Newsy

Polacy nie potrafią odpoczywać. Ponad 60 proc. pracuje nawet podczas urlopu

2015-08-06  |  06:35
Mówi:Tomasz Borkowski
Funkcja:doradca
Firma:Biuro Karier Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu
  • MP4
  • Tylko 64 proc. Polaków potrafi zapomnieć o pracy podczas urlopu. Większość polskich pracowników musi być dostępna telefonicznie nawet podczas wakacyjnego wypoczynku lub nie potrafi się zdystansować od obowiązków zawodowych. Brak wypoczynku może jednak prowadzić do frustracji, depresji oraz wypalenia zawodowego.

    Z raportu Monitor Rynku Pracy sporządzonego przez Instytut Badawczy Randstad wynika, że tylko 64 proc. Polaków zapomina o pracy podczas wakacyjnego wyjazdu. Wynika to w dużej mierze z nadmiernych oczekiwań przełożonych. Aż 60 proc. polskich pracowników otrzymało bowiem polecenie, by byli dostępni telefonicznie podczas urlopu, a 36 proc. zostało zobligowanych przez szefów do natychmiastowego odpowiadania na służbowe telefony i e-maile. Ponadto Polacy mają problemy z zapomnieniem o obowiązkach zawodowych podczas urlopu. 

    Do najczęstszych błędów, które popełniają pracownicy, udając się na urlop, należy brak umiejętności zdystansowania się do swojego stanowiska pracy. Mam na myśli osoby, które są niewolnikami poczucia obowiązku. To z czasem może prowadzić do silnych obciążeń psychicznych, a nawet do wypalenia zawodowego – mówi agencji informacyjnej Newseria Tomasz Borkowski, doradca w Biurze Karier Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu.

    Brak dystansu do pracy może mieć wiele przyczyn. Z informacji firmy Randstad wynika, że w pierwszym kwartale 2015 roku ponownie zwiększyła się liczba Polaków obawiających się o swoje stanowisko pracy. Strach przed utratą pracy może się przekładać na mniejszy poziom asertywności wobec przełożonych, którzy oczekują dyspozycyjności podczas urlopu. Aby odpoczywać efektywnie, należy więc wyrobić w sobie większą asertywność wobec szefów, a także nabyć umiejętność delegowania swoich obowiązków. Aby się to udało, konieczne jest jednak zaufanie do współpracowników.

    Jeżeli nasz szef uważa, że jesteśmy osobą niezastąpioną, to trzeba trochę zmodyfikować to myślenie i udowodnić, że są osoby, którym możemy oddelegować obowiązki. Pozwoli nam się to zdystansować od naszej pracy i wyeliminować zakłócenia, które mogą nastąpić podczas urlopu, czyli np. telefony od innych osób, które będą zadawać nam jakieś pytania – mówi Tomasz Borkowski.

    Bardzo ważne jest również sukcesywne przekonywanie samego siebie do zmiany postawy wobec pracy zawodowej. Należy wypracować w sobie postawę zakładającą, że praca jest istotnym elementem życia, ale nie dominującym. W zdystansowaniu się od pracy pomaga także aktywne spędzanie wolnego czasu i jakieś hobby. Oddawanie się pasji sprawia bowiem, że zapomina się w tym czasie o obowiązkach zawodowych. Wszystkie te umiejętności należy w sobie rozwijać przez cały rok, aby w wakacje móc się cieszyć swobodnym wypoczynkiem. Brak umiejętności odpoczywania od pracy może niekorzystnie odbić się zarówno na zdrowiu, jak i na karierze zawodowej.

    Osoba, która nie pozwala sobie odpocząć przez dłuższy czas bądź której nie jest dane odpocząć ze względu na liczne obowiązki, na pewno będzie obciążona psychicznie. Będzie to prowadzić do frustracji i rozdrażnienia, a to może rzutować na życie rodzinne i pozazawodowe, a także może prowadzić do wypalenia zawodowego – mówi Tomasz Borkowski.

    Aby pracownik faktycznie zregenerował siły i był w stanie potem efektywnie wykonywać swoje obowiązki, powinien być na urlopie minimum 14 dni. Polskie prawo mówi, że pracownik może podzielić przysługujący mu urlop na części, jednak przynajmniej jedna z nich musi wynieść dwa tygodnie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.