Mówi: | Adam Balcer |
Funkcja: | Doradca ds. Rozszerzenia UE i Polityki Sąsiedztwa |
Firma: | Fundacja demosEUROPA |
Eskalacja konfliktu w Egipcie może odbić się na światowej gospodarce
Sytuacja w Egipcie może mieć poważne reperkusje międzynarodowe. Jeśli doszłoby do ataku na egipską infrastrukturę związaną z przesyłem ropy i gazu, oznaczałoby ogromne negatywne skutki dla światowej gospodarki. Dodatkowo zablokowanie Kanału Sueskiego to straty dla żeglugi morskiej i opóźnienia lub nawet ograniczenie w handlu między Azją, Stanami Zjednoczonymi, Afryką a Europą.
– Zamieszki w Egipcie mogą mieć reperkusje regionalne. Jeśliby doszło np. do ataków na infrastrukturę przesyłową ropy, czyli rurociąg Sumed i sam Kanał Sueski, którym przepływa ponad 7 proc. ropy światowej i 13 proc. LNG, to mielibyśmy konsekwencje dla całego świata, szczególnie dla Europy – mówi Newserii Adam Balcer z Fundacji demosEUROPA.
To głównie do naszej części świata przez Kanał Sueski płyną surowce. Zagrożone są nie tylko dostawy ropy i gazu, ale także transport morski.
– Znaczna część statków na świecie przepływa przez ten kanał. Gdyby został zablokowany, to czas transportu produktów z Europy zwiększyłby się o 15 dni do Afryki, a do Stanów Zjednoczonych o 10 dni – wylicza Adam Balcer. – Ta wymiana handlowa jest istotna dla Europy, bo dotyczy np. współpracy z Chinami.
Gdyby doszło do eskalacji konfliktu, reperkusje mogą być odczuwalne także dla polskiej gospodarki.
– Polska może odczuć konflikt w Egipcie tylko w tej sytuacji, kiedy doszłoby do destabilizacji na dużą skalę. Wtedy ta fala uderzyłaby w całą gospodarkę światową ze względu na problemy z transportem ropy, gazu i ze szlakami handlowymi morskimi przez Kanał Sueski. To odbiłoby się również na Polsce – dodaje ekspert.
Przez Egipt przetacza się fala zamieszek pomiędzy stronnikami a przeciwnikami odsuniętego od władzy prezydenta Mohammeda Mursiego. Wywodzący się z Bractwa Muzułmańskiego, oskarżany o faworyzowanie islamistów, został 3 lipca odsunięty od władzy przez wojsko. Zwolennicy Mursiego domagają się jego przywrócenia do władzy jako demokratycznie wybranego szefa państwa. Utrzymują, że w ich szeregach zginęło 3 tys. ludzi, władze informują o 638 zabitych i ok. 4 tys. rannych. W kraju wprowadzono stan wyjątkowy, a w niektórych regionach godzinę policyjną.
Czytaj także
- 2025-01-24: Adam Kszczot: Moja żona została mistrzynią świata w makijażu permanentnym. Trochę się też do tego przyczyniłem
- 2025-02-05: Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka
- 2025-02-13: Adam Kszczot: Sportowcy, którzy nie wchodzą do finału podczas olimpiady, nie mają za co żyć. Nie dostają stypendium w kolejnym roku
- 2025-02-21: Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
- 2024-09-18: Anna Głogowska: W samym środku lata wyjechałam na wakacje do Egiptu. Temperatura powietrza sięgała 43, a wody 38 stopni
- 2024-06-04: Magdalena Boczarska: Spektakl „Wypiór” rozprawia się z mitem romantyzmu i z postacią Adama Mickiewicza. Nasz wieszcz wcale nie był takim kryształowym bohaterem i wielkim patriotą, za jakiego go uznajemy
- 2024-06-27: Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
- 2024-06-11: Mateusz Banasiuk i Magdalena Boczarska: Po 10 latach razem można też pracować na jednej scenie, mieć z tego dużą frajdę i się wzajemnie inspirować
- 2024-01-31: A. Bodnar: Bez naprawy sądownictwa nie będzie inwestycji. Trzeba przywrócić zaufanie przedsiębiorców do sądów i prokuratury
- 2024-02-14: Zakochaniu towarzyszą duże zmiany w zachowaniu i emocjach. Australijscy naukowcy zbadali, które obszary mózgu za to odpowiadają
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.