Newsy

viaTOLL: 417 mln zł w pół roku. Więcej niż prognozowało Min. Infrastruktury

2012-01-26  |  09:17
Mówi:Marek Cywiński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Kapsch Telematic Services, operator systemu viaTOLL

Po sześciu miesiącach funkcjonowania system viaTOLL wygenerował dla Skarbu Państwa przychody większe od szacowanych. Opłaty za korzystanie z infrastruktury drogowej  przyniosły 417 mln zł – o 17 mln zł więcej niż zakładało Ministerstwo Infrastruktury.

 - Najbardziej optymistyczne prognozy, które były przygotowywane ponad 2 lata temu mówiły o 400 mln złotych. Myślę, że to jest bardzo dobry wynik – uważa Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, operatora systemu viaTOLL.

Dyrektor generalny Kapscha został wczoraj laureatem wyróżnienia „Finansisty Roku”. Głównym uzasadnieniem przyznania nagrody było spełnienie założeń finansowych przez elektroniczny system poboru opłat. Kapituła nagrody uznała viaTOLL za „pierwszy po 20 latach, skuteczny system pozyskiwania środków na inwestycje drogowe, który osiągnął zakładany pułap przychodów”.

 - Nagroda to jest dowód, że projekt został dostrzeżony. To, że w tak krótkim terminie został zrealizowany oraz że przyniósł przychody Skarbowi Państwa wyższe niż zakładane w nawet najbardziej optymistycznych prognozach. Mimo tego, że ten projekt był projektem trudnym, zrealizowanym w najkrótszym czasie w stosunku do wszystkich projektów, które do tej pory realizował Kapsch w różnych krajach europejskich – podkreśla Marek Cywiński.

Kapsch zbudował elektroniczny system poboru opłat w ciągu niecałych 8 miesięcy. System ten od 1 lipca ubiegłego roku zastąpił funkcjonujący od 2002 roku system winietowy dla pojazdów powyżej 3,5 t.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Transport

Branża transportowa nie skorzysta na tarczy antykryzysowej. Bez realnej pomocy przewoźników czeka fala upadłości

– Branża transportowa znalazła się w tragicznej sytuacji, przewoźnicy stoją pod ścianą – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak podkreśla, przedsiębiorcy bardzo liczyli na rozwiązania zawarte w rządowej tarczy antykryzysowej, ale ta praktycznie nie objęła branży transportowej. Bez rządowej kroplówki i zastrzyku finansowania czeka ją fala upadłości. Część właścicieli firm działających w branży, która zatrudnia ponad 0,5 mln pracowników, już rozpoczęła zwolnienia.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Alior modernizuje swoje oddziały. Stawia także na rozwój usług online

Klienci bankowości oczekują przede wszystkim wygody, a budowanie ich pozytywnych doświadczeń jest opłacalne. Co drugi klient poleci usługi banku, z którego jest usatysfakcjonowany wynika z badań PwC. Alior Bank prowadzi szeroko zakrojone analizy satysfakcji i potrzeb klientów i na tej podstawie rozpoczął już proces modernizacji swoich placówek. Stawia na ich digitalizację oraz zapewnienie klientom komfortu i dyskrecji, a dodatkowo każda z nich ma też być proekologiczna. 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Infrastruktura

Jerzy Kurella: 1,5 mld dol. od Gazpromu trzeba przeznaczyć na racjonalne inwestycje w wydobycie krajowe oraz produkcję biogazu

Cena gazu w kontrakcie jamalskim była nierynkowa i przez lata zawyżana – uznał Trybunał Arbitrażowy w Sztokholmie, który wydał wyrok kończący ponad pięcioletni spór o zmianę formuły ceny gazu pomiędzy rosyjskim Gazpromem i PGNiG na korzyść polskiej spółki. Nakazał też wstecznie zmienić sposób naliczania ceny gazu w kontrakcie jamalskim. Nowa formuła będzie ściśle powiązana z notowaniami tego surowca w Europie Zachodniej. PGNiG szacuje, że w związku z tą zmianą Gazprom będzie musiał zwrócić jej nadpłatę w wysokości 1,5 mld dol., czyli ok. 6,2 mld zł. – Ta kwota powinna zostać przeznaczona na racjonalnie prowadzone inwestycje w wydobycie krajowe oraz technologie związane z produkcją biogazu – zauważa były prezes spółki Jerzy Kurella.