Newsy

Ratajski: Czeka nas w tym roku łączenie się firm turystycznych

2012-05-07  |  06:35
Mówi:Józef Ratajski
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Polska Izba Turystyki
  • MP4

    Choć sytuacja na rynku się uspokoiła i w tym w roku nie powinno być bankructw w branży turystycznej, to zdaniem Józefa Ratajskiego, wiceprezesa Polskiej Izby Turystyki, firmy z tego sektora nie mają wyjścia – muszą się jednoczyć. 

     – Obsługujemy parę milionów Polaków. W związku z tym 3 tys. organizatorów turystyki jakoś się na tym rynku mieści. To jest jednak etap przejściowy, czekają nas zmiany na tym rynku, swego rodzaju konsolidacja, ponieważ efektywność i dochodowość jest mała – mówi Józef Ratajski.

    Impulsem do zmian miało być otwarcie polskiego rynku, zwłaszcza na firmy turystyczne z Unii Europejskiej.

     –  To zmusza nasze przedsiębiorstwa do tego, by się łączyły, tworzyły konsorcja, bo szczególnie dla małych firm jest to coraz trudniejszy rynek – wyjaśnia Józef Ratajski.

    Zdaniem wiceprezesa Polskiej Izby Turystyki, takich zmian na rynku należy się spodziewać w perspektywie kilku najbliższych lat.
     
     – Bankructwa to w pewnym sensie jest zjawisko normalne, nie należy robić z tego afery. Ważne jest jednak, aby odbywały się w sposób kulturalny, przed lub po sezonie – podkreśla Józef Ratajski. Nie podołałem konkurencji, schodzę z tego rynku, bez narażania klientów na straty.

    Dodaje, że optymistycznie ocenia polski rynek turystyczny i 2012 rok powinien być zaliczony do tych lat, w których nie będzie bankructw firm z tego sektora.

    Należy jednak wprowadzić nowe regulacje związane przede wszystkim z prawodawstwem i dopasowaniem polskich przepisów do unijnych.

     – Bolą nas takie rzeczy jak brak regulacji dotyczących klęsk żywiołowych. Jak się cokolwiek stanie, chmura, wulkan, to branża ponosi pełną odpowiedzialność. Gdy turysta podróżujący indywidualnie zostanie na lotnisku uziemiony, to ponosi koszty w całości sam, a jeśli pojedzie z biurem podróży, to ono musi ponieść koszty. To nie jest sprawiedliwe. W Europie te systemy są lepsze – podsumowuje przedstawiciel PIT.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.