Newsy

W Warszawie powstanie miejsce promujące marki kobiece. Ma pomóc w rozwoju ich biznesu

2021-10-14  |  06:05
Mówi:Izabela Górska
Funkcja:założycielka
Firma:Dharma

Dharma to przestrzeń eventowa, kawiarnia i showroom marek kobiecych, która ma łączyć kobiety, wspierać wymianę doświadczeń i rozwój ich biznesów. Jej pierwsza siedziba powstaje na warszawskim Żoliborzu, ale już za trzy lata zgodnie z planem pojawią się kolejne zarówno w innych dzielnicach stolicy, jak i w różnych polskich miastach. 6 października ruszyła kampania crowdfundingowa na rzecz projektu. Jest to pierwsza taka zbiórka organizowana na rzecz prostej spółki akcyjnej.

Dharma jest przestrzenią stworzoną dla kobiet, aby wspierać je na wielu płaszczyznach. Z uwagi na to, że kobiety w mojej ocenie, a mam doświadczenie w pracy z ludźmi, z biznesami, potrzebują specjalnych narzędzi, specjalnej uwagi do tego, żeby mogły się rozwijać i efektywnie robić swoje biznesy – zaznacza w rozmowie z agencją Newseria Biznes Izabela Górska, założycielka Dharmy.

W pierwszym etapie ma powstać przestrzeń fizyczna, eventowa, która umożliwi kobietom organizacje różnego rodzaju warsztatów i spotkań mających na celu wspieranie uczestniczek w rozwoju poprzez wymianę doświadczeń lub zdobywanie nowych kompetencji. Otwarcie pierwszej siedziby Dharmy – z klubową kawiarnią i showroomem marek kobiecych – powinno nastąpić jesienią tego roku.

Chcemy uruchomić showroom marek kobiecych, które są tworzone właśnie przez kobiety dla kobiet po to, aby wesprzeć kobiece biznesy – mówi Izabela Górska. – Projekt Dharma ma bardzo ważną misję poza płaszczyznami biznesowymi. Główne przesłanie tego projektu polega na tym, żeby wspierać kobiety i kobiecą społeczność, pozwalać im się realizować i robić ciekawe rzeczy.

Długofalowa strategia Dharmy zakłada dwa następne etapy rozwoju.

W kolejnym etapie chcemy uruchomić sklep internetowy i społeczność online. Chodzi o to, aby Dharma nie miała tylko i wyłącznie fizycznej reprezentacji, ale też żeby budować przestrzeń w chmurze. Krótko mówiąc, żeby umożliwić włączenie się w ekosystem kobietom nie tylko z Warszawy – planuje założycielka.

Trzecim etapem będzie zbudowanie całej sieci Dharm w perspektywie kolejnych trzech lat. Zgodnie z planem mają się one znaleźć w każdej dzielnicy w Warszawie, a być może także w każdym większym mieście w Polsce.

– Chcemy, aby kobiety mogły się łączyć ze sobą nie tylko w przestrzeni jednego miasta, ale całego naszego kraju – dodaje Izabela Górska.

Jak podkreśla, kolejne etapy rozwoju będą możliwe tylko przy wsparciu inwestorów. Rozpoczęła się kampania crowdfundingowa dostępna pod adresem inwestuje.dharma-zoliborz.pl, w ramach której inicjatorki projektu zapraszają do współpracy szerokie grono kobiet. Projekt jest adresowany do wszystkich pań, które coś tworzą, np. ręcznie wykonaną biżuterię, albo np. robią warsztaty rozwojowe, organizują wydarzenia,

– Po tym, jak zostaną akcjonariuszkami Dharmy, mogą włączyć swoje programy, pomysły do naszej strategii po to, żeby również czerpać z tego korzyści. Bardzo się cieszę, że podjęliśmy decyzję o crowdfundingu, z uwagi na to, że nasza firma tak naprawdę opiera się na społeczności i celem crowdfundingu – oczywiście poza aspektem finansowym, czyli zebrania pieniędzy – jest aktywizacja kobiet – podkreśla założycielka Dharmy.

Jak dodaje, nie każda kobieta jest gotowa na uruchomienie własnego biznesu, a nabycie akcji w takim projekcie daje szansę na rozwój, ograniczając jednocześnie ryzyko. Kampania crowdfundingowa Dharmy jest wyjątkowa, bo to pierwsza taka zbiórka w Polsce na rzecz prostej spółki akcyjnej. To nowy rodzaj spółki kapitałowej, który można zakładać od 1 lipca br. Dzięki nieskomplikowanej rejestracji i elastycznej strukturze ma ułatwić podejmowanie działalności gospodarczej wszystkim tym, którzy opierają swój pomysł biznesowy na wiedzy, a także posiadają umiejętności jego doskonalenia.

Obecnie najpopularniejszą formę prowadzenia działalności biznesowej w Polsce stanowią jednoosobowe działalności gospodarcze, wpisywane do rejestru CEIDG. Według danych za 2020 rok działalność gospodarczą prowadzi 0,79 mln kobiet i 1,56 mln mężczyzn, zatem kobiet prowadzących własny biznes jest o połowę mniej.

Izabela Górska przez ostatnie dziewięć lat współtworzyła dwie największe przestrzenie coworkingowe w Warszawie. Jedną z nich jest CIC Warsaw, obecnie zlokalizowane w Varso przy ul. Chmielnej 73. To właśnie w tych wnętrzach podczas cyklicznej imprezy Thursday Gathering opowiadała potencjalnym inwestorkom i beneficjentkom o projekcie Dharma i jego misji społecznej. Thursday Gathering to coczwartkowe bezpłatne spotkania społeczności innowatorów organizowane przez Fundację Venture Café Warsaw i jej partnerów.

Więcej ważnych informacji

Handel

Rektor Uczelni Łazarskiego: Ustawa o cyberbezpieczeństwie wymaga ponownych konsultacji. Wątpliwości budzi zgodność z prawem części przepisów [DEPESZA]

– W tym projekcie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa pojawiły się całkowicie nowe przepisy, dotyczące choćby spółki pod nazwą Polskie 5G czy funduszu celowego na rzecz strategicznej sieci bezpieczeństwa. Dlatego potrzebne są ponowne konsultacje – ocenia prof. Maciej Rogalski, rektor Uczelni Łazarskiego. Jak podkreśla, już przy poprzednich wersjach nowelizacji były zgłaszane liczne uwagi z rynku, ale zostały one uwzględnione tylko w niewielkim stopniu. Aktualna wersja projektu nadal zawiera więc szereg wad prawnych i jest wątpliwa pod kątem zgodności z międzynarodowym, unijnym, a nawet polskim prawem.

Ochrona środowiska

Europejski Zielony Ład budzi niepokój producentów mleka. Może spowodować spadek wydajności produkcji i wzrost kosztów

Europa chce być neutralna dla klimatu do 2050 roku, a to oznacza poważne zmiany dla rolników. Zielona transformacja wymaga bowiem wprowadzenia daleko idących zmian w produkcji rolno-spożywczej, zwłaszcza zwierzęcej. Hodowcy bydła i producenci mleka obawiają się spadku wydajności i wzrostu kosztów produkcji, a tym samym kłopotów finansowych całego sektora, który jest znaczącym producentem żywności w kraju i ważnym eksporterem. Dlatego apelują o zachowanie równowagi między ekologią a ekonomią.

Handel

Trzeci kwartał nie był dobry dla chińskiej gospodarki. Trwający tam kryzys energetyczny może się odbić także na polskim rynku

Od tygodni na rynku chińskim trwa kryzys związany z niewypłacalnością największego lokalnego dewelopera, a także kolejnych podmiotów w branży. To mocno przekłada się na wyniki całej gospodarki Państwa Środka. Dodatkowo w przemyśle zaczyna brakować energii, co wymusza przestoje fabryk. Powodzie uniemożliwiają wydobywanie większej ilości węgla, więc Chiny chcą zwiększyć jego import. Jeśli zima w Europie i Azji będzie mroźna, to już drogie surowce mogą jeszcze podrożeć. Trwający w Chinach kryzys energetyczny może mieć poważne konsekwencje dla światowego rynku węgla i może być odczuwalny również w Polsce. Eksperci oceniają, że nie powinien on jednak wpłynąć na długofalową strategię zielonej rewolucji energetycznej w Państwie Środka.

Handel

Rekordowo niska szara strefa na rynku tytoniowym. Eksperci widzą szansę dla budżetu na większe wpływy z akcyzy na papierosy

– Podniesienie podatku akcyzowego o 5 proc. przełoży się na wzrost ceny paczki papierosów o około 30 gr. To bardzo skromna propozycja. Mamy dużą przestrzeń do tego, aby podnieść ten podatek wyżej – ocenia ekspert podatkowy Wojciech Bronicki. Jak szacuje, podniesienie minimalnej stawki akcyzy na papierosy o 15 proc. przełożyłoby się na blisko 2 mld zł dodatkowych wpływów do budżetu państwa. Mogłoby też skłonić część palących do rzucenia nałogu. Zdaniem ekspertów moment na wprowadzanie takiej podwyżki jest sprzyjający, bo szara strefa na rynku wyrobów tytoniowych w Polsce spada od sześciu lat i w tej chwili jest rekordowo niska: wynosi 5,5 proc.