Mówi: | Paweł Jarczewski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Zakłady Azotowe Puławy |
P. Jarczewski (Prezes ZA Puławy): mamy tak duży eksport do Chin, że wciąż myślimy o budowie fabryki w Państwie Środka
Polscy eksporterzy na razie nie odczuwają spowolnienia gospodarczego w Chinach. Przynajmniej w branży chemicznej. – Brak tu jakiejkolwiek stagnacji, a widzimy wręcz pęd Chin do przodu – zapewnia Paweł Jarczewski, prezes Zakładów Azotowych Puławy. Jednak zagrożenia nie bagatelizuje. Przyznaje, że wspólnie z Azotami Tarnów wciąż rozważają budowę zakładu produkującego kaprolaktam w Państwie Środka.
– Chiny to bardzo ważny partner Zakładów Azotowych Puławy. Od kilkunastu lat jesteśmy aktywni na tym rynku, w szczególności w związku z naszym eksportem kaprolaktamu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Paweł Jarczewski, prezes zarządu Zakładów Azotowych Puławy.
Kaprolaktam to surowiec wykorzystywany m.in. do produkcji nylonu czy tworzyw konstrukcyjnych. Jest szczególnie ważny dla polskiej branży chemicznej, bo stąd pochodzi jedna z trzech wykorzystywanych na świecie technologii produkcji tego surowca.
Największym odbiorcą kaprolaktamu są Chiny. W tym roku konsumpcja tego surowca wyniesie 1,34 mln ton. Władze ZA Puławy szacowały, że w tym roku Państwo Środka będzie musiało sprowadzić ponad 620 tys. ton tego surowca. Popyt na kaprolaktam rośnie tam w tempie 8 proc. rocznie, podczas gdy na świecie jest to wzrost o 3 proc.
– Puławy od wielu lat dostarczają kaprolaktam na ten rynek, ale ta intensyfikacja i sposób działania bezpośrednio na rynku chińskim to jest kilkanaście ostatnich lat. Mamy partnerów wśród największych firm chińskich w branży przetwórstwa kaprolaktamu. Widzimy to bardzo pozytywnie, tworzymy długoterminowe relacje i myślę, że „rozumiemy” język chiński – zapewnia prezes ZA Puławy.
Warunki na chińskim rynku powodują, że jest on najatrakcyjniejszym celem dla polskich firm z branży chemicznej. Jak podkreśla Paweł Jarczewski, na razie nie ma mowy o kryzysie w tamtejszej gospodarce.
– Spowolnienie gospodarcze w Chinach to zmartwienie ekonomistów na całym świecie. Na razie jednak Chiny wciąż się rozwijają. W niektórych obszarach, jak np. chemia, widzimy brak jakiejkolwiek stagnacji, a wręcz pęd do przodu – wyjaśnia prezes ZAP.
Nie bagatelizuje jednak zagrożenia, że problemy w chińskiej gospodarce mogą wpłynąć na wielkość eksportu.
– Jest takie zagrożenie, ponieważ rynek chiński w obszarach, w których nie jest samowystarczalny, te „dziury” zamyka budując nowe instalacje samemu lub we współpracy z partnerami ze świata – mówi Paweł Jarczewski.
I tu jednak pojawia się szansa dla polskich zakładów azotowych, które od pewnego czasu prowadzą rozmowy na temat budowy zakładu w Państwie Środka.
– Wspólnie z Tarnowem analizujemy potencjalny projekt chiński budowę instalacji kaprolaktamu na tym terenie. Przygotowane są analizy, studia wykonalności, wybieramy partnerów – mówi Paweł Jarczewski.
Ma to być wspólna inwestycja dwóch największych spółek chemicznych w Polsce, które w ubiegłym roku w tym celu podpisały umowę o współpracy. Zgodnie z pierwotnymi planami instalacja miała powstać w południowo-wschodniej części Chin i miała produkować nawet 120 tys. ton kaprolaktamu.
W lipcu pojawiały się doniesienia, że spółki zawiesiły ten projekt, nieoficjalnie z powodu braku inwestora strategicznego z Chin.
Zakłady Azotowe w Puławach są jednym z dwóch wiodących producentów kaprolaktamu w Polsce. Roczna produkcja przekracza 65 tys. ton. Firma jest również jednym z największych polskich eksporterów.
Czytaj także
- 2024-05-15: Za blisko 80 proc. produkcji półprzewodników odpowiada Azja. Planowana inwestycja Intela w Polsce to jeden z kroków do zwiększenia autonomii UE w zakresie dostaw [DEPESZA]
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-04-22: Tomasz Dedek: Trzy dekady temu wziąłem udział w zdjęciach do „Listy Schindlera” Stevena Spielberga. Film był za długi i niestety cały mój wątek wycięli
- 2024-03-21: Joanna Trzepiecińska: Z „Rodziny zastępczej” mam same dobre wspomnienia. Do dziś odcinam kupony sympatii widzów
- 2024-02-05: Olej palmowy znajduje się w połowie produktów na sklepowych półkach. Wbrew powszechnemu przekonaniu jego produkcja nie musi szkodzić środowisku
- 2024-01-11: Transport szuka alternatywy dla paliw kopalnych. Najbardziej perspektywiczny jest wodór, a rozwój biopaliw przebiega wolniej od oczekiwań
- 2024-01-04: Na razie bez boomu w sektorze biogazu. Mimo specustawy barierą wciąż pozostają wysokie koszty takich inwestycji i brak akceptacji społecznej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.