Mówi: | Marek Cywiński |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
150 tys. urządzeń do elektronicznej płatności za autostrady za pół ceny. Zmniejszą się korki przed bramkami
Kapsch Telematic Services sprzeda 150 tys. urządzeń pokładowych viaAUTO po obniżonej o połowę cenie. Dzięki tej akcji nawet pięciokrotnie może wzrosnąć liczba kierowców aut osobowych płacących elektronicznie za przejazd autostradami. Kapsch chce dotrzeć przede wszystkim do kierowców regularnie korzystających z najszybszych tras.
– W ramach akcji promocyjnej chcemy zaoferować użytkownikom 150 tys. urządzeń pokładowych w cenie o połowę niższej. Czyli łącznie, razem z doładowaniem w wysokości 50 zł do wykorzystania, będzie to kosztować 120 zł. Akcja będzie trwała do wyczerpania zapasów – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.
Obecnie tylko ok. 8 proc. kierowców samochodów osobowych płaci elektronicznie za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA. Jest to możliwe w ramach systemu viaAUTO, bliźniaczego do obejmującego pojazdy ciężarowe systemu viaTOLL. O ile jednak system elektroniczny dla aut ciężarowych jest obowiązkowy, o tyle dla kierowcy samochodów osobowych nie, mogą oni płacić za przejazd manualnie.
Zatrzymywanie się przy bramkach w celu wniesienie opłaty powoduje jednak korki na autostradach. Kapsch szacuje, że gdyby wszyscy korzystali z systemu elektronicznego, przepustowość każdego pasa ruchu mogłaby wzrosnąć nawet czterokrotnie: ze 140 do 600 pojazdów na godzinę.
System elektroniczny ma docelowo całkowicie zastąpić manualny pobór opłat, ale nie nastąpi to przed 2018 r. Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak zapowiedziała, że dopiero po wygaśnięciu obecnej umowy z Kapschem w 2017 r. będzie możliwe rozszerzenie elektronicznego systemu poboru opłat na wszystkie pojazdy. Innego zdania są eksperci, którzy w ostatnich dniach ostro krytykowali decyzję szefowej MIR.
Na razie Kapsch musi więc działać na rzecz jak najszerszego wykorzystania dobrowolnego dla kierowców aut osobowych systemu elektronicznego.
– Kontrakt zobowiązuje nas do działań, które mają na celu zwiększenie stopnia wykorzystania systemu elektronicznego dla samochodów osobowych do ponad 50 proc. W tej chwili na autostradach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest to jedynie 8 proc. Oceniamy, że po zakończeniu tej akcji ten udział wzrośnie do 30-40 proc., co będzie wyraźnie widoczne w zmianie modelu ruchu na placach poboru opłat – mówi Cywiński.
Akcja ruszy w przyszłym tygodniu. Za urządzenie viaAUTO (które nie jest przypisane do konkretnego samochodu) wraz z doładowaniem w wysokości 50 zł chętni zapłacą tylko 120 zł. Poza promocją cena samego urządzenia to 135 zł. Do tego należy doliczyć doładowanie za minimum 50 zł.
– Zakładamy, że około 70 proc. urządzeń dotrze do tych, którzy korzystają z autostrad codziennie. I to bez wątpienia pokaże istotną zmianę modelu ruchu i zmniejszenie dziennych kolejek na autostradach, głównie na autostradzie A4 – podkreśla Cywiński.
Korzyści odczują szczególnie kierowcy na Śląsku. Na autostradzie A4 tworzą się bowiem największe korki, bo choć część przebiegająca przez aglomerację śląską jest darmowa, to kierowcy muszą jednak pobrać bilet (tzw. bilet zerowy), a potem oddać go w punkcie poboru opłat. Dlatego nawet bez ponoszenia kosztów przejazdu, muszą czekać w korkach do bramek.
– Decyzja zarządu Kapsch AG była taka, żeby sfinansować połowę tej kwoty, w wysokości 70 zł razy 150 tys. urządzeń. Ale koszty po naszej stronie są wyraźnie wyższe, dlatego że uruchamiamy dodatkowe kanały dystrybucji, zwiększamy sieć dystrybucji, koszty promocji również są po naszej stronie – zaznacza Cywiński.
Po raz pierwszy spółka uruchomi również sprzedaż internetową. Urządzenie viaAUTO będzie można zamówić w sieci, a dostarczone zostanie pocztą.
Poprzednie akcje promocyjne na urządzenia viaAUTO cieszyły się bardzo dużym powodzeniem. Latem ubiegłego roku z inicjatywy MIR-u 5 tys. urządzeń w cenie 100 zł (wraz z doładowaniem) rozeszło się w 3 tygodnie
Czytaj także
- 2024-09-04: Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. Rośnie popularność usług, które go zabezpieczają
- 2024-06-14: Elektroniczna karta szczepień ułatwiłaby życie pacjentom i pomogła egzekwować obowiązek szczepień. System jest gotowy na takie e-rozwiązanie
- 2024-04-10: Miliardowe wydatki operatorów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Barierą inwestycyjną wciąż pozostają formalności
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2023-12-01: W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-05-05: Reforma unijnego rynku cyfrowego coraz bliżej. Największe platformy internetowe mają cztery miesiące na dostosowanie się do zmian
- 2023-04-05: Bioresorbowalny bandaż elektroniczny przyspieszy leczenie ran u cukrzyków. Ułatwi też monitorowanie postępu gojenia
- 2023-01-03: Tempo wdrażania gospodarki bez papieru wciąż mało zadowalające. Rozwiązania paperless są nie tylko bardziej ekologiczne, ale też ekonomiczne
- 2022-12-29: Polskie firmy stawiają na cyfrowe zarządzanie dokumentacją. Co trzecia zamierza przejść na elektroniczne formularze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Prawo
Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.
Ochrona środowiska
Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.