Newsy

Warszawa liderem na europejskiej scenie start-upowej. Coraz więcej zagranicznych firm chce tu rozwijać swój biznes

2021-06-28  |  06:20
Mówi:Aureliusz Górski, dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Cafe Warsaw
Ewa Geresz, dyrektorka programowa Fundacji Venture Cafe Warsaw
  • MP4
  • W ostatnich latach w Warszawie mocno rozwinęła się zwłaszcza branża technologiczna. Nowe miejsca i programy dla start-upów powstają z każdym rokiem, dzięki czemu coraz więcej młodych i innowacyjnych firm z zagranicy lokuje tu swoje biznesy. Na ten potencjał zwróciło uwagę wydawnictwo Startup Guide, które przygotowuje przewodniki o lokalnych ekosystemach start-upowych w różnych miastach i krajach. Jak dotąd powstało już 40 takich publikacji o miastach w Europie, Ameryce Północnej, Azji i na Bliskim Wschodzie, a niedługo dołączy do nich także Warszawa. Propozycje wyróżniających się start-upów, funduszy, inwestorów, przestrzeni coworkingowych czy programów akceleracyjnych, które powinny trafić do publikacji „Startup Guide Warsaw”, można zgłaszać do 30 czerwca.

    – Warszawa ma duży potencjał w porównaniu z innymi miastami w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, więc jesteśmy na dobrej pozycji, żeby plasować się jako lider i budować tutaj ekosystem innowacji. Naszą zaletą jest m.in. lokalizacja. Warszawa jest dobrym hubem, żeby otworzyć tu filię swojego biznesu i prowadzić działalność na całą Unię Europejską. Koszty pracy w Polsce wciąż są konkurencyjne w porównaniu z innymi krajami europejskimi, a infrastrukturą od nich nie odbiegamy. Od nas zależy, jak ten potencjał wykorzystamy – mówi agencji Newseria Biznes Ewa Geresz z Fundacji Venture Café Warsaw.

    Warszawa – i Polska generalnie – jest już w tej chwili liczącym się hubem na europejskiej scenie start-upowej. Jak wynika z ostatniej edycji raportu StartUp Poland („Polskie start-upy 2020. Covid Edition”), polski rynek charakteryzuje się bardzo młodym wiekiem start-upów (ponad 60 proc. z nich działa mniej niż dwa lata), a z każdym rokiem pojawia się na nim coraz więcej interesujących firm. Do działającego w Polsce Google for Startups w ciągu sześciu lat funkcjonowania dołączyło 1,8 tys. założycieli z Europy Środkowo-Wschodniej, z czego ponad 1,2 tys. z Polski. Za szybkim rozwojem rynku idą też duże inwestycje, w tym ze strony zagranicznych funduszy venture capital. Poziom inwestycji od 2015 roku zwiększył się już blisko pięciokrotnie. Według raportu PFR i Inovo Venture Partners „Transakcje na polskim rynku VC w 2020 roku” w ubiegłym roku 153 polskie i zagraniczne fundusze sfinansowały równo 300 rodzimych, innowacyjnych spółek. Pozyskały one od inwestorów ponad 2,1 mld zł, czyli o 70 proc. więcej niż rok wcześniej.

    – W dobie pandemii byliśmy zmuszeni przejść do online’u i zaczęliśmy organizować program Innovation Bridge, który polegał na łączeniu ekosystemów start-upowych w różnych miastach. Zorganizowaliśmy ok. 15 takich mostów, m.in. z Sydney, Tokio, Toronto, Miami czy Tallinem. Podczas tych spotkań uczestnicy poznawali tzw. city ecosystem, business ecosystem i start-up ecosystem w danym mieście bądź państwie. I powiem szczerze, że Polska wielokrotnie wypadała bardzo dobrze na tle innych krajów – mówi Ewa Geresz.

    Centralnym punktem ekosystemu start-upowego w Polsce jest właśnie Warszawa, będąca zarazem jednym z wiodących ośrodków gospodarczych Europy. W ostatnich latach – dzięki lokalnym programom i wsparciu międzynarodowych firm – mocno rozwinęła się tu zwłaszcza branża technologiczna, a co roku powstają tu nowe miejsca i programy dla start-upów.

    – Pracujemy nad tym, żeby warszawski ekosystem innowacji wyglądał coraz lepiej. Przedsiębiorcom, start-upom czy szeroko pojętej grupie innowatorów udostępniamy różne narzędzia, które pozwalają im rozwinąć potencjał – mówi dyrektorka programowa Fundacji Venture Cafe Warsaw. – Jesteśmy na dobrej pozycji, żeby plasować się jako lider w CEE, bo współpracujemy z całym regionem.

    Przyciąganiu zagranicznych start-upów ma służyć m.in. program softlandingowy (nazwa od miękkiego lądowania), w ramach którego przedsiębiorcy otrzymują pomoc merytoryczną i praktyczną przy zakładaniu filii w Polsce i uzyskują dostęp do różnych narzędzi i zaplecza ekosystemu Cambridge Innovation Center.

    – Na początku program skierowany był do firm z Białorusi, które ze względu na trudną sytuację chciały tutaj przenieść swoje biznesy albo otworzyć filie. Teraz ten program softlandingowy jest otwarty też dla przedsiębiorców z różnych krajów – mówi Ewa Geresz.

    Dzięki takim programom rozwija się w Polsce tzw. turystyka start-upowa. Fundacja zamierza w związku z tym uruchomić w Warszawie Biuro Turystyki Innowacyjnej, które będzie wspierać kolejnych zainteresowanych w odnalezieniu się w stołecznym ekosystemie. Inicjatywa ma ruszyć w IV kwartale br.

     Wierzę, że boom zainteresowania społeczności międzynarodowej start-upami w Polsce dopiero jest przed nami. My nadal jesteśmy dość egzotycznym rynkiem, m.in. dlatego że komunikujemy się głównie po polsku i nie wszyscy jeszcze mieli okazję odkryć tutejszy potencjał – mówi Aureliusz Górski z Fundacji Venture Café Warsaw.

    Jak wskazuje, pandemia COVID-19 dla start-upów – zarówno w Polsce, jak i na całym świecie – okazała się wyzwaniem, ale i katalizatorem rozwoju. Umożliwiła wypełnienie rynkowych nisz i wpięcie się w globalne łańcuchy dostaw. I dlatego właśnie teraz jest dla nich idealny czas, żeby pozyskiwać nowych klientów i wchodzić na nowe rynki.

     Nowym narzędziem, które ma w tym pomóc, będzie „Startup Guide Warsaw” – przewodnik po ekosystemie innowacji w Warszawie, który ma być pigułką wiedzy. Mamy nadzieję, że wiele osób w innych miastach zobaczy go w księgarniach i zainspiruje się do zainteresowania naszą stolicą – mówi Aureliusz Górski.

    Startup Guide to wydawnictwo założone w 2014 roku, kiedy jego CEO Sissel Hansen przeprowadziła się z Kopenhagi do Berlina, żeby zacząć tam swój biznes, i odkryła, że trudno znaleźć przydatne informacje o prowadzeniu firmy w tym mieście. Zebrała więc własne doświadczenia i wiedzę w formie e-booka, aby ułatwić wchodzenie na rynek innym początkującym przedsiębiorcom. Tak powstał „Startup Guide Berlin” – pierwszy z serii przewodników. Od tego czasu wydawnictwo wydało już takie przewodniki po ponad 40 miastach w Europie, Afryce, Ameryce Północnej, Azji i na Bliskim Wschodzie.

     W tym gronie nie było jeszcze Warszawy. Postanowiliśmy to zmienić i wspólnie ze Startup Guide wydać taki podręcznik o stolicy – mówi Ewa Geresz.

    „Startup Guide Warsaw” zostanie wydany drukiem i w wersji cyfrowej. Pojawi się w lutym 2022 roku. Publikacja powstaje we współpracy z Fundacją Venture Café Warsaw, ale wspierają ją także Google for Startups, Santander Bank Polska, InnoEnergy i warszawski ratusz.

    – Poprzez realizację tego projektu chcemy też umożliwić polskim instytucjom, funduszom, start-upom i przedsiębiorcom pokazanie się na arenie międzynarodowej. Tym, co jest świetne w Startup Guide, jest właśnie międzynarodowa dystrybucja. Te przewodniki znajdą się w Tokio, Sydney, w różnych krajach europejskich, afrykańskich, azjatyckich – na całym świecie. Dla organizacji, które się znajdą w tym przewodniku, to największa wartość dodana, bo globalny rynek będzie miał szansę się o nich dowiedzieć – wyjaśnia dyrektorka Programowa Fundacji Venture Cafe Warsaw. – Każdy może nominować firmę, fundusz, start-up, osobę czy instytucję, która znajdzie się w tym przewodniku o warszawskim ekosystemie innowacji. Nominacje zbieramy do 30 czerwca i można to zrobić za pośrednictwem strony internetowej Startup Guide.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać

    Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) ocenia, że mimo starań Polsce nie uda się osiągnąć redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku. Mamy wprawdzie rekordowy poziom 30 proc. energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, ale polska gospodarka w dalszym ciągu jest wysokoemisyjna ze względu na spory udział węgla. OECD zaleca przyspieszenie dekarbonizacji i uproszczenie systemu wydawania pozwoleń dla nowych instalacji OZE. Rekomenduje także reformę podatków w transporcie.

    Problemy społeczne

    Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie

    18,4 proc. – taki udział w radach nadzorczych i zarządach 140 spółek giełdowych miały kobiety na koniec 2024 roku. Z badania 30% Club Poland wynika, że odsetek ten wzrósł zaledwie o 0,4 proc. w porównaniu do sytuacji rok wcześniej. Spadki zanotowali dotychczasowi liderzy, czyli m.in. sektor finansowy i spółki z indeksu WIG20, za to solidny progres zrobiły średnie spółki z mWIG40. Autorzy badania podkreślają, że rozczarowujące rezultaty wskazują na potrzebę podjęcia różnorodnych działań, by wspierać różnorodność we władzach firm.

    Transport

    Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku

    Z początkiem lutego ruszył program NaszEauto, w ramach którego na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych trafi łącznie 1,6 mld zł. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tys. zł, a mogą z niego skorzystać wyłącznie osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Eksperci przestrzegają, że wyłączenie z niego firm może spowodować, że nie przyniesie on spodziewanych efektów. – Dopłaty powinny być mechanizmem towarzyszącym szerszym zmianom systemowym opartym przede wszystkim na zmianie przepisów podatkowych – ocenia Aleksander Szałański z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.