Newsy

Rośnie popularność inwestycji w pokoje hotelowe. Koszt takiego pokoju to co najmniej 200 tys. zł

2013-08-09  |  06:05

Rośnie popularność inwestycji w pokoje lub apartamenty hotelowe w popularnych miejscowościach wypoczynkowych. Choć to wydatek co najmniej 200 tys. zł, rentowność jest na poziomie 6-10 proc. w skali roku. Szersza oferta jest za granicą – choć wydamy tam więcej, to mamy większy wybór oraz szansę na wyższy zysk.

 Inwestycje typu condohoteli czy aparthoteli polegają na tym, że stajemy się właścicielem pokoju w hotelu zarządzanym przez wyspecjalizowaną firmę i czerpiemy dochody z tytułu wynajmu naszej nieruchomości. Są popularne szczególnie wśród osób, które nie mają czasu na to, żeby zajmować się szukaniem najemców, utrzymaniem nieruchomości, remontami, utrzymaniem mieszkania w dużym mieście – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Bartosz Turek, analityk Lion’s Bank.

Turek podkreśla, że w Polsce tego typu inwestycje są popularne przede wszystkim tam, dokąd przyjeżdża wielu turystów, czyli nad morzem, w górach i na Mazurach. Rynek jest słabiej rozwinięty w dużych miastach, choć według analityka będzie się to zmieniać.

Kupno pokoju w hotelu lub apartamentu to nie tylko szansa na spory zarobek, ale także możliwość spędzenia wakacji w tym miejscu bez dodatkowych kosztów. Zamiast wynajmować obiekt turystom, czasem może z niego bowiem skorzystać właściciel.

Inwestycja tego typu to jednak niemały wydatek. W Polsce trzeba mieć co najmniej 200 tys. zł, ale nie brakuje również obiektów za 400-500 tys. zł. Dlatego inwestycje w condohotele są popularne zwłaszcza wśród osób, które mają wolną gotówkę.

 – Potencjalna rentowność to od 6 do 10 proc. w skali roku. Podpisujemy umowę, która przynajmniej przez pierwszych kilka lat często gwarantuje nam, że właśnie tego typu rentowność otrzymamy, choć oczywiście są najróżniejsze umowy, w których wynagrodzenie może zależeć w pełni od tego, ile zarobi hotel, ile rzeczywiście wygeneruje przychodu z tytułu usług noclegowych – mówi Turek.

Umowy często zawierane są na kilka lub nawet kilkanaście lat. W niektórych z nich zarządca nieruchomości gwarantuje, że nawet jeśli obiekt zarobi mniej, to dopłaci do gwarantowanego w umowie poziomu zysku dla inwestora.

Dużo większa oferta tego typu inwestycji jest poza Polską. Nie tylko na zachodzie Europy, ale również w Grecji lub na Węgrzech. Koszty zakupu pokoju lub apartamentu są zwykle wyższe – zaczynają się od kilkudziesięciu tysięcy euro, ale nie brakuje i takich, których cena sięga 500 tys. euro. Równocześnie zagraniczne inwestycje mogą jednak przynieść wyższy zysk.

 – Inwestycje mają większe rentowności niż w Polsce. Na tego typu inwestycjach na Zachodzie można zarobić od 4 do nawet kilkunastu procent. Jest kilka ciekawostek, których w Polsce się nie stosuje, np. w niektórych inwestycjach typu condohotel na Zachodzie można znaleźć zapisy w umowach, w których operator hotelowy zobowiązuje się do tego, że odkupi od nas pokój po kilkunastu latach trwania umowy nawet za dwukrotność ceny, którą my zapłaciliśmy – dodaje Turek.

Na przykład na greckiej wyspie Samos możemy kupić pokój hotelowy za ok. 600 tys. zł, ale zarządca w umowie gwarantuje nam, że po 9 latach będziemy mogli sprzedać ten pokój za 180 proc. ceny. Podobne, choć nie tak wysokie, warunki odsprzedaży oferują zarządcy nieruchomości we Francji, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech.

Inwestując za granicą musimy jednak liczyć się z wahaniami kursów walut. Im słabszy złoty, tym większa wartość nieruchomości i wysokość czynszu przeliczona na złotówki. Jednak inwestowanie przy niskiej wartości polskiej waluty może przynieść duże straty w przypadku umocnienia się złotego.

Turek podkreśla, że inwestycje w condohotele lub apartamenty są również dostępne dla osób dysponujących nieco mniejszą gotówką. Za granicą istnieje możliwość wykupienia tylko części udziałów w pokoju.

 – Zdarzają się takie inwestycje, że wystarczy kupić udział, np. 1/10 czy 1/20 w takim pokoju i już wtedy można czerpać zyski z wynajmu. W ten sposób wystarczy mieć znacznie mniejszy kapitał na to, żeby zacząć tego typu inwestycje – podkreśla Turek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.