Mówi: | Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska |
Ponad połowa planujących urlop Polaków sfinansuje go z kilkumiesięcznych oszczędności. Średnio najdłuższy wyjazd potrwa 12 dni, a jego koszt sięgnie 2,3 tys. zł
Niemal połowa Polaków w tym roku nie ma w planach wakacyjnego wyjazdu – wynika z Barometru Providenta. Poza domem urlop spędzi natomiast 36 proc. osób. Najdłuższy wyjazd będzie trwał 12 dni i średnio może kosztować 2 300 zł. Z badań wynika też, że ci, którzy pozostaną w domu, ostatni raz byli na wakacjach prawie pięć lat temu.
Badania Providenta pokazują, że na wakacje najczęściej wyjeżdżają osoby młode, w wieku 15–24 lata. Tylko 19 proc. z nich w tym roku pozostanie w domu. Natomiast wśród osób powyżej 40 roku życia odsetek tych, którzy nie planują urlopu poza miejscem zamieszkania, wynosi już 56 proc.
– Według badań Barometr Providenta w tym roku tylko 36 proc. Polaków wyjedzie urlop. Będzie on trwał maksymalnie do 12 dni, jest to taki średni czas. To o jeden dzień dłużej niż w ubiegłym roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.
Wydatki wakacyjne różnią się w zależności od dochodów i liczby członków rodziny. Najgłębiej do portfela muszą sięgnąć małżeństwa z dziećmi.
– Średnio na najdłuższy wakacyjny wyjazd planujemy wydać 2 300 zł. Wśród rodzin mających dzieci te wydatki są wyższe, bo około 2 700 zł. Wśród osób młodszych, takich jednoosobowych gospodarstw domowych, przeciętne wydatki to około 1 600 zł – tłumaczy Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.
Najgorzej sytuowane rodziny są skłonne wydać na urlop 1 500 zł. Natomiast te, w których deklarowany dochód jest wyższy niż 5 000 zł, na letnie przyjemności są w stanie przeznaczyć 3 600 zł. Jak wynika z Barometru, ponad połowa Polaków sfinansuje swoje wyjazdy wakacyjne z oszczędności.
– Ci, którzy wakacyjny wyjazd planują sfinansować z oszczędności, na zebranie odpowiedniej kwoty potrzebowali ok. 8 miesięcy i średnio oszczędzali około 230–250 zł. Z kolei 26 proc. badanych deklaruje, że wydatki wakacyjne poniesie z bieżących dochodów, a 4 proc. w celu sfinansowania swoich wakacji planuje zaciągnąć pożyczkę – podkreśla Przemysław Kasza.
61 proc. respondentów do miejsca wypoczynku planuje dotrzeć samochodem, a 31 proc. – komunikacją zbiorową (pociąg, samolot, autobus). 8 procent wyjeżdżających jeszcze nie podjęło w tej kwestii decyzji.
– Około 49 proc. Polaków nie wybiera się na wakacje. Co jest smutne w tych danych, to fakt, że są to osoby, które od 5 lat nie były na żadnych urlopach – mówi Karolina Łuczak.
Z badań GFK przeprowadzonych wśród pożyczkobiorców Providenta wynika, że spośród mieszkańców krajów Europy Środkowo-Wschodniej najrzadziej na wakacje wyjeżdżają Litwini, Węgrzy i Polacy. Najliczniej urlop poza domem spędzają natomiast Rumunii i Bułgarzy.
Czytaj także
- 2025-03-26: Państwom członkowskim będzie łatwiej zwiększać inwestycję w obronność. KE proponuje nowe zasady finansowania
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2025-04-01: Małgorzata Potocka: Jestem absolutnie oddana mojemu teatrowi. Jak się robi teatr z pasji, to nie trzeba odpoczywać
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
- 2025-02-12: Jakub Rzeźniczak: Chciałbym wrócić do piłki nożnej. Teraz jednak widzę siebie już nie na boisku, ale na szczeblach zarządzających
- 2025-02-24: Iga Baumgart-Witan: To jest ostatni rok mojej kariery. Na emeryturze chciałabym się zająć sportem niezawodowym, może zakocham się w telewizji
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2025-01-07: Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
Prace nad pakietami deregulacyjnymi trwają. Biznes liczy na ich sprawne przeprocesowanie, ale i tak nie spodziewa się, żeby pierwsze efekty były widoczne przed jesienią. Dziś przedsiębiorcy 40 proc. swojego czasu spędzają na wypełnianiu różnego typu wymagań, a dodatkowo wstrzymują się z inwestycjami ze względu na niestabilność prawa. Zdaniem przedsiębiorców deregulacja to krok w dobrym kierunku, który pozwoli na przesunięcie zamrożonych w bankach pieniędzy na inwestycje i zwiększy konkurencyjność polskich firm.
Ochrona środowiska
Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać

Aktualizacja programu Czyste Powietrze, która wystartowała 31 marca br., przyniosła m.in. uszczelnienie zasad finansowania oraz zwiększenie monitoringu wykonawców. – Obecna edycja programu jest najbardziej wymagająca ze wszystkich, jakie do tej pory realizowaliśmy – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus ONE. Wiele firm nie było w stanie się odpowiednio przygotować do zmian i teraz wstrzymały pozyskiwanie nowych klientów. Grupa Columbus ma ambicję, by konsolidować ten bardzo rozdrobniony rynek.
Handel
Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online

Badanie odzieży i bielizny zakupionych na dwóch azjatyckich platformach wykazało obecność w części z nich niebezpiecznych związków w niepokojących stężeniach – wynika z Raportu Federacji Konsumentów. Podobne produkty mogą się jednak również znajdować na polskich czy międzynarodowych platformach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.