Newsy

Za kilka miesięcy w Nowym Sączu ruszy budowa pociągów dla II linii metra

2012-03-16  |  06:45
Mówi:Zbigniew Jakubas
Funkcja:Właściciel Newag S.A.
  • MP4

    Za miesiąc kończy się rozbudowa zakładu Newag w Nowym Sączu. Już wkrótce zacznie się tam produkcja pociągów nowej generacji Inspiro dla warszawskiego metra. To najważniejsza w tym roku inwestycja Zbigniewa Jakubasa. Ale nie jedyna.

    Biznesmen przyznaje, że ten rok będzie stał pod znakiem inwestycji w branżę kolejową.

     - Budujemy duży zakład w Newagu, w fabryce, która produkuje lokomotywy, pociągi pasażerskie i tramwaje. Na tę inwestycję przeznaczyliśmy już kilkadziesiąt milionów złotych. Kończy się za miesiąc - mówi Zbigniew Jakubas, właściciel spółki Newag.

    Rozbudowa zakładu w Nowym Sączu była koniecznością ze względu na kontrakt na nowe pociągi dla drugiej linii warszawskiego metra. Kilka dni temu produkcja pociągów Inspiro rozpoczęła się w austriackiej fabryce Siemensa.

     - Mamy z Siemensem wygrany kontrakt na 50 jednostek. Pierwsze 10 pociągów produkujemy w Austrii, przy naszym udziale, przy udziale komponentów produkowanych w Polsce. A od dziesiątego w całości będą budowane u nas. Przejmujemy na siebie ciężar i wagę całej produkcji - wyjaśnia Zbigniew Jakubas.

    Oprócz produkcji i montażu pociągów Newag będzie uczestniczył w serwisowaniu składów czy w procesie ich testowania. Wartość kontraktu opiewa na 350 mln euro.

    Z branżą kolejową Zbigniew Jakubas wiąże również plany eksportowe.

     - Rynek w UE jest dziś otwarty, więc jak się ma dobry produkt można sobie z nim poradzić. Ale to wymaga przestawienia mentalnego. W Polsce od 50 lat ten rynek nie funkcjonował, oprócz Cegielskiego, który produkował wagony. Nowych lokomotyw, tramwajów i nowego sprzętu nie było. Musimy nadrabiać ten dystans bardzo szybko - mówi biznesmen.

    Ale przyznaje, że na efekty tych działań trzeba będzie poczekać jeszcze kilka lat.

    Inwestycja w Nowym Sączu pochłonie kilkadziesiąt milionów złotych. Ale to nie jedyny projekt inwestycyjny biznesmena na najbliższy rok.

     - W Gliwicach również na inwestycje wydamy kilkanaście milionów, w Mennicy też kilkadziesiąt milionów, więc łącznie w ramach mojej grupy wydamy w tym roku 150 milionów zł na pewno - zapowiada Jakubas.

    Od 3 lat do biznesmena należą Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych Gliwice, producent nowoczesnych lokomotyw Dragon. W giełdowej Mennicy Polskiej biznesmen i jego rodzina mają ponad połowę akcji.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Infrastruktura

    Nad firmami z branży utrzymania czystości zbierają się czarne chmury. Rosną koszty działalności i brakuje rąk do pracy

    Brak pracowników oraz dobrze przygotowanych do pracy zespołów – to najpoważniejsze wyzwania, które stoją przed branżą utrzymania czystości. Dziś zatrudnia ona ok. 700 tys. osób, również takich, które do tej pory z różnych względów nie pracowały. Rozwiązanie tych bolączek umożliwiłoby przyjmowanie większej liczby zleceń i dalszy dynamiczny rozwój sektora. Jednym z pomysłów jest włączenie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji certyfikatu dla osób sprzątających.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Transport

    Przewozy w regionach wracają na właściwe tory. W tym roku spółka Polregio zamierza rozpocząć unowocześnianie pociągów i przewieźć 91 mln pasażerów

    Komisja Europejska wciąż prowadzi formalne postępowanie dotyczące pomocy publicznej dla spółki Przewozy Regionalne, która od miesiąca funkcjonuje pod nazwą Polregio. To oznacza, że przewoźnik wciąż nie może korzystać z unijnych grantów, ale realizuje plany inwestycyjne we własnym zakresie. W tym roku rozpocznie obliczony na kilka lat program modernizacji swojego taboru. Czteroletnia restrukturyzacja spółki zaowocowała też systematycznym przyrostem liczby pasażerów – na koniec tego roku Polregio chce ich mieć już ponad 91 mln.

    Firma

    15 tys. hoteli na świecie i 600 w Polsce. Następca Neckermann Polska startuje z ofertą wyjazdową

    Na polskim rynku rozpoczyna działalność Nekera, nowy touroperator, który jest niejako następcą Neckermanna, bo tworzony przez ten sam zespół. –  Upadek polskiego oddziału nie miał nic wspólnego z jego kondycją ekonomiczną, był to efekt bankructwa całej grupy Thomas Cook – mówi założyciel nowego biura Maciej Nykiel. Nekera startuje z ofertą wyjazdową do 15 tys. hoteli na całym świecie, zarówno w najpopularniejszych kurortach, jak i egzotycznych krajach. Będzie też mocno rozwijać wycieczki z dojazdem własnym oraz turystykę krajową. W ofercie ma ponad 600 hoteli w Polsce.

     
     

    Konsument

    Branżę kosmetyczną czeka rewolucja opakowaniowa. Producenci będą odchodzić od plastiku

    Producenci kosmetyków stopniowo zmieniają swoje podejście do opakowań. Coraz częściej zamieniają stosowany plastik na w pełni przetwarzalny lub na tekturę, drewno lub szkło. Starają się „odchudzać” opakowania, żeby były mniej kłopotliwe w transporcie. Takie działania to przede wszystkim efekt troski o środowisko, ale wymuszają je także unijne zmiany prawne oraz proekologiczne oczekiwania konsumentów. Zdecydowana większość z nich, kupując kosmetyki, zwraca uwagę na to, czy opakowanie jest przyjazne dla środowiska – wynika z raportu „Strategia Plastikowa i Kosmetyki” przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego i Deloitte Advisory.