Newsy

W tym roku na wakacyjny wyjazd może wyjechać rekordowa liczba osób

2015-05-04  |  06:15

Polacy coraz częściej wyjeżdżają na wakacje. W ubiegłym roku na wypoczynek zdecydowało się 58 proc. osób. Ten rok może być dla branży jeszcze bardziej udany. Na czerwiec urlop zaplanowało o 10 proc. więcej osób niż w roku ubiegłym, a w przedostatnim tygodniu kwietnia liczba rezerwacji wycieczek wzrosła o 26 proc. Zdaniem ekspertów to nie tylko kwestia lepszej sytuacji gospodarstw domowych, lecz także większego poczucia bezpieczeństwa klientów.

Od kilku lat systematycznie rośnie liczba Polaków, którzy decydują się na wakacyjny wypoczynek. Z szacunków Ministerstwa Sportu i Turystyki wynika, że w 2014 roku na urlop wyjechało 58 proc. osób (w 2011 r. – 43 proc.).

Polska branża turystyczna jest w tej chwili wzmocniona. Rynek powinien być wzrostowy, myślę że tylko jakiś kataklizm związany z bezpieczeństwem w Europie czy na świecie mógłby spowodować zawirowania – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Sylwester Krzysztof Strzylak, prezes zarządu biura podróży Alfa Star.

Ubiegły rok był dla biur podróży wyjątkowo udany i wszystko wskazuje jednak na to, że w tym roku na wakacje wyjedzie jeszcze więcej Polaków. Z raportu Expandera i TravelPlanet.pl wynika, że np. na czerwiec urlop zaplanowało o 10 proc. więcej osób niż rok wcześniej. Podobnie może być w lipcu i sierpniu. Z ostatniego raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki wynika, że w przedostatnim tygodniu kwietnia liczba rezerwacji wycieczek w biurach podróży wzrosła o nieco ponad 26 proc., a liczba klientów – o 27,2 proc.

Wciąż większość klientów poluje na oferty last minute, jednak biura podróży zauważają rosnącą liczbę wcześniejszych rezerwacji. Najpopularniejsze kierunki od lat się nie zmieniają – to Turcja, Grecja, Hiszpania i północna Afryka.

Polacy więcej podróżują i czerpią z tego dużo radości. Jest to zawsze związane z sytuacją w gospodarce. Jeśli ludzie otrzymują wypłaty na czas, to mają możliwość wyjazdu. O wypoczynku myślimy tylko wówczas, gdy wszystkie inne potrzeby mamy już zapewnione – wskazuje Strzylak.

Klienci są też lepiej chronieni przed upadłością biur. Po tym jak w 2012 roku upadło 10 biur podróży (m.in. Sky Club, Alba Tour), rok później wprowadzono wyższe minimalne kwoty gwarancyjne. Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność turystyczną, muszą wpłacić nawet 250 tys. euro. Dla działających biur i pobierających zaliczki od klientów minimalna kwota to 12 proc. rocznego przychodu (nie mniej niż 149 tys. euro).

Klient jest naprawdę dobrze ubezpieczony, bo to my za wszystko odpowiadamy. Można czuć się bezpiecznie, szczególnie u dużych touroperatorów – podkreśla Strzylak.

Dla branży turystycznej wciąż problemem jest szara strefa, czyli podmioty, które organizują wyjazdy bez posiadania wymaganych gwarancji i zezwoleń. Jak podkreśla Strzylak, dotyczy to przede wszystkim wyjazdów dla młodzieży i wyjazdów pielgrzymkowych.

 – To trzeba poprawić – podkreśla prezes Alfa Star. – Nie może być tak, że ktoś prywatnie robi wycieczki dużo taniej, bo nie ubezpiecza. Niestety, takie rzeczy wychodzą dopiero, kiedy klientom przydarzy się jakieś nieszczęście – wskazuje. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rosnące inwestycje firm napędzają rynek leasingu. Za trzy czwarte finansowania odpowiada segment samochodów

W I połowie roku firmy leasingowe udzieliły finansowania na kwotę 54,2 mld zł – wynika z podsumowania Związku Polskiego Leasingu. Ponad 10-proc. dynamika pozwoli również w tym roku przekroczyć wartość 100 mld zł, co po raz pierwszy udało się w ubiegłym roku. W strukturze finansowania zdecydowanie dominuje segment pojazdów. Ta część rynku wzrosła w I półroczu o 17,2 proc. Jeszcze szybszą dynamikę – 24 proc. – odnotowała spółka Santander Leasing, która w w tym okresie sfinansowała inwestycje o rekordowej wartości ponad 4,2 mld zł.

Edukacja

Polska kształci za mało specjalistów od sztucznej inteligencji. To bariera w wykorzystaniu tej technologii w gospodarce i nauce

Nie kształcimy w Polsce specjalistów od sztucznej inteligencji na taką skalę, na jaką powinniśmy, jeżeli chcemy mieć swoje miejsce w światowym ekosystemie – podkreślają przedstawiciele IDEAS NCBR. Młodzi studenci i absolwenci najczęściej wybierają karierę w sektorze prywatnym, rzadko decydując się na pozostanie na uczelniach i działalność naukową. Kwestie talentów to wąskie gardło, które może utrudnić rozwój SI i jej szerokiego zastosowania w gospodarce. Tymczasem algorytmy mają ogromne znaczenie dla postępów w nauce i mogą przyspieszać jej odkrycia. Bez wsparcia państwa w tych aspektach trudno myśleć o większej dynamice rozwoju w zakresie SI.

Problemy społeczne

Ginekolodzy biją na alarm: przyszły tata to nie tylko dawca nasienia. Mężczyźni nadal zbyt rzadko uczestniczą w przygotowaniach do ciąży

Mniej niż co trzeci mężczyzna szuka informacji na temat tego, jak się przygotować do poczęcia dziecka, a 42 proc. zdecydowało się wcześniej na zbadanie jakości nasienia – wynika z raportu opracowanego przez NutroPharmę na potrzeby kampanii „Dziecko wspólna sprawa”. O suplementację przed ciążą dba podobny odsetek przyszłych ojców, podczas gdy wśród przyszłych mam jest on dwukrotnie wyższy. Tymczasem – jak przypominają lekarze położnicy i ginekolodzy – materiał genetyczny ojca jest tak samo ważny jak matki. Ma wpływ nie tylko na to, jakie cechy będzie mieć dziecko, ale też na jego zdrowie oraz na prawidłowy przebieg ciąży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.