Newsy

Sektor finansowy czeka w 2018 roku karuzela legislacyjna. W utrzymaniu równowagi na rynku może pomóc zaawansowana analityka

2018-01-03  |  06:30

Ten rok będzie rewolucyjny dla branży finansowej. Banki i ubezpieczycieli czeka szereg nowych regulacji i zmian legislacyjnych, które radykalnie wpłyną na prowadzenie działalności. Wiodącym tematem będzie generowanie przychodów i zysków przy jednoczesnym zapewnieniu zgodności z obowiązującymi normami prawnymi oraz właściwe zarządzanie ryzykiem. Dla wielu podmiotów to wyzwanie, w którym może pomóc zaawansowana analiza danych. Sektor finansowy i telekomunikacja to branże, które korzystają z tego podejścia w największym stopniu.

2018 rok na pewno będzie pełen wyzwań w obszarze zarządzania ryzykiem. Już od 1 stycznia banki są zobowiązane do wypełnienia Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej, zwanych również IFRS 9. To proces skomplikowany technologicznie i biznesowo. Wprowadza wiele różnych zmian w stosunku do obecnych systemów wykorzystywanych przez banki – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Libuda, Business Solutions Manager w SAS Polska.

Nowa regulacja IFRS9 zmienia fundamentalnie zasady klasyfikacji i wyceny instrumentów finansowych. Wprowadza inną metodykę szacowania odpisów z tytułu utraty wartości i ujmowania strat kredytowych. Nowy standard rachunkowości wymaga od banków gruntownych przygotowań do jego wdrożenia.

– Drugim tematem, który pojawi się w 2018 roku, jest Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, które dotyczy nie tylko banków, ale również innych instytucji gromadzących i przetwarzających dane osobowe klientów. Wiele instytucji zaczęło się przygotowywać do realizacji tych wymagań już w 2017 roku, ale te prace będą trwały praktycznie do momentu wejścia w życie rozporządzenia – mówi Łukasz Libuda.

Dla wszystkich podmiotów, które gromadzą i przetwarzają dane osobowe swoich klientów, RODO oznacza gruntowne zmiany. Banki będą musiały m.in. wymienić większość formularzy, klauzul i zgód na przetwarzanie takich informacji, wprowadzić systemy IT gwarantujące bezpieczeństwo, zweryfikować pod tym kątem wszystkie procesy i każdorazowo prosić swoich klientów o zgodę na przetworzenie ich danych. Na wniosek klienta, będą też musiały usunąć wszelkie wzmianki o nim ze swoich systemów informatycznych. RODO oznacza dla sektora bankowego duże wyzwania techniczne i organizacyjne.

Ekspert SAS Polska zauważa, że ten rok będzie rewolucyjny także dla sektora ubezpieczeń. Oprócz RODO, zacznie obowiązywać IDD, czyli dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń oraz PSD2, czyli dyrektywa regulująca rynek płatności. Wszystkie trzy wymagają mocnego wsparcia technologicznego oraz automatyzacji procesów.

– Kolejną zmianą będą Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej MSSF 17, które – jak już wiadomo – wprowadzą dużo zmian zarówno w procesach, jak i systemach w branży ubezpieczeniowej. Niektóre podmioty rozpoczną prace nad tym tematem już w 2018 roku, mimo że on będzie wymagany za kilka lat – mówi Łukasz Libuda.

Nowy standard sprawozdawczości MSSF 17 zacznie obowiązywać dopiero od stycznia 2021, ale – jak podkreśla ekspert SAS – zamiany będą na tyle duże, że ubezpieczyciele powinni zacząć przygotowywać się do nich już teraz. MSSF 17 wprowadzi zupełnie nowe podejście w rozpoznawaniu przychodów oraz zysku i strat w okresie świadczenia usług ubezpieczeniowych. Jego celem jest zagwarantowanie przejrzystości i porównywalności sprawozdań finansowych poszczególnych ubezpieczycieli. Z obiegu wypadną dotychczas stosowane miary, takie jak wysokość składki przypisanej.

Gorącym tematem w ubezpieczeniach będzie też nieco zapomniane zarządzanie ryzykiem operacyjnym, które wiąże się z tematyką governance, risk, compliance, czyli de facto spełnieniem regulacji, wymogów wewnętrznych i zewnętrznych w zakresie prowadzonej działalności – mówi Łukasz Libuda.

Jednym z wiodących trendów w ubezpieczeniach w 2018 roku będzie podejmowanie decyzji dotyczących sprzedaży i wyceny produktu dla klienta w czasie rzeczywistym, w oparciu o informacje pochodzące z wielu baz danych. Tutaj szansę dla ubezpieczycieli stwarza dyrektywa PSD2, która wprowadzi usługę dostępu do informacji o rachunku (AIS – account information service). Dzięki niej ubezpieczyciele zyskają dostęp do danych zarezerwowanych do tej pory wyłącznie dla banków (np. dane transakcyjne, informacje zgromadzone na rachunku bankowym). To pozwoli lepiej profilować ofertę pod kątem konkretnego klienta.

– W ubezpieczeniach ważne będą te zagadnienia, które dotyczą generowania jak największych przychodów i zysków, przy ograniczeniu ryzyka prowadzonej działalności. Z tym wiążą się systemy, które pozwalają na podejmowanie automatycznych decyzji biznesowych w zakresie dosprzedania nowych produktów dla klienta. Jest oczekiwanie, żeby te systemy działały w czasie rzeczywistym, bazując na wiedzy o kliencie i informacjach pozyskiwanych np. z BIK czy wywiadowni gospodarczych – mówi Łukasz Libuda.

Przedstawiciel SAS Polska zauważa, że analityka ma coraz większe znaczenie w zarządzaniu szeroko pojętym ryzykiem, wspiera podejmowanie decyzji biznesowych i pomaga sprostać wyzwaniom rynkowym. Sektor finansowy, czyli banki i ubezpieczyciele, ale też na przykład telekomunikacja – to branże, które korzystają z niej w największym stopniu.

– Decyzje są podejmowane na bazie modeli analitycznych czy rozbudowanych kart scoringowych. W innych branżach analityka dopiero zaczyna się pojawiać, ale jedno jest pewne – podmioty, które jeszcze nie korzystają z rozwiązań analitycznych widzą już, że kryją one dużą potęgę, dużą wartość dodaną. W wielu firmach powstają pełne ekosystemy analityczne, które towarzyszą procesom biznesowym na każdym etapie, a analityka towarzyszy podejmowaniu decyzji i prowadzeniu biznesu od samego początku. Można już mówić o trendzie podejmowania decyzji bazujących na analityce – mówi Łukasz Libuda.

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie SAS, biznes coraz powszechniej korzysta z analizy danych i rozwiązań klasy big data, aby prześcignąć konkurencję i tworzyć nowe modele biznesowe. Ten segment rozwija się w tempie sześciokrotnie szybszym niż cała branża IT, a biznes coraz wyraźniej dostrzega, że analiza metadanych decyduje dzisiaj o bezpieczeństwie i konkurencyjności firmy oraz satysfakcji jej klientów.

Analityka musi być szybka, sprawna, działać na dużych wolumenach danych i musi kompleksowo obejmować tematy biznesowe. Tylko wtedy firma może być pewna, że podejmuje właściwe decyzje ze wszystkich perspektyw, czyli z perspektywy ryzyka, nadużyć i marketingu. W dzisiejszych czasach niskich marż, gdzie klientów dobrych i najlepszych już praktycznie nie ma, liczy się każda informacja, która pozwoli podjąć dobrą decyzję biznesową. W tym kierunku firmy powinny podążać – mówi Łukasz Libuda.

Czytaj także

Dziś w serwisie Innowacje

Autonomiczne roboty mobilne zwiększą wydajność pracy w przedsiębiorstwach. Maszyny produkowane w Polsce wśród najlepszych na świecie

Dopracowana autonomia robotów, stworzona w oparciu o zaawansowane czujniki laserowe, zapewnia bezkolizyjne funkcjonowanie w przestrzeni publicznej. Autonomiczne roboty mobilne mogą zwiększyć wydajność pracy w różnego rodzaju zakładach, między innymi w magazynach i firmach sprzątających. Roboty polskiej produkcji mają szansę znaleźć zastosowanie w przemyśle na całym świecie. 

Transport

Prezydent: zastąpienie aut spalinowych zapewni czystsze powietrze. Powinniśmy w tym kierunku podążać

W największych miastach za ponad 60 proc. zanieczyszczeń powietrza odpowiada transport. Toksyczne są zwłaszcza spaliny z silników diesla. Przyjęta właśnie przez Sejm ustawa o elektromobilności dzięki systemowi zachęt ma skłonić firmy i kierowców do zakupu aut z napędem elektrycznym. Te jednak, ze względu na cenę, są mało popularne. Rozwiązaniem są samochody hybrydowe, zwłaszcza że cenowo są już teraz konkurencyjne dla konwencjonalnych pojazdów. Nie zostały jednak ujęte w przyjętej ustawie.

Prawo

Pogłębia się kryzys zaufania do państwa. Potrzebne jest odbudowanie etosu służby publicznej

Mniej niż połowa Polaków ufa prezydentowi, premierowi czy Trybunałowi Konstytucyjnemu. Jeszcze niższy jest poziom zaufania do Sejmu, Senatu i sądów. Niski stopień zaufania dotyczy też kapitału społecznego. Aż 95 proc. przedsiębiorców jest zaniepokojonych poziomem zaufania społecznego w ich organizacjach. Polska potrzebuje etosu służby publicznej, żeby odbudować fundamentalne zaufanie do instytucji państwa – przekonuje Konrad Ciesiołkiewicz, sekretarz Komitetu Dialogu Społecznego KIG oraz współorganizator Akademii Miasta i Państwa (AMiP). Akademia jest inicjatywą, która ma budować dialog społeczny i komunikację obywatelską.

Handel

Ponad 90 proc. Polaków kupuje krajowe produkty. Chętnie sięgają po polską żywność, kosmetyki i odzież

Jakość, cena i pochodzenie produktu to najważniejsze kryteria, jakimi kierują się Polacy podczas zakupów. Ponad 80 proc. osób zwraca uwagę na kraj pochodzenia produktu, a 90 proc., jeśli ma możliwość wyboru, kupuje produkty polskie – wynika z badania „Decyzje zakupowe Polaków” przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego. Na wzrost sprzedaży wpływa więc odpowiednie oznakowanie produktów, m.in. Godłem „Teraz Polska”. Z badań wynika, że dzięki niemu w branży FMCG wzrosty sięgają nawet 30 proc.

Problemy społeczne

Większa obecność kobiet w biznesie to wyższe zyski dla firm. Mimo to w Polsce wciąż kobietom jest trudniej na rynku pracy

Przedsiębiorstwa, które zatrudniają i kobiety, i mężczyzn, osiągają o 15 proc. wyższe przychody, a te zatrudniające przedstawicieli różnych narodowości – nawet o 35 proc. – wynika z raportu McKinsey. W Polsce, choć odsetek pań zajmujących kierownicze stanowiska rośnie, to wciąż jest im na rynku pracy trudniej ze względu na pełnione role społeczne, obowiązki rodzinne i panujące stereotypy. Luka płacowa w zarobkach kobiet i mężczyzn sięga w naszym kraju blisko 20 proc. W promowaniu działań na rzecz równości płci i wspierania kobiet w biznesie pomóc ma australijski program Male Champion of Change. Działalność pierwszego klubu Male Champions of Change w Polsce została właśnie zainaugurowana.