Mówi: | Andrzej Kobielski |
Funkcja: | członek zarządu ds. handlowych |
Firma: | Enter Air |
Zagrożenie terroryzmem nie zmniejszyło zainteresowania lotami czarterowymi. Linie lotnicze rozszerzają siatkę połączeń o nowe kraje
Niestabilna sytuacja w Afryce Północnej i Turcji, popularnych kierunków wakacyjnych wśród polskich turystów, nie wpłynęła negatywnie na rynek lotów czarterowych. Na spadku liczby lotów do tych krajów, skorzystały kraje europejskie położone w rejonie Morza Śródziemnego i Czarnego. Przewoźnicy czarterowi, aby zniwelować straty, wydłużają też sezon. W tym roku rynek lotów czarterowych powinien zanotować 5 proc. wzrost.
– Spodziewamy się, że przyszły rok i rozwój rynku w naszym segmencie nie będzie zaburzony, mimo tego, co się zdarzyło w Afryce Północnej i w Turcji – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Kobielski, członek zarządu ds. handlowych w Enter Air.
Niestabilna sytuacja polityczna znacząco wpłynęła na liczbę lotów do popularnych dotychczas wśród polskich turystów Egiptu, Tunezji, Maroko czy Turcji. Urząd Lotnictwa Cywilnego szacuje, że znaczenie tych rynków (przede wszystkim krajów Afryki Północnej) w przewozach czarterowych z Polski jest znacznie mniejsze. Jeszcze w 2007 roku udział tych krajów sięgał 48 proc., to w 2015 roku spadł do 13 proc.
– W tym roku w żaden sposób nie ucierpieliśmy pod względem liczby obsłużonych pasażerów w stosunku do naszych pierwotnych planów, choć wypadł tak duży rynek, jak Turcja. Transferowaliśmy naszą pojemność na inne rynki – tłumaczy Kobielski.
W 2015 roku Enter Air, ze wszystkich lotnisk w Polsce, tygodniowo realizowała 37 rejsów do Turcji, a w tym roku – zaledwie trzy, w skali roku to 75 proc. mniej lotów (sytuacja na koniec maja). Znacznie mniej, o 67 proc., jest też lotów do Egiptu. Wzrósł natomiast ruch do Bułgarii –trzykrotnie, do Hiszpanii – dwukrotnie, do Grecji – o ok. 10 proc.
– Rynek przewozów czarterowych, szczególnie polski, jest nadal rynkiem wzrostowym. Wzrosty mają dynamikę kilkuprocentową, ten rok zapewne będzie spokojniejszy, a to ze względu na to, co się działo na świecie. Część pasażerów zdecydowała, że pozostanie w Polsce. Nie odbiło się to na wielkości naszych przewozów, natomiast rynek być może trochę zwolnił – ocenia przedstawiciel Enter Air.
W ubiegłym roku czartery obsłużyły blisko 3,7 mln pasażerów. Rynek czarterowych przewozów lotniczych w Polsce jest trzecim pod względem wielkości sektorem pasażerskiego transportu powietrznego. Jeszcze do niedawna czartery notowały dynamiczne wzrosty. W ubiegłym roku zanotowano jednak niewielki spadek (ok. 1 tys. pasażerów).
– Spodziewamy się, że wzrost rynku przewozów czarterowych nie powinien przekroczyć 5 proc. Jeżeli tak się jednak stanie, będzie to powód do zadowolenia – analizuje Kobielski.
W ostatnich tygodniach I półrocza do obsługi połączeń Enter Air dołączyły dwa kolejne samoloty. Jednocześnie, przy pomocy touroperatorów, spółka dąży do wydłużenia sezonu. Częściowo już udało się to osiągnąć, np. poprzez rozpoczęcie wylotów do Bułgarii od połowy maja (w porównaniu z końcem czerwca w 2015 roku).
Jak podkreśla przedstawiciel Enter Air, rynek lotów czarterowych jest bardzo konkurencyjny i istnieje presja na ceny.
– Staramy się być atrakcyjni cenowo, ale nie ulegamy konkurencji, która czasem po to, żeby przetrwać, albo żeby zaistnieć idzie w kierunku bardzo agresywnej polityki cenowej. Wiemy z doświadczenia z ostatniej dekady, że tego typu przygody dość szybko się kończą – przekonuje Andrzej Kobielski.
Czytaj także
- 2024-06-25: Polacy wśród narodów najczęściej odwiedzających Czechy. Południowy sąsiad chce przyciągnąć więcej polskich turystów, nie tylko do Pragi
- 2024-06-26: W lasach, na plażach i górskich szlakach zalegają tony plastikowych odpadów. To katastrofa dla środowiska
- 2024-06-26: Katarzyna Dowbor: Kocham Andaluzję. Z przyjemnością jeżdżę tam na wakacje do domu moich dzieci
- 2024-06-25: Robert El Gendy: Za granicą można spędzić wakacje za dużo mniejsze pieniądze niż nad polskim morzem czy na Mazurach. U nas jest za drogo, często nieadekwatnie do jakości
- 2024-06-19: Katarzyna Pakosińska: Bardzo interesujemy się z mężem Dalekim Wschodem. Marzy nam się lot do Korei, by lepiej poznać tamtejszą historię i kulturę
- 2024-06-12: Lara Gessler: Najbliższy czas zamierzamy spędzić na Mazurach. Rozłożymy tam sześciometrowy namiot, w którym będziemy mieszkać cztery miesiące
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
- 2024-05-22: Beata Pawlikowska: Podczas urlopów ekologia schodzi u nas na drugi plan. Zbyt często latamy samolotami i niszczymy przyrodę
- 2024-05-16: Edyta Herbuś: Teraz mam taki moment obfitości, że mogę wybierać role, które są dla mnie najciekawsze. Ale na pewno muszę sobie zafundować reset, żeby utrzymać równowagę w życiu
- 2024-03-04: Dorota Szelągowska: Moje wymarzone wakacje zawsze są w Tajlandii. Staram się być tam na najmniejszej wyspie, jaką znam, i czuję się tam trochę jak na wsi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/jakub-zerdzicki-ip7gfn5jqx8-unsplash,w_274,_small.jpg)
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
![](https://www.newseria.pl/files/11111/rolnictwo-transformacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/furgalski-inwestycje-srodki-foto,w_133,r_png,_small.png)
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.