Newsy

Warszawa inwestuje w ekotransport. Blisko połowa taboru jest już napędzana energią elektryczną

2018-10-23  |  06:23

Ponad 80 proc. warszawiaków, którzy korzystają ze stołecznej komunikacji miejskiej, wystawia jej pozytywną ocenę. Niskopodłogowy tabor, dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych, nowoczesne tramwaje i pociągi SKM oraz elektryczne autobusy sprawiają, że stolica jest liderem pod względem zmian w publicznym transporcie. Warszawa staje się też coraz bardziej eko. Już połowa taboru komunikacji miejskiej jest napędzana energią elektryczną. Do 2020 roku po stołecznych ulicach ma jeździć 130 autobusów elektrycznych.

 Cały tabor autobusowy w tej chwili w Warszawie jest niskopodłogowy, w pełni wyposażony, dostosowany dla osób niepełnosprawnych. Nowoczesne tramwaje i pociągi SKM, które w przyszłym roku zasilą spółkę, pokazują, że jakość dzięki pozyskanym dodatkowym środkom jest podwyższana w szybszym tempie, niż miasto byłoby na to stać – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Strzegowska, zastępca dyrektora ZTM.

Jak podaje urząd miasta, w 2018 roku na zadania związane z transportem i komunikacją miasto wyda ponad 4,8 mld zł. Co czwarta złotówka z budżetu miasta trafia właśnie na ten cel. Na zakup usług komunikacji miejskiej trafi ponad 2,6 mld zł.

– Należy pamiętać, że 64 proc. transportu publicznego w mieście jest finansowane z budżetu miasta. Tylko albo aż 34 proc. pokrywają dochody ze sprzedaży biletów w mieście, więc wyzwanie stojące przed miastem jest bardzo duże. Pozyskanie finansowania zewnętrznego na pewno nam pomaga w szybszym rozwoju – wskazuje Strzegowska.

Według Warszawskiego Badania Ruchu w stolicy z komunikacji miejskiej regularnie korzysta 68 proc. mieszkańców. Blisko 82 proc. wystawia jej pozytywną opinię. Dobre oceny Warszawskiego Transportu Publicznego to efekt wielkich inwestycji realizowanych w ostatnich latach. Rozbudowywana jest II linia metra i sieć infrastruktury tramwajowej. Powstają nowe parkingi P+R. W najbliższych latach w stolicy pojawi się 800 nowoczesnych autobusów, w tym 130 pojazdów elektrycznych, 45 pociągów metra, ponad 200 tramwajów i 21 pociągów SKM. Dużą część z tych inwestycji udało się zrealizować właśnie dzięki środkom unijnym.

 Jesteśmy na etapie procedowania bardzo dużego postępowania na zakup taboru elektrycznego. W Warszawie pojawi się 130 autobusów elektrycznych i w tym projekcie również zamierzamy skorzystać ze środków unijnych. To będzie zakup taboru wraz z infrastrukturą towarzyszącą, bo to nie jest kwestia zakupu tylko autobusu, ale też wyposażenie miasta w całą infrastrukturę, która pozwoli ten tabor na ulicach Warszawy eksploatować. Oczywiście również korzystamy z dofinansowania w ramach zakupu taboru tramwajowego, pociągów dla SKM – wymienia przedstawicielka ZTM.

Polska jest na czwartym miejscu w Europie pod względem liczby autobusów na prąd (raport Stefana Baguette'a), w dużej mierze właśnie dzięki Warszawie. Stolica przystąpiła do Inicjatywy Wdrożenia Zeroemisyjnych Autobusów, która potwierdza chęć rozwoju proekologicznych rozwiązań w zakresie komunikacji autobusowej. Do 2020 roku miasto kupi łącznie 130 autobusów elektrycznych. Ekologiczny tabor ma wozić pasażerów m.in. po reprezentacyjnym Trakcie Królewskim. Na terenie miasta powstaje sieć pantografów do ładowania autobusów elektrycznych.

– 50 proc. taboru w ramach komunikacji miejskiej, czyli tramwaje, metro i Szybka Kolej Miejska, jest napędzane energią elektryczną. Dużo jednak przed nami. Zakup 130 elektryków, które mają jeździć wzdłuż Traktu Królewskiego to jest coś, co pozwoli nam na najbliższe lata zmieścić się w określonych zapisach wynikających z ustawy o elektromobilności – przekonuje Katarzyna Strzegowska.

Czytaj także

Kalendarium

Telekomunikacja

Minister cyfryzacji: Cyberbezpieczeństwo fundamentem przy budowie sieci 5G. W 2020 roku będzie działać w co najmniej jednym mieście w Polsce

Priorytetem we wdrażaniu 5G jest cyberbezpieczeństwo, to jeden z głównych warunków stawianych dostawcom nowej technologii i jej komponentów – podkreśla minister cyfryzacji Marek Zagórski. Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej pod koniec 2020 roku nowy standard telekomunikacyjny ma objąć zasięgiem przynajmniej jedno miasto w Polsce. W ubiegłym tygodniu Orange Polska i Ericsson wspólnie uruchomili w Warszawie testową sieć 5G. Podobne próby prowadzi też Huawei.

Patronaty Newserii

European Business & Investment Summit 2019 Warsaw

Firma

Zagrożenia terrorystyczne napędzają rynek środków ochrony indywidualnej. Wykorzystuje je nie tylko wojsko i służby specjalne, lecz także przemysł

Rynek środków ochrony indywidualnej nieustannie rośnie. Wpływają na to m.in. ryzyka związane z atakami terrorystycznymi mogącymi wykorzystywać broń chemiczną i biologiczną czy przenoszenie się wirusów. Powodzenie akcji ratowniczych czy misji wojskowych zależy w dużej mierze od stosowanego sprzętu. Rozwiązania ochrony dróg oddechowych, ale też ochrony słuchu i wzroku są już codziennością w przemyśle.  

Farmacja

Polska firma farmaceutyczna szuka młodych talentów już w liceach. Na najlepszych czekają stypendia naukowe

Adamed, jedna z największych w Polsce firm farmaceutyczno-biotechnologicznych, poszukuje młodych talentów. 5 lat temu uruchomiła program ADAMED SmartUP, którego celem jest wyszukiwanie i wspieranie utalentowanych młodych ludzi w dziedzinie nauk ścisłych oraz przyrodniczych już na etapie liceum. Najlepsi z nich mają szansę na udział w indywidualnych konsultacjach edukacyjnych oraz zdobycie stypendium finansowego, które mogą przeznaczyć na wymarzone studia i dalszy rozwój, ułatwiający im start kariery naukowej. Kolejna 6. edycja rekrutacji do programu ruszyła z początkiem września.

Transport

Polski rynek kurierski jest jednym z najszybciej rosnących w Europie. To napędza inwestycje branży w innowacje

Szacuje się, że w 2021 roku wolumen przesyłek może wzrosnąć do 500 mln sztuk z niecałych 392 w roku 2018. Szybki rozwój branży napędza inwestycje firm logistycznych w technologie i innowacje, dyktowane oczekiwaniami klientów, które są związane głównie z jak najszybszym czasem dostawy. Dlatego DHL Parcel uruchomił właśnie pod Warszawą nowy terminal, wyposażony w najnowocześniejsze urządzenie sortujące w Europie. Ten pozwala rozdzielić 7,5 tys. paczek w ciągu godziny i umożliwi dostarczanie klientom przesyłek w czasie, który jest dla nich najbardziej dogodny.