Newsy

Wirtualna rzeczywistość zmienia sport. Może pomóc w przygotowaniach do rywalizacji oraz w interakcji z kibicami

2016-07-29  |  06:35
Mówi:Marcin Bobowicz, head of mobile, Hypermedia

Radosław Brzuska, chief innovation officer, Dentsu Aegis Network

Malwina Kozakiewicz, Dentsu Aegis Network, Hypermedia

  • MP4
  • Innowacje zmieniają sport – zarówno sposób uprawiania poszczególnych dyscyplin i przygotowań do nich, jak i odbioru sportu przez kibiców. Dzięki urządzeniom wirtualnej rzeczywistości fani mogą stać się częścią wydarzenia, jakim są zawody czy mecz i mocniej odczuwać związane z tym emocje. To zaś stwarza nowe możliwości komunikacji marketingowej i reklamodawców.

    – Są dwie kategorie rozwiązań innowacyjnych w sporcie: to, co jest wykorzystywane w sporcie jako takim, i to, co dajemy widzowi – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Bobowicz, head of mobile w agencji Hypermedia bazującej na nowych technologiach komunikacyjnych.

    Wirtualna rzeczywistość (VR) odgrywa duża rolę w szkoleniach, zarówno w trakcie zajęć medycznych, jak i dotyczących taktycznych aspektów rozgrywki. Istotnym elementem przygotowania do meczu piłki nożnej jest na przykład oglądanie filmów wideo z przeciwnikami. VR może pomóc, jak twierdzi Marcin Bobowicz, wejść w taką sytuację z innej perspektywy.

    – Proszę sobie wyobrazić mecz, po którym trener może pokazać zawodnikowi każdą sytuację, która miała miejsce na boisku, w ogóle o niej nie opowiadając, nie kręcąc materiału wideo, tylko zakładając na głowę gogle i pokazując każdy omawiany moment rozgrywki – wyjaśnia Radosław Brzuska, chief innovation officer w agencji komunikacji marketingowej Dentsu Aegis Network. – To niezwykłe doświadczenie, którym można wzbogacić każdy sport.

    Według Radosława Brzuski w sporcie coraz ważniejsze będzie przetwarzanie danych i podejmowanie na ich podstawie strategicznych decyzji. Tu kluczowa będzie wizualizacja tych danych i do tego będą służyły urządzenia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (VR i AR).

    Z drugiej strony VR pozwoli widzom być niejako bliżej rozgrywek. Dzięki temu wrażenia i emocje są silniejsze. To z kolei ma znaczenie dla marketerów.  

    – W marketingu sportowym natomiast każdy kibic chce być jak najbliżej ulubionej drużyny i zawodników. Bardzo często są to ruchome powierzchnie reklamowe. Im bardziej pozwolimy widzowi zbliżyć się do nich, tym więcej zobaczy komunikatów – mówi Bobowicz.

    Innowacje są częścią zawodów jachtingu sportowego Energa Sopot Match Race, które potrwają do 31 lipca. Widzowie mogą skorzystać z Wave’a, deski windsurfingowej, która umożliwia surfowanie bez wody, ale w wirtualnej rzeczywistości.

     Użycie gogli VR na desce windsurfingowej wbrew pozorom jest wymagające – mówi Malwina Kozakiewicz, przedstawicielka Dentsu Aegis Network oraz Hypermedia. – Wydawałoby się, że wirtualna rzeczywistość wiąże się z kanapą i przejściem do cyfrowego świata. Dzięki połączeniu platformy oddającej ruch i sterowaniu jest to jednak dość duży wysiłek fizyczny. Doświadczenie jest jednak bardzo ciekawe.

    – Widzowie Energa Sopot Match Race mogą się też wczuć w rolę załogi jachtu Diamant, dzięki technologii 360 stopni mogą poczuć się dokładnie tak, jakby byli na jachcie. Aplikacja rzeczywistości rozszerzonej pozwoli widzom stojącym na molo dowiedzieć się więcej o żeglującym jachcie – z jaką prędkością płynie, jakie jest wychylenie, kurs czy dalsza trasa – wymienia Brzuska.

    Dentsu Aegis Network jest partnerem innowacyjnym zawodów w Sopocie.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny

    16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.

    Polityka

    P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

    W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – ​To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.

    Media i PR

    Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

    8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.