Newsy

UOKiK rozbija kolejne zmowy

2012-01-11  |  11:00
Wszystkie newsy
Mówi:Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Niezgodne z prawem porozumienia UOKiK wykrył w branży mięsnej, u dystrybutora sprzętu muzycznego i producenta pieców konwekcyjno-parowych.

Najwyższą karę – 2,7 mln zł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na producenta wędlin i mięsa – firmę JBB. Ukarani zostali także pozostali uczestnicy zmowy.

- Zostało zawarte porozumienie ograniczające konkurencję między producentem mięsa i wędlin JBB, a jego dystrybutorami, Makton, Jakomex i Bruno Tassi. To porozumienie trwało na przestrzeni dwóch lat. Przedsiębiorcy podpisali między sobą zmowę w postaci notatki ustalającej cennik odsprzedaży 12 grup produktów. Zostały one objęte systemem cen sztywnych, czyli nie było możliwości ze strony przedsiębiorców odstępowania ich po innej cenie niż ta, która była ściśle określona w cenniku - informuje Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dystrybutorzy wędlin, którzy podpisali niezgodne z prawem porozumienie z producentem muszą zapłacić kary – Bruno Tassi 1,8 mln zł, a Jakomex 310 tys. zł. Jeden z uczestników zmowy – firma Makton, uniknął kary finansowej, bo skorzystał z programu łagodzenia kary i poinformował Urząd o szczegółach niezgodnego z prawem porozumienia.

- To bardzo poważne naruszenie konkurencji, jedne z najsurowiej karanych, ponieważ eliminują konkurencję między przedsiębiorcami w oparciu o ten czynnik, który z punktu widzenia nabywców jest najistotniejszy – cena - podkreśla prezes Urzędu.

To niejedyna zmowa, którą wykrył UOKiK.

- O ile w przypadku mięs zmowa dotyczyła ustalania cen sztywnych, czyli bez możliwości odstąpienia, o tyle sprzęt muzyczny to zmowa dotycząca ustalania cen minimalnych. Dystrybutor sprzętu muzycznego na Polskę, firma Roland ustalała ze swoimi dystrybutorami ceny minimalne w internecie - wyjaśnia Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Praktyki te firma stosowała co najmniej od maja 2008 r. Dodatkowo firma aktywnie kontrolowała stosowanie przez dystrybutorów ustalonych przez nią cen. UOKIK nałożył na spółkę 220 tys. zł kary i nakazał zaprzestania praktyk.

56 tys. zł więcej zapłacić musi firma Rational, generalny przedstawiciel na rynku polskim producenta pieców konwekcyjno-parowych marki Rational. Piece te używane są do przygotowania posiłków w zbiorowym żywieniu, m.in. w restauracjach, barach czy hotelach. Jak ustalił UOKiK, od listopada 2009 r. do października 2011 r. spółka zobowiązywała swoich dystrybutorów do dalszej odsprzedaży produktów po cenach minimalnych.

Nałożone kary nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.


 

Do pobrania

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Szara strefa w branży hazardowej online to ponad połowa całego rynku. Budżet państwa traci na tym prawie 800 mln zł [DEPESZA]

W ubiegłym roku firmy oferujące online nielegalne gry hazardowe zanotowały obrót w wysokości 27,7 md zł. To o ponad 1 mld zł więcej niż legalnie działające kasyna i zakłady bukmacherskie, co oznacza, że stanowią one mniej niż połowę rynku internetowego – wskazuje nowy raport EY. Tak duża szara strefa powoduje, że do budżetu państwa nie trafia ponad 780 mln zł z tytułu podatku od gier. Legalna część branży, która również traci na tym zjawisku, apeluje do rządu o bardziej radykalne narzędzia w walce z podmiotami działającymi poza prawem, m.in. skuteczniejsze blokowanie nielegalnych stron. Ma też gotowe propozycje rozwiązań, które mogą zmniejszyć skalę szarej strefy.

CES2023

Konsument

60 proc. Polaków zaczęło już oszczędzać ciepło. Drobna zmiana nawyków może znacząco obniżyć wysokość rachunków

Ponad połowa Polaków korzystających z ciepła systemowego zmieniła w tym sezonie swoje nawyki w celu oszczędzania ciepła. Większość uważa, że optymalna temperatura w sypialni czy salonie powinna wynosić ok. 20 stopni Celsjusza, a 2/3 deklaruje, że woli raczej ubrać się cieplej, niż odkręcać w domu kaloryfer. Większość badanych czuje się jednak niedoinformowana na temat oszczędzania ciepła i szuka porad tego dotyczących – wynika z badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego dla Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych. Stąd pomysł na ogólnopolską kampanię „Liczy się ciepło”. Ma ona wyposażyć Polaków w wiedzę na temat tego, jak zmniejszyć niepotrzebne zużycie ciepła.

Firma

Starzenie się społeczeństwa zwiększa zapotrzebowanie na opiekę długoterminową. Prywatne podmioty wypełniają ogromną lukę na tym rynku

Zapotrzebowanie na świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze rośnie w związku ze starzeniem się polskiego społeczeństwa. Tymczasem opieka długoterminowa w Polsce od lat kuleje – problemem są m.in. niedobory personelu i zbyt mała liczba ośrodków. Tę lukę często uzupełniają prywatne podmioty – takie jak założona ponad 20 lat temu firma BetaMed, która była jedną z pierwszych w tym segmencie rynku, a dziś liczy ponad 90 placówek. Jej prezes, Beata Drzazga, otrzymała 17 listopada z rąk prezydenta Andrzeja Dudy indywidualną nagrodę dla osoby wyróżniającej się wybitnymi zasługami dla rozwoju polskiej gospodarki i przedsiębiorczości.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.