Newsy

Ratajski: Czeka nas w tym roku łączenie się firm turystycznych

2012-05-07  |  06:35
Mówi:Józef Ratajski
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Polska Izba Turystyki
  • MP4

    Choć sytuacja na rynku się uspokoiła i w tym w roku nie powinno być bankructw w branży turystycznej, to zdaniem Józefa Ratajskiego, wiceprezesa Polskiej Izby Turystyki, firmy z tego sektora nie mają wyjścia – muszą się jednoczyć. 

     – Obsługujemy parę milionów Polaków. W związku z tym 3 tys. organizatorów turystyki jakoś się na tym rynku mieści. To jest jednak etap przejściowy, czekają nas zmiany na tym rynku, swego rodzaju konsolidacja, ponieważ efektywność i dochodowość jest mała – mówi Józef Ratajski.

    Impulsem do zmian miało być otwarcie polskiego rynku, zwłaszcza na firmy turystyczne z Unii Europejskiej.

     –  To zmusza nasze przedsiębiorstwa do tego, by się łączyły, tworzyły konsorcja, bo szczególnie dla małych firm jest to coraz trudniejszy rynek – wyjaśnia Józef Ratajski.

    Zdaniem wiceprezesa Polskiej Izby Turystyki, takich zmian na rynku należy się spodziewać w perspektywie kilku najbliższych lat.
     
     – Bankructwa to w pewnym sensie jest zjawisko normalne, nie należy robić z tego afery. Ważne jest jednak, aby odbywały się w sposób kulturalny, przed lub po sezonie – podkreśla Józef Ratajski. Nie podołałem konkurencji, schodzę z tego rynku, bez narażania klientów na straty.

    Dodaje, że optymistycznie ocenia polski rynek turystyczny i 2012 rok powinien być zaliczony do tych lat, w których nie będzie bankructw firm z tego sektora.

    Należy jednak wprowadzić nowe regulacje związane przede wszystkim z prawodawstwem i dopasowaniem polskich przepisów do unijnych.

     – Bolą nas takie rzeczy jak brak regulacji dotyczących klęsk żywiołowych. Jak się cokolwiek stanie, chmura, wulkan, to branża ponosi pełną odpowiedzialność. Gdy turysta podróżujący indywidualnie zostanie na lotnisku uziemiony, to ponosi koszty w całości sam, a jeśli pojedzie z biurem podróży, to ono musi ponieść koszty. To nie jest sprawiedliwe. W Europie te systemy są lepsze – podsumowuje przedstawiciel PIT.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.