Newsy

UOKiK rozbija kolejne zmowy

2012-01-11  |  11:00
Wszystkie newsy
Mówi:Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Niezgodne z prawem porozumienia UOKiK wykrył w branży mięsnej, u dystrybutora sprzętu muzycznego i producenta pieców konwekcyjno-parowych.

Najwyższą karę – 2,7 mln zł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na producenta wędlin i mięsa – firmę JBB. Ukarani zostali także pozostali uczestnicy zmowy.

- Zostało zawarte porozumienie ograniczające konkurencję między producentem mięsa i wędlin JBB, a jego dystrybutorami, Makton, Jakomex i Bruno Tassi. To porozumienie trwało na przestrzeni dwóch lat. Przedsiębiorcy podpisali między sobą zmowę w postaci notatki ustalającej cennik odsprzedaży 12 grup produktów. Zostały one objęte systemem cen sztywnych, czyli nie było możliwości ze strony przedsiębiorców odstępowania ich po innej cenie niż ta, która była ściśle określona w cenniku - informuje Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dystrybutorzy wędlin, którzy podpisali niezgodne z prawem porozumienie z producentem muszą zapłacić kary – Bruno Tassi 1,8 mln zł, a Jakomex 310 tys. zł. Jeden z uczestników zmowy – firma Makton, uniknął kary finansowej, bo skorzystał z programu łagodzenia kary i poinformował Urząd o szczegółach niezgodnego z prawem porozumienia.

- To bardzo poważne naruszenie konkurencji, jedne z najsurowiej karanych, ponieważ eliminują konkurencję między przedsiębiorcami w oparciu o ten czynnik, który z punktu widzenia nabywców jest najistotniejszy – cena - podkreśla prezes Urzędu.

To niejedyna zmowa, którą wykrył UOKiK.

- O ile w przypadku mięs zmowa dotyczyła ustalania cen sztywnych, czyli bez możliwości odstąpienia, o tyle sprzęt muzyczny to zmowa dotycząca ustalania cen minimalnych. Dystrybutor sprzętu muzycznego na Polskę, firma Roland ustalała ze swoimi dystrybutorami ceny minimalne w internecie - wyjaśnia Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Praktyki te firma stosowała co najmniej od maja 2008 r. Dodatkowo firma aktywnie kontrolowała stosowanie przez dystrybutorów ustalonych przez nią cen. UOKIK nałożył na spółkę 220 tys. zł kary i nakazał zaprzestania praktyk.

56 tys. zł więcej zapłacić musi firma Rational, generalny przedstawiciel na rynku polskim producenta pieców konwekcyjno-parowych marki Rational. Piece te używane są do przygotowania posiłków w zbiorowym żywieniu, m.in. w restauracjach, barach czy hotelach. Jak ustalił UOKiK, od listopada 2009 r. do października 2011 r. spółka zobowiązywała swoich dystrybutorów do dalszej odsprzedaży produktów po cenach minimalnych.

Nałożone kary nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.


 

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

Edukacja

Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.