Newsy

Za kilka miesięcy w Nowym Sączu ruszy budowa pociągów dla II linii metra

2012-03-16  |  06:45
Mówi:Zbigniew Jakubas
Funkcja:Właściciel Newag S.A.
  • MP4

    Za miesiąc kończy się rozbudowa zakładu Newag w Nowym Sączu. Już wkrótce zacznie się tam produkcja pociągów nowej generacji Inspiro dla warszawskiego metra. To najważniejsza w tym roku inwestycja Zbigniewa Jakubasa. Ale nie jedyna.

    Biznesmen przyznaje, że ten rok będzie stał pod znakiem inwestycji w branżę kolejową.

     - Budujemy duży zakład w Newagu, w fabryce, która produkuje lokomotywy, pociągi pasażerskie i tramwaje. Na tę inwestycję przeznaczyliśmy już kilkadziesiąt milionów złotych. Kończy się za miesiąc - mówi Zbigniew Jakubas, właściciel spółki Newag.

    Rozbudowa zakładu w Nowym Sączu była koniecznością ze względu na kontrakt na nowe pociągi dla drugiej linii warszawskiego metra. Kilka dni temu produkcja pociągów Inspiro rozpoczęła się w austriackiej fabryce Siemensa.

     - Mamy z Siemensem wygrany kontrakt na 50 jednostek. Pierwsze 10 pociągów produkujemy w Austrii, przy naszym udziale, przy udziale komponentów produkowanych w Polsce. A od dziesiątego w całości będą budowane u nas. Przejmujemy na siebie ciężar i wagę całej produkcji - wyjaśnia Zbigniew Jakubas.

    Oprócz produkcji i montażu pociągów Newag będzie uczestniczył w serwisowaniu składów czy w procesie ich testowania. Wartość kontraktu opiewa na 350 mln euro.

    Z branżą kolejową Zbigniew Jakubas wiąże również plany eksportowe.

     - Rynek w UE jest dziś otwarty, więc jak się ma dobry produkt można sobie z nim poradzić. Ale to wymaga przestawienia mentalnego. W Polsce od 50 lat ten rynek nie funkcjonował, oprócz Cegielskiego, który produkował wagony. Nowych lokomotyw, tramwajów i nowego sprzętu nie było. Musimy nadrabiać ten dystans bardzo szybko - mówi biznesmen.

    Ale przyznaje, że na efekty tych działań trzeba będzie poczekać jeszcze kilka lat.

    Inwestycja w Nowym Sączu pochłonie kilkadziesiąt milionów złotych. Ale to nie jedyny projekt inwestycyjny biznesmena na najbliższy rok.

     - W Gliwicach również na inwestycje wydamy kilkanaście milionów, w Mennicy też kilkadziesiąt milionów, więc łącznie w ramach mojej grupy wydamy w tym roku 150 milionów zł na pewno - zapowiada Jakubas.

    Od 3 lat do biznesmena należą Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych Gliwice, producent nowoczesnych lokomotyw Dragon. W giełdowej Mennicy Polskiej biznesmen i jego rodzina mają ponad połowę akcji.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności

    Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.

    Robotyka i SI

    Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

    Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.

    Handel

    Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

    Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.