Mówi: | Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska |
Ponad połowa planujących urlop Polaków sfinansuje go z kilkumiesięcznych oszczędności. Średnio najdłuższy wyjazd potrwa 12 dni, a jego koszt sięgnie 2,3 tys. zł
Niemal połowa Polaków w tym roku nie ma w planach wakacyjnego wyjazdu – wynika z Barometru Providenta. Poza domem urlop spędzi natomiast 36 proc. osób. Najdłuższy wyjazd będzie trwał 12 dni i średnio może kosztować 2 300 zł. Z badań wynika też, że ci, którzy pozostaną w domu, ostatni raz byli na wakacjach prawie pięć lat temu.
Badania Providenta pokazują, że na wakacje najczęściej wyjeżdżają osoby młode, w wieku 15–24 lata. Tylko 19 proc. z nich w tym roku pozostanie w domu. Natomiast wśród osób powyżej 40 roku życia odsetek tych, którzy nie planują urlopu poza miejscem zamieszkania, wynosi już 56 proc.
– Według badań Barometr Providenta w tym roku tylko 36 proc. Polaków wyjedzie urlop. Będzie on trwał maksymalnie do 12 dni, jest to taki średni czas. To o jeden dzień dłużej niż w ubiegłym roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.
Wydatki wakacyjne różnią się w zależności od dochodów i liczby członków rodziny. Najgłębiej do portfela muszą sięgnąć małżeństwa z dziećmi.
– Średnio na najdłuższy wakacyjny wyjazd planujemy wydać 2 300 zł. Wśród rodzin mających dzieci te wydatki są wyższe, bo około 2 700 zł. Wśród osób młodszych, takich jednoosobowych gospodarstw domowych, przeciętne wydatki to około 1 600 zł – tłumaczy Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.
Najgorzej sytuowane rodziny są skłonne wydać na urlop 1 500 zł. Natomiast te, w których deklarowany dochód jest wyższy niż 5 000 zł, na letnie przyjemności są w stanie przeznaczyć 3 600 zł. Jak wynika z Barometru, ponad połowa Polaków sfinansuje swoje wyjazdy wakacyjne z oszczędności.
– Ci, którzy wakacyjny wyjazd planują sfinansować z oszczędności, na zebranie odpowiedniej kwoty potrzebowali ok. 8 miesięcy i średnio oszczędzali około 230–250 zł. Z kolei 26 proc. badanych deklaruje, że wydatki wakacyjne poniesie z bieżących dochodów, a 4 proc. w celu sfinansowania swoich wakacji planuje zaciągnąć pożyczkę – podkreśla Przemysław Kasza.
61 proc. respondentów do miejsca wypoczynku planuje dotrzeć samochodem, a 31 proc. – komunikacją zbiorową (pociąg, samolot, autobus). 8 procent wyjeżdżających jeszcze nie podjęło w tej kwestii decyzji.
– Około 49 proc. Polaków nie wybiera się na wakacje. Co jest smutne w tych danych, to fakt, że są to osoby, które od 5 lat nie były na żadnych urlopach – mówi Karolina Łuczak.
Z badań GFK przeprowadzonych wśród pożyczkobiorców Providenta wynika, że spośród mieszkańców krajów Europy Środkowo-Wschodniej najrzadziej na wakacje wyjeżdżają Litwini, Węgrzy i Polacy. Najliczniej urlop poza domem spędzają natomiast Rumunii i Bułgarzy.
Czytaj także
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-03-26: Państwom członkowskim będzie łatwiej zwiększać inwestycję w obronność. KE proponuje nowe zasady finansowania
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2025-04-01: Małgorzata Potocka: Jestem absolutnie oddana mojemu teatrowi. Jak się robi teatr z pasji, to nie trzeba odpoczywać
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
- 2025-02-12: Jakub Rzeźniczak: Chciałbym wrócić do piłki nożnej. Teraz jednak widzę siebie już nie na boisku, ale na szczeblach zarządzających
- 2025-02-24: Iga Baumgart-Witan: To jest ostatni rok mojej kariery. Na emeryturze chciałabym się zająć sportem niezawodowym, może zakocham się w telewizji
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.