfrowy. Dzięki serwisom streamingowym Polacy kupują na płytach coraz lepszą muzykę – mówi dyrektor zarządzający Warner Music Poland. Wśród najlepiej sprzedających się albumów większość stanowią polscy wykonawcy.

    To był bardzo dobry rok muzyczny, zwłaszcza dla polskich artystów – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Kabaj, wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio-Video i dyrektor zarządzający Warner Music Poland i Warner Music Eastern Europe. – W Top 100 najlepiej sprzedających się artystów było 55 płyt polskich wykonawców. Rósł rynek i sprzedaż płyt kompaktowych.

    Jak podkreśla, wzrost ten w okresie styczeń–listopad wyniósł 15 proc. W Warner Music Poland tempo wzrostu było dwa razy wyższe.

    W zeszłym roku wzrosła też sprzedaż winyli. Jako Warner Music Poland cały czas wydajemy winyle z kolekcji Polish Jazz czy Polskich Nagrań, bo przez dwadzieścia kilka lat nie były one wydawane. Niektóre pozycje w ogóle nie zostały wydane na CD – mówi Piotr Kabaj.

    Ekspert wskazuje, że rośnie także sprzedaż cyfrowa. Tylko z serwisu Tidal w ubiegłym roku zaczęło w Polsce korzystać około miliona osób. Prócz niego dużą popularnością cieszą się takie platformy, jak Spotify, Apple Music czy Deezer.

    Dostęp do muzyki jest więc o wiele większy i łatwiejszy niż kiedyś, na czym my także zarabiamy – wskazuje Piotr Kabaj. – Widzimy, że coraz lepsza muzyka jest kupowana przez klientów, bo mają oni możliwość odsłuchania tej muzyki najpierw w internecie. Nadal Polacy lubią kupować kompakty, również na prezenty, dlatego staramy się je ładnie wydawać.

    Łączna sprzedaż wszystkich albumów, które pojawiały się w cotygodniowych zestawieniach Top 50, wzrosła o 7 proc., ale zmniejszyła się liczba tytułów (z 478 do 461). Nowości na liście było w ubiegłym roku o 5 więcej niż w 2015 roku (progres z 315 do 320). 

    Specyfika polskiego rynku polega na tym, że to, co jest grane w radiach, nie zawsze sprzedaje się na płytach kompaktowych, za to świetnie idzie sprzedaż tego, czego w radiach brakuje – mówi Kabaj.

    Jak wynika z rocznego podsumowania Oficjalnej Listy Sprzedaży, przygotowanego przez Związek Producentów Audio-Video, najlepiej sprzedającym się w ubiegłym roku w Polsce albumem była płyta rapera O.S.T.R. „Życie po śmierci”. Na miejscu drugim znalazła się „Hardwired…To Self-Destruct” grupy Metallica. Trzecie miejsce zajęła Agnieszka Chylińska z produkcją „Forever Child”. Do pierwszej dziesiątki trafiło jeszcze pięć albumów krajowych wykonawców – Ani Dąbrowskiej, Keke, Dawida Podsiadły, Korteza i zespołu Kult.

    Polacy słuchają dużo bardzo różnorodnej muzyki – zauważa Piotr Kabaj. – Pierwsza stacja, czyli RMF FM, gra różne gatunki, bardziej mainstreamowe. Ale popularnością słuchaczy cieszą się też rock, klasyka oraz jazz. Nie należy zapominać o disco polo.

    Na OLiS, jak informuje ZPAV, krajowi wykonawcy dominują nie tylko pod względem liczby tytułów – 55 pozycji na 100, lecz także liczby sprzedanych egzemplarzy. Płyty polskich artystów odpowiadały za 60 proc. całości sprzedaży, czyli o 9 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. 29 proc. to sprzedaż albumów zagranicznych wykonawców. Co 10. kupowana płyta była składanką, a muzyka filmowa stanowiła jedynie 1 proc. ogółu sprzedaży (przy 6 proc. w 2015 roku).

    Polska muzyka, która sprzedaje się na płytach kompaktowych, jest muzyką z tekstem. Polacy jednak lubią rozumieć, o czym jest piosenka. Dla tych, którzy wydają pieniądze na album Marii Peszek czy Natalii Przybysz, ważna jest nie tylko muzyka, lecz także przesłanie – mówi wiceprzewodniczący ZPAV.

    W tym roku hitem sprzedażowym może okazać się nowa płyta Eda Sheerana. Artysta niedawno ogłosił, że premiera odbędzie się 3 marca.

    Będzie także kilku polskich artystów, debiutantka – Zagi, nowa płyta Natalii Przybysz. Ale wszystko dopiero się teraz rodzi i trudno jeszcze powiedzieć, która płyta wyjdzie w tym roku i kiedy dokładnie – mówi Piotr Kabaj.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Targi Bezpieczeństwa

    Kongres Rady Podatkowej

    Handel

    Negocjacje między UE i USA w sprawie ceł trwają. Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie

    Czas, jaki Donald Trump zostawił krajom obłożonym cłami na negocjacje, zbliża się do półmetka. Umowę podpisała Wielka Brytania, ogłoszono również porozumienie z Chinami. Unia Europejska, która jest czwartym partnerem handlowym USA, do niedawna zdawała się nie czynić żadnych postępów w rozmowach. Jednak negocjacje trwają. Zdaniem europosła Michała Szczerby z PO stanowisko Unii powinno być twarde, a przede wszystkim jednomyślne. Okazją do rozmów może być wizyta Trumpa na czerwcowym szczycie NATO w Hadze.

    Przemysł

    Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki

    Prace nad uruchomieniem instrumentu pożyczkowego SAFE są na ostatniej prostej. Jak poinformował MON, po wielu tygodniach negocjacji został on przyjęty przez stałych przedstawicieli państw członkowskich przy UE. Wdrożenie SAFE oznacza uruchomienie 150 mld euro niskooprocentowanych pożyczek na finansowanie inwestycji państw członkowskich w obronność. Wysiłki krajowe i unijne koncentrują się teraz na zwiększaniu potencjału europejskiego przemysłu obronnego i budowaniu zdolności obrony i odstraszania.

    Konsument

    Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji

    Sztuczna inteligencja i robotyka już dziś pomagają firmom ograniczać swój wpływ na środowisko. Korzyści z inwestycji w zaawansowaną automatyzację odczuwają także konsumenci. Przykładem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujący każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwolił już zaoszczędzić 3 mln t materiału opakowaniowego, co oznacza dla kupujących mniej materiałów do utylizacji i prostszy recykling.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.