Newsy

Rynek muzyczny w dobrej sytuacji. Polacy polubili serwisy streamingowe, ale rośnie też sprzedaż płyt

2017-01-27  |  06:30
Mówi:Piotr Kabaj
Funkcja:wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio-Video
Firma:dyrektor zarządzający Warner Music Poland i Warner Music Eastern Europe
  • MP4
  • Ostatnie 12 miesięcy było bardzo dobre dla polskiego rynku muzycznego. Rosła zarówno sprzedaż płyt CD, jak i winylowych, a dodatkowo dynamicznie rozwijał się kanał cyfrowy. Dzięki serwisom streamingowym Polacy kupują na płytach coraz lepszą muzykę – mówi dyrektor zarządzający Warner Music Poland. Wśród najlepiej sprzedających się albumów większość stanowią polscy wykonawcy.

    To był bardzo dobry rok muzyczny, zwłaszcza dla polskich artystów – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Kabaj, wiceprzewodniczący zarządu Związku Producentów Audio-Video i dyrektor zarządzający Warner Music Poland i Warner Music Eastern Europe. – W Top 100 najlepiej sprzedających się artystów było 55 płyt polskich wykonawców. Rósł rynek i sprzedaż płyt kompaktowych.

    Jak podkreśla, wzrost ten w okresie styczeń–listopad wyniósł 15 proc. W Warner Music Poland tempo wzrostu było dwa razy wyższe.

    W zeszłym roku wzrosła też sprzedaż winyli. Jako Warner Music Poland cały czas wydajemy winyle z kolekcji Polish Jazz czy Polskich Nagrań, bo przez dwadzieścia kilka lat nie były one wydawane. Niektóre pozycje w ogóle nie zostały wydane na CD – mówi Piotr Kabaj.

    Ekspert wskazuje, że rośnie także sprzedaż cyfrowa. Tylko z serwisu Tidal w ubiegłym roku zaczęło w Polsce korzystać około miliona osób. Prócz niego dużą popularnością cieszą się takie platformy, jak Spotify, Apple Music czy Deezer.

    Dostęp do muzyki jest więc o wiele większy i łatwiejszy niż kiedyś, na czym my także zarabiamy – wskazuje Piotr Kabaj. – Widzimy, że coraz lepsza muzyka jest kupowana przez klientów, bo mają oni możliwość odsłuchania tej muzyki najpierw w internecie. Nadal Polacy lubią kupować kompakty, również na prezenty, dlatego staramy się je ładnie wydawać.

    Łączna sprzedaż wszystkich albumów, które pojawiały się w cotygodniowych zestawieniach Top 50, wzrosła o 7 proc., ale zmniejszyła się liczba tytułów (z 478 do 461). Nowości na liście było w ubiegłym roku o 5 więcej niż w 2015 roku (progres z 315 do 320). 

    Specyfika polskiego rynku polega na tym, że to, co jest grane w radiach, nie zawsze sprzedaje się na płytach kompaktowych, za to świetnie idzie sprzedaż tego, czego w radiach brakuje – mówi Kabaj.

    Jak wynika z rocznego podsumowania Oficjalnej Listy Sprzedaży, przygotowanego przez Związek Producentów Audio-Video, najlepiej sprzedającym się w ubiegłym roku w Polsce albumem była płyta rapera O.S.T.R. „Życie po śmierci”. Na miejscu drugim znalazła się „Hardwired…To Self-Destruct” grupy Metallica. Trzecie miejsce zajęła Agnieszka Chylińska z produkcją „Forever Child”. Do pierwszej dziesiątki trafiło jeszcze pięć albumów krajowych wykonawców – Ani Dąbrowskiej, Keke, Dawida Podsiadły, Korteza i zespołu Kult.

    Polacy słuchają dużo bardzo różnorodnej muzyki – zauważa Piotr Kabaj. – Pierwsza stacja, czyli RMF FM, gra różne gatunki, bardziej mainstreamowe. Ale popularnością słuchaczy cieszą się też rock, klasyka oraz jazz. Nie należy zapominać o disco polo.

    Na OLiS, jak informuje ZPAV, krajowi wykonawcy dominują nie tylko pod względem liczby tytułów – 55 pozycji na 100, lecz także liczby sprzedanych egzemplarzy. Płyty polskich artystów odpowiadały za 60 proc. całości sprzedaży, czyli o 9 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. 29 proc. to sprzedaż albumów zagranicznych wykonawców. Co 10. kupowana płyta była składanką, a muzyka filmowa stanowiła jedynie 1 proc. ogółu sprzedaży (przy 6 proc. w 2015 roku).

    Polska muzyka, która sprzedaje się na płytach kompaktowych, jest muzyką z tekstem. Polacy jednak lubią rozumieć, o czym jest piosenka. Dla tych, którzy wydają pieniądze na album Marii Peszek czy Natalii Przybysz, ważna jest nie tylko muzyka, lecz także przesłanie – mówi wiceprzewodniczący ZPAV.

    W tym roku hitem sprzedażowym może okazać się nowa płyta Eda Sheerana. Artysta niedawno ogłosił, że premiera odbędzie się 3 marca.

    Będzie także kilku polskich artystów, debiutantka – Zagi, nowa płyta Natalii Przybysz. Ale wszystko dopiero się teraz rodzi i trudno jeszcze powiedzieć, która płyta wyjdzie w tym roku i kiedy dokładnie – mówi Piotr Kabaj.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Problemy społeczne

    Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc

    Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.

    Prawo

    ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

    Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.

    Konsument

    Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

    Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.