Newsy

W Krakowie powstaje multimedialna Światowa Aleja Gwiazd Sportu. Modele sportowców będą odwzorowane w 3D

2019-02-25  |  06:10
Mówi:Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu

Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica

Robert Korzeniowski, czterokrotny mistrz olimpijski

Adam Krzesiński, sekretarz generalny Polskiego Komitetu Olimpijskiego

  • MP4
  • W samym środku Krakowa wyrasta Fabryczna City, miasteczko łączące funkcje biznesowe z usługowo-handlowymi. Kompleks będzie gotowy za niecałe trzy lata. W październiku tego roku zostanie otwarta Światowa Aleja Gwiazd Sportu – multimedialny projekt, który jest ważną częścią całego przedsięwzięcia. Znajdą się w niej postaci 18 najwybitniejszych sportowców. Ich sylwetki zostaną odwzorowane w trójwymiarowym modelu 3D, w skali 1:1. Każdy ze sportowców będzie się witać w swoim ojczystym języku i wchodzić w interakcje z odwiedzającymi. Aleja ma być nowym gorącym punktem turystycznym na mapie Krakowa i sposobem na uczczenie 100-lecia Polskiego Ruchu Olimpijskiego. 

    – Kompleks Fabryczna City będzie dużym przedsięwzięciem. W tym roku, w 100-letnią rocznicę Polskiego Ruchu Olimpijskiego, rozpoczniemy realizację tego projektu od Światowej Alei Gwiazd Sportu. Cała inwestycja zostanie zrealizowana maksymalnie w trzy lata – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu.

    Nowoczesne miasto w mieście – kompleks Fabryczna City – ma powstać na terenie historycznego kompleksu przemysłowego z lat 20. ubiegłego wieku, gdzie jeszcze kilkadziesiąt lat temu działała destylarnia Państwowej Wytwórni Wódek nr 11, a później – Polmosu. Za niecałe trzy lata wokół zabytkowych ceglanych budynków wyrośnie miasteczko, łączące funkcje biznesowe z usługowo-handlowymi.

    Jego atutem będzie świetna lokalizacja – Fabryczna City powstaje w samym śródmieściu Krakowa, w odległości kilku minut spacerem od Rynku i Dworca Głównego, obok najważniejszych węzłów komunikacyjnych. Na terenie kompleksu znajdą się m.in. biura (Fabryczna Office Park), sklepy, kawiarnie, bary i restauracje, strefa fitness, basen, korty tenisowe, przedszkole i plac zabaw oraz pojemny parking. Pierwsze etapy kompleksu zostaną oddane do użytku wcześniej, w połowie tego roku.

    Światowa Aleja Gwiazd Sportu, która jest ważną częścią całego przedsięwzięcia, to unikatowy projekt w skali europejskiej.

    – Z reguły aleje gwiazd sportu sprowadzają się do odcisku stopy czy ręki. My postanowiliśmy pójść w innym kierunku. W Alei znajdą się postaci w skali 1:1 i nagrania ich głosu. Ma to zainteresować międzypokoleniowo wszystkich miłośników sportu. Starsi kibice będą rozpoznawali osoby, które mają ogromne zasługi dla Polskiego Ruchu Olimpijskiego. Młodsi – poprzez możliwość bezpośredniej interakcji – też zainteresują się środowiskiem olimpijczyków – mówi Janusz Kozioł.

    W Światowej Alei Gwiazd Sportu znajdą się postaci 18 najwybitniejszych sportowców z całego świata, niezależnie od dyscypliny. Ich sylwetki zostaną odwzorowane w trójwymiarowym modelu 3D, w skali 1:1 – tak aby każdy odwiedzający mógł się spotkać ze swoim idolem twarzą w twarz. Każdy ze sportowców będzie się witać w swoim ojczystym języku, co ma pokazać, że sport nie ma granic. Figury naturalnych rozmiarów zostaną też wyposażone w multimedialne rozwiązania, które pozwolą na interakcję z odwiedzającymi.

    – To połączenie technologii i sportu. My te postaci skanujemy, dzięki czemu powstaje bardzo szczegółowa rzeźba, następnie ten skan jest opracowywany przez naszego partnera technologicznego. Dodatkowo dołączamy multimedia i nowe technologie, pozwalające na interakcję z otoczeniem. To nie będzie zwykła figura, ona będzie cały czas żyła. Co ważne, nie ograniczamy się tylko do współczesnych sportowców. Technologia pozwala nam odtworzyć też wizerunki osób, których już z nami nie ma – mówi Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica.

    Multimedialny projekt został objęty patronatem przez miasto Kraków oraz Polski Komitet Olimpijski. Cały zysk z wynajmu przestrzeni, na której znajdować się będzie Światowa Aleja Gwiazd Sportu, zostanie przekazany na cele charytatywne. O tym, jaki cel wesprzeć, każdorazowo zdecyduje kapituła, w skład której wejdą m.in. przedstawiciele miasta, PKOl-u i Fundacji Kibica.

    – Światowa Aleja Gwiazd Sportu będzie wspaniałą możliwością promowania sportu i największych gwiazd polskiego sportu. Chcemy dotrzeć do świadomości nie tylko do mieszkańców Krakowa, lecz także wszystkich Polaków, pokazać, jak potężny był i jest polski sport, z jakimi sukcesami jest związany, ale też jak ciężką pracę muszą wykonać sportowcy, żeby osiągać takie wyniki – mówi Adam Krzesiński, sekretarz generalny Polskiego Komitetu Olimpijskiego.

    Pierwszym sportowcem, którego wizerunek znajdzie się w Światowej Alei Gwiazd Sportu, będzie Robert Korzeniowski – lekkoatleta, czterokrotny mistrz olimpijski, trzykrotny mistrz świata i dwukrotny mistrz Europy. Sylwetki kolejnych sportowców, którzy trafią do alei, wyłoni w nadchodzących miesiącach specjalna kapituła.

    – Nie wyobrażam sobie, żeby zabrakło wśród nich Ireny Szewińskiej. To była najwybitniejsza polska sportsmenka, gwiazda sportu światowego – mówi Adam Krzesiński.

    – Jestem zaszczycony, że zostałem zaproszony do tej inicjatywy. Uważam, że ma ona ogromną siłę edukacyjną, walor historyczny. Dzisiaj młodzież lubi wszystkiego dotknąć, spróbować, lepiej rozumie takie inicjatywy. Figury tworzone z wykorzystaniem nowej technologii pozwalają nam, sportowcom, zaistnieć w wymiarze naturalnym. Miejsce i czas również są bardzo szczególne, 100-lecie powstania Komitetu Olimpijskiego właśnie w Krakowie – mówi multimedalista i olimpijczyk Robert Korzeniowski.

    Aleja Gwiazd ma być nowym gorącym punktem na turystycznej mapie Krakowa, który rokrocznie odwiedza około 13 mln turystów z całego świata.

    – Powstaje na trasie do Tauron Areny, czyli największej areny sportowej w Polsce. Myślę, że ten ciąg będzie interesujący zarówno dla kibiców, jak i dla turystów, którzy wybierają się do Tauron Areny na imprezy sportowe czy muzyczne, a po drodze będą mieć możliwość kontaktu z wybitnymi sportowcami –mówi Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu.

    – Aleja Gwiazd ma pomóc w promocji miasta i w przyciągnięciu do niego turystów, stworzyć w Krakowie nowy punkt wycieczek, ale i miejsce, gdzie mieszkańcy będą mogli spędzać czas – dodaje Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Transport

    Polskie lotniska nawet przez cztery lata będą odbudowywać ruch pasażerski. Na powrót do kondycji finansowej sprzed pandemii potrzebują jeszcze więcej czasu

    – Borykamy się z największym kryzysem w branży lotniczej. Spadek ruchu jest bardzo głęboki, w połączeniach regularnych na niektórych lotniskach sięga prawie 100 proc. – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz Katowice Airport, i podkreśla, że minie kilka lat, zanim porty lotnicze odbudują ruch pasażerski i powrócą do kondycji finansowej sprzed pandemii. Kryzys w przewozach ominął transport towarowy. Lotnisko w Katowicach w pierwszym kwartale tego roku zanotowało w tym segmencie 30-proc. wzrost.

    Handel

    Nastroje wśród producentów żywności coraz lepsze. Mniejszy popyt gastronomii rekompensują zakupy konsumenckie i eksport

    Po okresie największego pesymizmu, jaki towarzyszył branży spożywczej latem ubiegłego roku, nastroje stopniowo się poprawiają, choć do powrotu do sytuacji sprzed pandemii jeszcze daleka droga. To wnioski z badania firmy analitycznej Food Research Institute. Luty był pierwszym miesiącem w czasie pandemii, w którym widać wzrost Indeksu FRI. – Lokomotywą napędzającą rozwój polskich producentów żywności w czasie pandemii jest eksport. Przetwórcy nadążają za światowymi trendami i stają się ważnym europejskim graczem w segmencie żywności bio i eko – mówi Dariusz Chołost, general manager Food Research Institute.

    Problemy społeczne

    Przedłużające się restrykcje mogą nasilać objawy depresji wśród Polaków. Jedną z grup najbardziej narażonych są rodzice dzieci w wieku do 18 lat

    W pierwszych miesiącach pandemii najwyższy poziom objawów depresji i lęku przejawiały osoby w wieku 18–24 lata, z kolei w grudniu 2020 roku depresja najczęściej dotyczyła osób w wieku 35–44 lata – wynika z badań prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego. Na dalsze nasilanie depresji najbardziej narażone są osoby do 45. roku życia, doświadczające trudności zawodowych oraz konfliktów rodzinnych, ale także rodzice, coraz bardziej zmęczeni łączeniem pracy zdalnej i opieki nad dziećmi. – Szczególnie ważne jest objęcie wsparciem psychologicznym dzieci, młodzieży i całych rodzin – mówi dr hab. Małgorzata Gambin z UW, koordynatorka badań.

    Handel

    Agnieszka Radwańska została ambasadorką wody Jurajska. W kampanii będzie zwracać uwagę na prawidłowe nawodnienie organizmu

    Była tenisistka podkreśla, że marka wody Jurajska od zawsze była bliska jej sercu, ponieważ pochodzi z jej rodzinnych stron. Przyznaje, że jako mama oraz sportowiec bardzo dużą wagę przywiązuje do jakości spożywanych produktów. Woda jest podstawą codziennej diety, dlatego docenia zarówno jej skład, jak i walory smakowe. Klaudia Krupicz, senior marketing manager marki, zaznacza, że wybór Agnieszki Radwańskiej jako ambasadorki wody Jurajskiej był przemyślaną decyzją. Marka chciała związać się z osobą autentyczną, której styl życia pasuje do filozofii i głównych założeń brandu.