Newsy

Najbliższe lata bez przejęć na skalę Microsoftu i Nokii

2013-09-13  |  06:00
Mówi:Tomasz Kulisiewicz
Funkcja:analityk wiodący
Firma:Audytel SA
  • MP4
  • Po przejęciu najważniejszej części fińskiej Nokii, Microsoft wzmocnił swoją pozycję w intensywnie się rozwijającym segmencie urządzeń mobilnych. Analitycy przewidują jednak, że to koniec dużych przejęć w branży.

     – Fuzje są zawsze możliwe, chociaż na razie nie bardzo widać, kto miałby być następny. Takimi rozwiązaniami masowymi, konsumenckimi na rynku oprogramowania właściwie zajmowały się tylko dwie firmy: Google i Microsoft. Cała reszta to są rozwiązania albo ściśle biznesowe dla firm, albo też wewnętrzne, niewidoczne dla konsumenta – ocenia sytuację w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Tomasz Kulisiewicz, analityk wiodący Audytel SA. Z kolei wśród producentów samych telefonów komórkowych też nie widać specjalnie zainteresowania wychodzeniem na platformy dostawy usług.

    Zdaniem Tomasza Kulisiewicza, operatorzy komórkowi nie są w stanie przejąć dużych producentów urządzeń, gdyż z powodu niskich marż nie mają na to środków. Potencjalnym kupcem może być jedynie Samsung, jeden z liderów wśród producentów sprzętu.

    Nie wiadomo też, na jakie innowacje stać będzie Apple'a. Producent zaprezentował dwa nowe iPhone'y, w tym tańszy, plastikowy model. Kulisiewicz podkreśla, że pomimo olbrzymiego sukcesu iPada oraz iPhone'a, Apple wciąż ma w ujęciu całościowym nieduży udział w rynku i mieści się jedynie w pierwszej dziesiątce. Po odejściu z firmy i śmierci Steve'a Jobsa Apple'owi brakuje nowych, innowacyjnych pomysłów.

     – Zobaczymy, co będzie na rynku tabletów, bo iPad nie jest już najlepszy na świecie. Wszyscy zaczęli ostro gonić. Już nie ma takiej sytuacji, w której ktoś może osiągnąć nagle 70-80 proc. udziałów rynkowych. Rynek jest teraz bardzo podzielony, jest bardzo dużo producentów. Raczej wygra platforma oferująca różnorodne usługi. Tu akurat Apple jest w bardzo dobrej pozycji, ale wielu innych też. Któryś z koncernów medialnych może pójść w tę stronę – przewiduje Kulisiewicz.

    Nie ulega wątpliwości, że to właśnie w stronę tabletów, smartfonów i innych urządzeń oraz platform mobilnych, będzie zwracać się rynek. Ten segment wyraźnie rośnie i tu można najwięcej zarobić. Spada bowiem sprzedaż zarówno komputerów stacjonarnych, jak i laptopów, natomiast urządzenia mobilne są coraz popularniejsze.

    Kulisiewicz zauważa, że nie tylko producenci sprzętu dostrzegli potencjał urządzeń mobilnych. To również szansa dla operatorów telefonii komórkowej, bo przychody z połączeń głosowych maleją, a ich ceny są coraz niższe.

     – Nikt już nie chce więcej rozmawiać. Ceny spadają, w związku z czym trzeba szukać rozwiązań bardzo wyrafinowanych, takich, z których ludzie będą chcieli korzystać. Tu akurat giganci produkujący oprogramowanie, tacy jak Microsoft, mają dużo do powiedzenia – zauważa Kulisiewicz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.