Newsy

Inflacja i rosnące stopy procentowe powodują ostrożność inwestycyjną firm. W niektórych obszarach to może być jednak dobry moment na inwestowanie

2022-07-14  |  06:20

55 proc. przedsiębiorców jest zdania, że inflacja blokuje dalszy rozwój ich firm – wynika z badania firmy Intrum. Co więcej, wielu z nich podkreśla, że nie ma kompetencji, by związanym z tym ryzykiem zarządzać. Podwyżki stóp procentowych, wdrażane przez RPP, by walczyć z galopującymi cenami, podnoszą koszty kapitału, co może wyhamować inwestycje. – To jest dobry moment na inwestowanie, ale w wybranych obszarach – uważa dr Marek Niedużak, wiceprezes Pekao Investment Banking. Jednym z nich jest zielona energia i transformacja energetyczna.

Wysoka inflacja przekłada się na coraz wyższe stopy procentowe, co podnosi koszty kredytu dla przedsiębiorców. Od 7 lipca stopa referencyjna wynosi 6,5 proc. Wtedy jednak inflacja wynosiła 4,4 proc., a nie jak dziś 15,6 proc.

 Oczywiście podwyżki stóp procentowych oznaczają droższy kapitał, tak dla konsumentów, jak dla przedsiębiorców. Natomiast, i mówię to z głębokim przekonaniem, znajdzie się i znajduje się kapitał na te inwestycje, które sektor finansowy postrzega jako najbardziej perspektywiczne i takie, które z pewnością są potrzebne i w dłuższym horyzoncie czasowym dochodowe – mówi agencji Newseria Biznes dr Marek Niedużak.

Chodzi przede wszystkim o inwestowanie w obszary związane z zieloną energią. Na tego typu projekty szczególną uwagę zwraca sektor finansowy gwarantujący przedsiębiorcom dostęp do finansowania.

 Inwestycje w obszary związane z zieloną transformacją i zielonymi technologiami są w tym momencie jak najbardziej pożądane i właściwe. W związku z tym przedsiębiorcy nie powinni wstrzymywać się z inwestycjami w tych obszarach – uważa ekspert.

Inwestycje polskich firm powinna pobudzić realizacja Krajowego Planu Odbudowy.

– Środki unijne, uruchomione z KPO, będą oznaczać większą liczbę inwestycji publicznych. Ale te inwestycje w wielu wypadkach przecież będą realizowane nie środkami własnymi samorządu czy rządu, tylko przy pomocy i dzięki współpracy z przedsiębiorcami. Tym samym przedsiębiorcy, żeby móc realizować te zadania, będą prawdopodobnie musieli zwiększyć swoje moce produkcyjne, zatrudnić więcej ludzi, może zakupić czy poszerzyć park maszynowy, co oznacza właśnie zwiększone inwestycje po stronie przedsiębiorców – prognozuje wiceprezes Pekao Investment Banking, który został niedawno nagrodzony przez Global Finance jako najlepszy bank inwestycyjny w Polsce.

Ponad połowa przedsiębiorców uważa, że kondycja ich firm jest gorsza niż w marcu 2020 roku, czyli przed wybuchem pandemii. Dla porównania na poprawę wskazuje zaledwie co piąty – wynika z badania „European Payment Report 2022” firmy Intrum. Najpierw przez wiele miesięcy firmy borykały się z koronakryzysem i jego skutkami w postaci np. zerwanych łańcuchów dostaw, teraz swoje piętno odciskają galopujące ceny. Choć wiele przedsiębiorstw uznaje swój dalszy rozwój za priorytet na ten rok, to przyznają, że uniemożliwia go inflacja.

Bez wątpienia sytuacja za naszą wschodnią granicą nie przekłada się pozytywnie na sytuację gospodarczą, sytuację, w której funkcjonują polscy przedsiębiorcy. Ale jednocześnie trzeba zaznaczyć, chociażby w kontekście tego, że niedawno agencja ratingowa Fitch podwyższyła swoje szacunki wzrostu PKB dla Polski, że te warunki wciąż przełożą się w Polsce na przyzwoity wynik gospodarczy w tym roku – mówi dr Marek Niedużak.

W nowej prognozie agencja Fitch zakłada, że PKB Polski wzrośnie w tym roku do 5,2 proc., podczas gdy poprzednie szacunki zakładały wzrost na poziomie 3,3 proc. Z kolei oczekiwania na przyszły rok nieco spadły – z 3,3 proc. do 3 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.