Newsy

Liczba użytkowników smartfonów przestała rosnąć. Rynek się nasycił.

2013-08-16  |  06:35

Ze smartfonów korzysta ponad połowa internautów, jednak liczba ich użytkowników przestała rosnąć. Ostatnie miesiące to przede wszystkim czas boomu na tablety. Ma je już 17 proc. polskich internautów, czyli blisko dwa razy więcej niż przed rokiem (9 proc. ankietowanych przez firmę MEC).

 – Grupa osób korzystających ze smartfonów utrzymuje się na stałym poziomie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Anna Kowalczyk MEC Insight Specialist. – Wydaje mi się, że pod tym względem rynek już trochę się nasycił. Jest część osób, która nie jest przekonana do smartfonów i prawdopodobnie trudno będzie ich do tego nakłonić. Prędzej osoby, które już mają takie urządzenia, będą chciały je wymienić na nowsze modele – twierdzi Kowalczyk.

Boom na smartfony był rok temu. Jeszcze w 2011 roku ze smartfona korzystało 14 proc. polskich internautów. W ubiegłym roku ponad połowa badanych przez firmę MEC.

Liderem na polskim rynku smartfonów jest Samsung (32 proc.), natomiast w kategorii „zwykłych” telefonów komórkowych wygrywa Nokia (38 proc.). 

Posiadacze smartfonów to zazwyczaj miłośnicy nowych technologii. Na razie jednak nowe rozwiązania technologiczne nie są bardzo powszechne. Tylko 9 proc. użytkowników ma na swoim smartfonie technologię NFC (płatności mobilne),  a skorzystało z niej zaledwie 3 proc. Bardziej popularne stały się QR kody, aplikacje pozwalające na zakodowanie informacji w kodzie. Aplikację do ich odczytywania ma co trzeci użytkownik, a korzystało z niej 26 proc.

Większość użytkowników zainstalowało mniej niż 10 aplikacji. Generalnie preferujemy aplikacje darmowe – te płatne ściągało tylko 22 proc. osób, ale średnio nie wydają na nie więcej niż 10 zł miesięcznie.

Firma MEC Insight Specialist prowadzi badania dotyczące użytkowania smartfonów przez polskich internautów od 2011 r. W edycji badania z 2013 r. przeprowadzono ankiety z 2259 osobami w wieku powyżej 14 roku życia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG

Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma uprościć obowiązki firm związane z dyrektywą CSRD dotyczącą m.in. oceny wpływu działalności na środowisko. Eksperci podkreślają jednak, że fakt, iż będzie więcej czasu na wdrożenie wymogów czy że mniej firm będzie objętych regulacjami, nie oznacza, że biznes może zaprzestać przygotowań.

Problemy społeczne

Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy

Jedna na trzy kobiety w Unii Europejskiej doświadcza przemocy fizycznej lub seksualnej. Mniej kobiet niż mężczyzn pracuje zawodowo, mniej pełni też rolę kierowniczą, za to więcej pracuje na gorzej płatnych stanowiskach. Panie zarabiają też średnio o 12 proc. mniej niż mężczyźni – wynika z danych Komisji Europejskiej. Opracowana mapa drogowa na rzecz praw kobiet ma pomóc wyrównywać szanse na rynku pracy i w dostępie do edukacji, ale też walczyć z przemocą wobec kobiet – zarówno fizyczną, jak i ekonomiczną.

Edukacja

W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.