Newsy

W Polsce jest ponad 220 tys. mkw. wspólnych powierzchni biurowych. Firmy coraz chętniej się do nich przenoszą

2019-02-07  |  06:15

Rośnie popyt na elastyczne miejsca pracy. W Polsce przynajmniej raz dziennie poza miejscem zatrudnienia pracuje 30 proc. pracowników. Ze wspólnych powierzchni biurowych korzystają nie tylko freelancerzy i start-upy, lecz także duże firmy. Zdecydowana większość przedsiębiorstw w Polsce ocenia, że umożliwienie pracy z dowolnego miejsca pozwala utrzymać pracowników. Jak wynika z danych JLL, sektor flex (coworki, biura serwisowane i hybrydowe) oferuje w Polsce ok. 220 tys. mkw. powierzchni, a ich liczba dynamicznie rośnie.

– Przestrzenie coworkingowe mają bardzo wiele zalet, począwszy od tego, że biura budowane są w formule plug and play, czyli są od razu do użycia, poprzez w pełni wyposażone kuchnie, lobby, budki do spotkań 1 na 1, w pełni wyposażone sale konferencyjne. Firmy mają możliwość rozpoczęcia pracy w tych przestrzeniach od razu. Dodatkowym, bardzo dużym atutem przestrzeni coworkingowej są aspekty związane ze wspólnotą – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Kwinta, senior community manager w Mindspace Koszyki.

Dla osób, które decydują się na coworking, to możliwość poznania nowych osób i nawiązania kontaktów biznesowych.

 Już 50 proc. członków Mindspace globalnie prowadzi ze sobą interesy. Poznali się właśnie w u nas – wskazuje Michał Kwinta.

Z danych JLL wynika, że obecnie rynek flex obejmuje 220 tys. mkw., a zdecydowana większość takich biur znajduje się w Warszawie. W ostatnich latach ten sektor rósł w tempie 3040 proc. rocznie, a ostatni rok przyniósł wzrost o 100 proc. (III kwartał 2018 vs III kwartał 2017). W 2018 roku (dane do końca września) co czwarty wynajęty metr kwadratowy biura w centrum Warszawy był przestrzenią elastyczną.

Coworking to dobre rozwiązanie dla małych firm i start-upów, które dopiero budują swoją pozycję. To coraz większa grupa. Dzięki współdzieleniu przestrzeni mogą zaoszczędzić na wynajmie powierzchni biurowej, a środki przeznaczyć na rozwój biznesu.

– Start-upy i freelancerzy wybierają rozwiązania coworkingowe przede wszystkim ze względu na elastyczność w wynajmie biura i wyborze produktu oraz elastyczność, która pozwala im spokojnie myśleć o biznesie, podczas gdy zarządzający przestrzeniami coworkingowymi zajmują się całą resztą. Osoby mające członkostwo w Mindspace Koszyki mogą bezpłatnie korzystać ze wszystkich lokalizacji firmy na całym świecie. Mamy 28 biur w 13 miastach, więc w ramach członkostwa w Warszawie można na przykład zorganizować sobie spotkanie biznesowe w Berlinie, Londynie, Amsterdamie, Bukareszcie czy w USA – przekonuje Michał Kwinta.

Jeśli zdecydują się na coworking, przestrzeń mogą wynająć na krótki czas, a w ramach jednej opłaty zyskują dostęp do internetu, możliwość drukowania czy korzystania z sal konferencyjnych.

– Minimalny okres najmu to miesiąc, więc firmy nie muszą się przejmować długimi umowami najmu, szczególnie firmy młode, które nie wiedzą, jak będzie wyglądała ich przyszłość. Nasze przestrzenie są dostosowane do ich potrzeb. Rozumiemy, że biznes czasami może mieć przestój, w związku z tym dajemy możliwość zmniejszenia biura, z którego się korzysta – mówi przedstawiciel Mindspace Koszyki.

Coworking nie musi oznaczać dużych kosztów, wynajęcie miejsca to wydatek kilkuset złotych miesięcznie.

 Hot desk, czyli najprostsza forma współpracy, zaczyna się od 840 zł netto miesięcznie. Dedicated desk, czyli miejsce dedykowane, to koszt 1260 zł netto, natomiast w przypadku prywatnych biur ceny zaczynają się od 1950 zł netto od osoby – wskazuje Michał Kwinta.

Coworking coraz częściej wykorzystują też duże przedsiębiorstwa. Badania przeprowadzone przez Spaces wskazują, że na świecie blisko połowa pracowników pracuje zdalnie przez ponad pół tygodnia. Także w Polsce firmy oferują możliwość pracy zdalnej. IWG podaje, że niemal 80 proc. polskich przedsiębiorstw umożliwienie pracy z dowolnego miejsca pozwoliło zatrzymać najbardziej utalentowanych pracowników.

– Coraz częściej na korzystanie z przestrzeni coworkingowej decydują się duże firmy, przede wszystkim ze względu na aspekty HR-owe. Rynek pracy to głównie ludzie młodzi, którzy urodzili się w latach 80. i 90. W ich przypadku klasyczne systemy benefitowe w postaci kart medycznych czy sportowych już się nie sprawdzają. Firmy poszukują czegoś nowego i to właśnie dają im przestrzenie coworkingowe. Networking, możliwość poznawania innych ludzi, innych firm, mnóstwo zajęć, które się tutaj odbywają, tylko wzbogacają ofertę firm w oczach pracowników – podkreśla Michał Kwinta.

Czytaj także

Kalendarium

MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Prawo

Na polskim rynku pracy w najbliższych latach zabraknie 3–4 mln pracowników. Kryzys demograficzny wymusi na firmach wiele działań

W najbliższych latach na polskim rynku zabraknie ok. 3–4 mln pracowników, a według prognoz Głównego Urzędu Statystycznego do 2050 roku ta liczba wrośnie już do 10 mln. To jedno z największych wyzwań dla sektora przedsiębiorstw. Kryzys demograficzny będzie wymagać od firm szeregu działań podejmowanych w porozumieniu z administracją rządową i związkami reprezentującymi pracowników. Aktywizacja biernych zawodowo, migracje, wyrównywanie różnic płacowych między kobietami a mężczyznami, tworzenie przyjaznej kultury pracy, automatyzacja i rozwijanie kompetencji miękkich to największe wyzwania dla polskiego rynku pracy w nadchodzących latach – podkreślają eksperci Konfederacji Lewiatan i Komitetu Dialogu Społecznego KIG.

Bankowość

Ponad 67 tys. przypadków wyłudzeń kredytów w ciągu roku na skradzione dane. Szacowane straty banków z tego tytułu to 600 mln zł rocznie

Wyłudzenia kredytów to problem nie tylko konsumentów, lecz także realne straty finansowe dla banków szacowane na około 500–600 mln zł rocznie. Biuro Informacji Kredytowej wspólnie z sektorem bankowym i finansowym współpracują, żeby zapobiegać takim incydentom. Natomiast w przypadku konsumentów kluczowe jest, żeby szybko dowiedzieć się o próbie wyłudzenia i ją udaremnić. W tym celu BIK udostępnia usługę automatycznych Alertów BIK, które alarmują klienta wówczas, gdy jego dane są weryfikowane w procesie kredytowym. Po otrzymaniu powiadomienia, jeśli to nie on jest wnioskodawcą, może się skontaktować z BIK, który pomoże w identyfikacji wyłudzenia i przekaże taką informację do instytucji finansowych. Do tej pory posiadacze Alertów BIK dostali blisko 4 mln takich ostrzeżeń, a usługę systematycznie włączają do swojej oferty kolejne banki.

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

Przemysł

Ponad połowa firm w Polsce musi ograniczać inwestycje przez braki kadrowe. Przedsiębiorstwa coraz częściej inwestują w swój wizerunek, by przyciągnąć pracowników

Problemy z pozyskiwaniem pracowników, a z drugiej strony rosnący popyt na wykwalifikowane kadry zaostrzają konkurencję między pracodawcami, napędzają wzrost płac i wymuszają większe skupienie na obszarze employer brandingu. Ten przestał już być dla firm opcjonalny, a stał się podstawowym narzędziem zatrzymania dotychczasowych i pozyskiwania nowych pracowników. Pomaga w znalezieniu fachowców na konkurencyjnym rynku pracy, a także ogranicza koszty związane z rotacją i procesami rekrutacyjnymi. Eksperci podkreślają, że w obszar employer brandingu powinny inwestować nie tylko przedsiębiorstwa, które mają problem z rekrutacją specjalistów średniego czy wyższego szczebla, lecz także te, które szukają pracowników tymczasowych.

Sport

Polacy czas wolny nadal spędzają na kanapach. Brak ruchu jest czwartą przyczyną zgonów na świecie

Raz w miesiącu aktywność fizyczną podejmuje 64 proc. Polaków – wynika z badania MultiSport Index 2019. Jesteśmy nadal jednym z najmniej aktywnych społeczeństw w Unii Europejskiej. Prawie połowa z nas spędza w pozycji siedzącej ponad 5 godzin dziennie. Tymczasem Światowa Organizacja Zdrowia uznaje brak ruchu za czwartą przyczynę śmiertelności na świecie.