Newsy

Wakacyjne wyjazdy samochodem będą droższe. Średnie ceny benzyny ponownie przebiją poziom 5 zł za litr

2018-05-14  |  06:10

Ropa naftowa jest w trendzie wzrostowym od I kwartału 2017 roku i podrożała w tym czasie ponaddwukrotnie. Zdaniem Pawła Cymcyka, prezesa Związku Maklerów i Doradców, surowiec może w tym roku jeszcze podrożeć, czemu sprzyjają konflikty polityczne i ożywienie gospodarcze. W konsekwencji odbije się to na kierowcach, a benzyna znowu podrożeje.

Ropa naftowa pozostaje trochę w cieniu ostatnich wzrostów na rynkach akcyjnych, dlatego że w ostatnim czasie widzieliśmy solidne wzrosty – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Cymcyk, prezes zarządu Związku Maklerów i Doradców. – W ciągu roku ropa naftowa zdrożała o 50 proc., przy czym te wzrosty uszły uwadze większości inwestorów, którzy byli skoncentrowani na trwającej hossie w USA czy na rosnącej zmienności na rynkach w ciągu I kwartału 2018 roku.

Surowiec w ciągu nieco ponad roku odrobił więcej niż połowę strat poniesionych między połową 2014 roku, gdy zaczęły się spadki, a dołkiem z początku 2017 roku. Na odwrócenie trendu wpłynęło porozumienie zawarte między producentami ropy, w tym Rosją i krajami OPEC, o ograniczeniu produkcji. Obowiązuje ono od początku 2017 roku i było już dwukrotnie prolongowane. Na razie ma trwać do końca 2018 roku.

Rośnie natomiast popyt, gdyż światowe gospodarki rozwijają się coraz szybciej. Do tego dochodzi element polityczny; w przypadku zagrożenia konfliktami ceny ropy szybują. A to ostatnio jest wysokie: Stany Zjednoczone wypowiedziały Iranowi umowę nuklearną i ponownie nałożyły na ten kraj sankcje, co będzie oznaczało embargo na irańską ropę. Kraje OPEC mają się odnieść do tego wydarzenia 22 maja. Dwa dni wcześniej natomiast odbędą się w Wenezueli wybory prezydenckie, w których prawdopodobnie zwycięży kandydat rządzącej ekipy, która wpędziła kraj w dramatyczny kryzys. To może drastycznie ograniczyć dostawy wenezuelskiej ropy na światowy rynek.

– Te dwa elementy sukcesywnie pchają notowania ropy naftowej w górę i myślę, że poziom 70 dol. za baryłkę, który w tej chwili przebiliśmy, nie jest ostatnim pułapem, na którym ropa naftowa w 2018 roku może się znaleźć – prognozuje Paweł Cymcyk. – Tak jak po cichu rosła w 2017 roku, tak samo w 2018 roku ropa ma szansę znowu stać się czarnym koniem inwestycyjnym, na którego część inwestorów może postawić w ostatniej chwili, wtedy, kiedy te notowania będą przekraczały 80–90 dol. za baryłkę.

Wprawdzie ceny ropy naftowej nie przekładają się natychmiast na ceny paliw na stacjach benzynowych, ale z pewnym przesunięciem czasowym te ostatnie muszą podążyć za kosztem surowca. Dodatkowym elementem jest ładna pogoda, która sprzyja weekendowym wyprawom, i zbliżające się wakacje. Według portalu e-petrol.pl za benzynę Pb95 już w tym tygodniu będzie trzeba zapłacić od 4,92 zł do nawet 5,03 zł. W poprzednim tygodniu średnia wynosiła 4,92 zł.

Możemy teraz śmiało prognozować, że wzrosty, które ostatnio obserwujemy na stacjach paliw, będą kontynuowane. Niestety już w okolicach wakacji wzmożony popyt na benzynę wprost przełoży się na to, że po raz kolejny przebijemy magiczną barierę 5 zł za litr – mówi szef Związku Maklerów i Doradców.

Czytaj także

Kalendarium

31 sierpnia
4 września

Patronat Newserii

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Infrastruktura

Włosko-tureckie konsorcjum może ruszyć z budową II linii warszawskiego metra. Orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej w tej sprawie istotne dla Prawa zamówień publicznych

Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła w końcówce lipca skargę wniesioną przez chińskie przedsiębiorstwo Sinohydro, dotyczącą budowy ostatniego odcinka II linii metra w Warszawie. To oznacza, że od momentu podpisania umowy wyłonione w przetargu konsorcjum Astaldi i Gülermak ma maksymalnie piećdziesiąt miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie ostatniego odcinka II linii metra, który powinien być gotowy w 2023 roku. Zdaniem adwokata Jacka Kosińskiego orzeczenie KIO w tej sprawie będzie mieć duże znaczenie dla interpretacji Prawa zamówień publicznych.

Infrastruktura

Włosko-tureckie konsorcjum może ruszyć z budową II linii warszawskiego metra. Orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej w tej sprawie istotne dla Prawa zamówień publicznych

Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła w końcówce lipca skargę wniesioną przez chińskie przedsiębiorstwo Sinohydro, dotyczącą budowy ostatniego odcinka II linii metra w Warszawie. To oznacza, że od momentu podpisania umowy wyłonione w przetargu konsorcjum Astaldi i Gülermak ma maksymalnie piećdziesiąt miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie ostatniego odcinka II linii metra, który powinien być gotowy w 2023 roku. Zdaniem adwokata Jacka Kosińskiego orzeczenie KIO w tej sprawie będzie mieć duże znaczenie dla interpretacji Prawa zamówień publicznych.

Konsument

Branża spożywcza zaczyna dostrzegać postmillenialsów. Pokolenie Z będzie bardzo wymagającym konsumentem

Przedstawiciele generacji Z za kilka lat będą stanowić największą grupę konsumentów. Dla rynku będą niełatwą grupą, bo ich cechą charakterystyczną jest odporność na tradycyjny przekaz reklamowy. Zetki polegają raczej na mediach społecznościowych i zwracają uwagę na wartości, które reprezentuje dana marka. To również pokolenie, które dorasta w czasach boomu na zdrowe odżywianie i bycie fit, dlatego na branży spożywczej wymusi duże zmiany. Marki muszą postawić na autentyczność, prosty język komunikatów i atrakcyjne wizualnie opakowania, jeżeli chcą trafić do tej grupy.

XXVIII Forum Ekonomiczne 2018

Handel

Ponad połowa Polaków chce ograniczyć spożycie mięsa. Dotyczy to zwłaszcza mieszkańców dużych miast

Spożycie mięsa w Polsce niezmiennie od lat utrzymuje się na wysokim poziomie. W 2017 roku przeciętny Polak zjadł blisko 80 kg, przede wszystkim wieprzowiny i drobiu. Rośnie jednak liczba osób, które szukają alternatywnych rozwiązań – ponad połowa Polaków zamierza ograniczyć ilość mięsa w codziennej diecie na rzecz warzyw i owoców. Wynika to przede wszystkim z rosnącej świadomości polskiego społeczeństwa w zakresie zdrowego żywienia. Na dietę z większą ilością warzyw najchętniej decydują się mieszkańcy dużych ośrodków miejskich.