Mówi: | Zbigniew Wybacz, zastępca dyrektora Departamentu Projektów Infrastrukturalnych, PARP Rafał Bałdyga, kierownik Działu Realizacji Imprez, Biuro Podróży Szarpie Travel |
W Polsce Wschodniej przybędzie innowacji. Najlepsze z nich otrzymały wielomilionowe dotacje z Funduszy Europejskich
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach programu Polska Wschodnia przyznała dofinansowania firmom, które przedstawiły najlepsze propozycje produktów sieciowych – czyli takich, które są tworzone w ramach współpracy przez więcej niż jeden podmiot. W konkursie, którego łączny budżet opiewał na prawie 600 mln zł, wsparcie dostało w sumie 40 podmiotów. Realizowane przez nie projekty mają się przyczynić do rozwoju i zwiększenia atrakcyjności turystycznej województw położonych w Polsce Wschodniej.
– Dofinansowanie w ramach regionalnych inteligentnych specjalizacji w Polsce Wschodniej było bardzo istotną pomocą dla tamtejszych przedsiębiorstw. Ze względu na unikalne walory przyrodnicze, historyczne i kulturowe tego makroregionu zdecydowanie dominowały projekty związane ze specjalizacją turystyka, medycyna i zdrowie. Te branże mocno ucierpiały w ostatnich latach ze względu na ograniczenia wprowadzone w pandemii COVID-19, więc dofinansowanie uzyskane w ramach naszego działania na pewno stanowiło dla nich zastrzyk gotówki i duże wsparcie, a jednocześnie impuls do tego, żeby otwierać się na nowe możliwości i nowe działania – mówi Zbigniew Wybacz, zastępca dyrektora Departamentu Projektów Infrastrukturalnych w PARP.
Nabór do konkursu „Tworzenie produktów sieciowych przez MŚP” – czyli działania 1.3.2 unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia – PARP rozpoczęła już na przełomie 2019 i 2020 roku. O wsparcie mogły się starać konsorcja złożone z przynajmniej trzech firm MŚP, które miały pomysł na wspólne, innowacyjne rozwiązanie,
– Była też opcja, w której mogły startować pojedyncze podmioty, które produkt sieciowy tworzyły z tzw. podmiotami współpracującymi. Jednak wówczas te podmioty współpracujące nie otrzymywały wsparcia – mówi Zbigniew Wybacz. – Projekt musiał być również realizowany na terenie jednego z pięciu województw Polski Wschodniej, czyli warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego lub świętokrzyskiego.
Ważnym wymogiem było również to, aby powstający produkt, utworzony pod wspólną marką, wpisywał się w zakres regionalnych, inteligentnych specjalizacji (RIS) wspólnych dla co najmniej dwóch województw Polski Wschodniej. Firmy i konsorcja, które przedstawiły najlepsze propozycje spełniające te wymogi, mogły liczyć na wsparcie sięgające aż 152 mln zł (do 80 proc. wartości projektu).
– Komisja Europejska zdecydowała się przeznaczyć na budżet tego działania łącznie ponad 597 mln zł – mówi zastępca dyrektora Departamentu Projektów Infrastrukturalnych w PARP.
Konkurs od początku cieszył się dużym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorstw. W ramach wszystkich naborów, które zorganizowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, złożono w sumie 297 wniosków o dofinansowanie. Jednak pozytywną ocenę przeszło jedynie 47.
– Ostatecznie udało się podpisać 40 umów o dofinansowanie – mówi Zbigniew Wybacz. – Wśród tych projektów, które uzyskały wsparcie, część jest dopiero na początku realizacji, inne są w trakcie, a niektóre już się zakończyły i z efektów tego dofinansowania można już korzystać. Takim przykładem jest m.in. projekt Kosmiczne Mazury, realizowany w województwie warmińsko-mazurskim.
– Dzięki wsparciu z funduszy Unii Europejskiej udało nam się stworzyć dwa produkty, które są dedykowane dzieciom i młodzieży. Są to zielone szkoły oraz kolonie letnie z fabułą UFO na Mazurach. I one już cieszą się dużą popularnością, ponieważ udało nam się połączyć bardzo ciekawą tematykę związaną z kosmosem ze wszystkimi walorami Mazur – dodaje Rafał Bałdyga, kierownik Działu Realizacji Imprez w Biurze Podróży Szarpie Travel.
Całkowita wartość projektu Kosmiczne Mazury przekroczyła 12,1 mln zł, przy czym wkład Funduszy Europejskich sięgnął aż 7 mln zł.
– Dzięki temu wsparciu staliśmy się jednym z najnowocześniejszych ośrodków dla dzieci. Mamy infrastrukturę dedykowaną dzieciom, bezpieczne zajęcia, powstała m.in. strefa UFO, kino sferyczne 3D, laserowy paintball, miejsca dostosowane do jazdy quadami wraz z całym wyposażeniem i szereg innych, nowoczesnych atrakcji, które bardzo podobają się dzieciom i młodzieży. A dotychczasowe zainteresowanie pokazuje, że pomysł z Kosmicznymi Mazurami był trafiony – mówi Rafał Bałdyga.
We wcześniejszych naborach wsparcie uzyskały też inne firmy, które stawiają na rozwój turystyczny Mazur. To m.in. dofinansowany kwotą 20 mln zł projekt Mazury 365, którego celem było stworzenie katalogu usług, atrakcji i rozrywek dostępnych w tym regionie przez cały rok, nie tylko w okresie wakacyjnym. Kolejną inicjatywą jest też projekt Nowy Sztynort – Osada Wolności, w ramach którego powstaje na Mazurach kompleks z infrastrukturą do aktywnego wypoczynku. Znajduje się tam m.in. port wyposażony w jachty motorowe, domy na wodzie oraz sprzęt do sportów wodnych. Realizujące go konsorcjum trzech firm dostało na ten cel wsparcie w wysokości 28 mln zł.
Jak wskazuje zastępca dyrektora Departamentu Projektów Infrastrukturalnych w PARP, projekty dofinansowane dotychczas w ramach konkursu „Tworzenie produktów sieciowych przez MŚP” nie ograniczają się jednak tylko do branży turystycznej. Jest wśród nich m.in. firma z Nidzicy, która buduje pierwszy w Polsce ośrodek szkoleniowy w zakresie elektroenergetyki, łączący szkolenia teoretyczne z ćwiczeniami na poligonie szkoleniowym. Będą kształcić się w nim przyszli, wykwalifikowani monterzy instalacji elektrycznych.
– Innym ciekawym projektem, który uzyskał dofinansowanie, jest również realizowany w województwie podkarpackim. Jest to inwestycja, która polega na wytwarzaniu specjalnych szyb zespolonych dla budownictwa i transportu publicznego. Takie szyby będą potrafiły odzyskiwać energię elektryczną ze słońca. Wartość całej tej inwestycji wynosi ponad 150 mln zł, ale projekt uzyskał dofinansowanie w wysokości przekraczającej 88 mln zł – mówi Zbigniew Wybacz.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.