Mówi: | Zbigniew Jakubas |
Funkcja: | Właściciel Newag S.A. |
Za kilka miesięcy w Nowym Sączu ruszy budowa pociągów dla II linii metra
Za miesiąc kończy się rozbudowa zakładu Newag w Nowym Sączu. Już wkrótce zacznie się tam produkcja pociągów nowej generacji Inspiro dla warszawskiego metra. To najważniejsza w tym roku inwestycja Zbigniewa Jakubasa. Ale nie jedyna.
Biznesmen przyznaje, że ten rok będzie stał pod znakiem inwestycji w branżę kolejową.
- Budujemy duży zakład w Newagu, w fabryce, która produkuje lokomotywy, pociągi pasażerskie i tramwaje. Na tę inwestycję przeznaczyliśmy już kilkadziesiąt milionów złotych. Kończy się za miesiąc - mówi Zbigniew Jakubas, właściciel spółki Newag.
Rozbudowa zakładu w Nowym Sączu była koniecznością ze względu na kontrakt na nowe pociągi dla drugiej linii warszawskiego metra. Kilka dni temu produkcja pociągów Inspiro rozpoczęła się w austriackiej fabryce Siemensa.
- Mamy z Siemensem wygrany kontrakt na 50 jednostek. Pierwsze 10 pociągów produkujemy w Austrii, przy naszym udziale, przy udziale komponentów produkowanych w Polsce. A od dziesiątego w całości będą budowane u nas. Przejmujemy na siebie ciężar i wagę całej produkcji - wyjaśnia Zbigniew Jakubas.
Oprócz produkcji i montażu pociągów Newag będzie uczestniczył w serwisowaniu składów czy w procesie ich testowania. Wartość kontraktu opiewa na 350 mln euro.
Z branżą kolejową Zbigniew Jakubas wiąże również plany eksportowe.
- Rynek w UE jest dziś otwarty, więc jak się ma dobry produkt można sobie z nim poradzić. Ale to wymaga przestawienia mentalnego. W Polsce od 50 lat ten rynek nie funkcjonował, oprócz Cegielskiego, który produkował wagony. Nowych lokomotyw, tramwajów i nowego sprzętu nie było. Musimy nadrabiać ten dystans bardzo szybko - mówi biznesmen.
Ale przyznaje, że na efekty tych działań trzeba będzie poczekać jeszcze kilka lat.
Inwestycja w Nowym Sączu pochłonie kilkadziesiąt milionów złotych. Ale to nie jedyny projekt inwestycyjny biznesmena na najbliższy rok.
- W Gliwicach również na inwestycje wydamy kilkanaście milionów, w Mennicy też kilkadziesiąt milionów, więc łącznie w ramach mojej grupy wydamy w tym roku 150 milionów zł na pewno - zapowiada Jakubas.
Od 3 lat do biznesmena należą Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych Gliwice, producent nowoczesnych lokomotyw Dragon. W giełdowej Mennicy Polskiej biznesmen i jego rodzina mają ponad połowę akcji.
Czytaj także
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
Zgodnie z nową strategią Grupa PZU chce w ciągu kolejnych trzech lat skupić się na swoim głównym biznesie, czyli ubezpieczeniach, i jego cyfrowym ekosystemie, m.in. platformie mojePZU. Wśród priorytetów inwestycyjnych wymienia sektor zdrowotny, na który do 2027 roku przeznaczy 1 mld zł. Grupa zapowiada także większe zaangażowanie w transformację energetyczną kraju. Wszystko to w nowej, uproszczonej strukturze organizacyjnej.
Ochrona środowiska
Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
Do lutego 2025 roku państwa ONZ powinny przedstawić swoje nowe deklaracje działań klimatycznych na okres po 2030 roku. Eksperci podkreślają, że powinny one zakładać ambitne cele, w tym również w zakresie redukcji emisji, żeby sprostać założeniom porozumienia paryskiego. Problem w tym, że nawet dotychczasowe zobowiązania na kolejnych kilka lat są wdrażane w zbyt wolnym tempie, o czym najlepiej świadczy fakt, że globalne emisje CO2 wciąż rosną.
Transport
W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
Niewielki, ale pojemny dwubryłowy samochód z segmentu małych aut miejskich – Hyundai Inster – to najnowsza propozycja koreańskiego producenta. Samochód przedstawiany jest jako najtańszy elektryk w ofercie Hyundaia, który ma przekonać do elektromobilności kolejną grupę kierowców. Tym bardziej że dotąd na rynku brakowało aut elektrycznych z segmentu A. W nowym modelu producent zastosował zaawansowane technologie, m.in. system pompy ciepła, która ogrzewa akumulator, by zminimalizować utratę energii.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.