W Polsce pogłębia się kryzys wodny. 1 mln zł trafi na najlepsze pomysły mogące mu przeciwdziałać [DEPESZA]
Polska jest jednym z krajów UE o najmniejszych zasobach wody pitnej, które dodatkowo sukcesywnie się kurczą za przyczyną postępujących zmian klimatu i działalności człowieka. – Chcemy zaangażować nowe technologie do rozwiązania tego problemu – mówi Joanna Erdman, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego, który w nowej, trzeciej edycji swojego Programu Grantowego przeznaczy 1 mln zł na najlepsze rozwiązania związane z ochroną zasobów wodnych i ich efektywnym wykorzystaniem. Start-upy i naukowcy, którzy chcą wziąć w nim udział, mogą zgłaszać się do 10 maja br.
– Kryzys wodny to w Polsce realne zagrożenie, z którego nie wszyscy zdajemy sobie sprawę – mówi Joanna Erdman. – Z roku na rok zasoby wody pitnej w Polsce się kurczą. Aktualnie w skali rocznej ich dostępność jest na poziomie Egiptu. Chcemy budować świadomość związaną z tym tematem i rozmawiać o tym, w jaki sposób oszczędnie gospodarować wodą. W tej chwili ok. 70 proc. zasobów wodnych wykorzystywanych jest przez przemysł i aż 1/3 z tej ogromnej sumy co roku jest marnowana.
Według danych przytaczanych przez WWF Polska jest jednym z krajów UE o najmniejszych zasobach wody pitnej. W Europie średnia ilość wody przypadająca na jednego mieszkańca wynosi ok. 5 tys. m³ rocznie. W Polsce jest ona prawie trzykrotnie niższa i wynosi 1,8 tys. m³ wody, ale w w okresach suszy jej ilość spada nawet do 1,1 tys. m³, czyli dużo poniżej progu tzw. stresu wodnego. Co istotne, w ostatnich latach poziom wód gruntowych w Polsce obniżył się o ok. 2 m, a zasoby nie odnawiają się w takim tempie jak dawniej, do czego przyczyniają się postępujące zmiany klimatu, ale i działalność człowieka. Według danych GUS największy udział w zużyciu wody w Polsce ma przemysł (ok. 72 proc.), który wyprzedza sektor komunalny (18 proc.) oraz rolnictwo i leśnictwo (10 proc.).
– Woda będzie wiodącym tematem nowej, trzeciej edycji Programu Grantowego ING. Zasoby wodne, dostęp do czystej wody, gospodarowanie nią w sposób oszczędny – to zagadnienia, wokół których zbudujemy wiosenną edycję programu, skoncentrowaną na tym, jak zaangażować nową technologię do wsparcia tych celów – mówi wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego.
Program Grantowy ING jest skierowany do start-upów i młodych naukowców. W każdej edycji bank przeznacza 1 mln zł na najlepsze rozwiązania wspierające Cele Zrównoważonego Rozwoju. Tym razem wyzwanie związane jest z ochroną zasobów wodnych i ich efektywnym wykorzystaniem. Temat trzeciej edycji Programu Grantowego ING brzmi: „Jak możemy dbać o zasoby czystej wody?”.
– Od dawna przyświecała nam idea, żeby wspomóc start-upy oraz naukowców i naukowczynie w tym, aby mogli zaprezentować swoje pomysły wspierające transformację w kierunku zrównoważonego rozwoju – mówi Joanna Erdman.
Najlepsze rozwiązania zgłoszone do konkursu otrzymają granty na dalszy rozwój. Nagroda za pierwsze miejsce wynosi 400 tys. zł, za drugie – 300 tys. zł, a za trzecie miejsce – 150 tys. zł. Przewidziana jest też możliwość przyznania nagród dodatkowych o łącznej wartości 150 tys. zł. – w tym nagrody publiczności wielkiego finału.
Co istotne, poza nagrodami finansowymi laureaci konkursu mogą liczyć też na wsparcie merytoryczne, promocję, możliwość nawiązania kontaktu z firmami z portfela ING Banku Śląskiego. Dla najlepszych przewidziany jest także indywidualny mentoring.
– Chcemy zaoferować pomoc nie tylko poprzez nagrody finansowe, ale też zapewnienie rozwoju biznesowego, mentoringu, coachingu. Dlatego obejmujemy swoim wsparciem wyróżnione przez kapitułę pomysły i prowadzimy współpracę z ich twórcami – mówi wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego.
Start-upy i naukowcy, którzy chcą wziąć udział w trzeciej edycji Programu Grantowego ING, mogą zgłaszać rozwiązania do 10 maja br., poprzez formularz dostępny na stronie internetowej ing.pl/programgrantowy. Tam znajduje się też regulamin konkursu i szczegółowe informacje.
Wyboru najlepszych rozwiązań dokona kapituła złożona z przedstawicieli ING Banku Śląskiego, świata biznesu, nauki oraz organizacji pozarządowych. Ogłoszenie finalistów nastąpi 25 maja br., a zwycięzcy zostaną wyłonieni 29 czerwca br. podczas gali finałowej.
– Zdecydowaliśmy się na uruchomienie Programu Grantowego, ponieważ rozumiemy kluczową rolę banków w transformacji w kierunku zrównoważonych celów gospodarczych. Jest to zgodne z naszą deklaracją ekologiczną i strategią zrównoważonego rozwoju. Chcemy w ten sposób pomóc najzdolniejszym, którym trudno jest rozwinąć skrzydła, i spowodować, aby mogli swoje przełomowe pomysły wcielić w życie i lepiej adresować wyzwania współczesnego świata – mówi Joanna Erdman.
Poprzednie dwie edycje Programu Grantowego ING spotkały się z ogromnym zainteresowaniem. W pierwszej, która wystartowała wiosną 2022 roku, zgłosiło się aż 197 start-upów i młodych naukowców. Zaprezentowali rozwiązania z obszaru czystej i dostępnej energii, które wpływały na poprawę efektywności energetycznej, zwiększały wykorzystanie odnawialnych źródeł energii czy pomagały w walce z zanieczyszczeniem powietrza.
Druga edycja programu, zainaugurowana jesienią 2022 roku, poświęcona była z kolei zrównoważonej produkcji i konsumpcji. Nadesłano w niej 155 zgłoszeń. Bank poszukiwał wśród nich takich rozwiązań, które zapewnią zrównoważone łańcuchy dostaw, obniżą poziom generowania odpadów czy pomogą zmniejszyć ilość marnowanej żywności.
– Wiele z tych projektów jest już w fazie realizacji, dla wielu z nich trwają prace przygotowawcze. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że mamy realny wpływ na pomoc w transformacji środowiskowej i realizacji ważnych w tym kontekście inicjatyw – mówi wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego.
Czytaj także
- 2024-11-21: Prawa dzieci wciąż nie są wszędzie respektowane i chronione. W Polsce brakuje ważnego mechanizmu ochrony międzynarodowej
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-11-20: Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.