Newsy

Polska chce wzmacniać współpracę z krajami Trójmorza. Zyska na tym gospodarka i wzrośnie bezpieczeństwo

2016-08-26  |  06:55
Mówi:prof. dr hab. Michał Kleiber, przewodniczący Rady Naukowo-Programowej Baltic Business Forum

Marek Nowakowski, prezes zarządu Polsko-Tureckiej Izby Gospodarczej

Jacek Piechota, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Europa-Północ-Wschód

  • MP4
  • Potencjał współpracy państw Trójmorza, czyli położonych między Bałtykiem, Adriatykiem i Morzem Czarnym, nie jest w pełni wykorzystywany – oceniają eksperci. Jej zacieśnienie może mieć szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa regionu i dla rozwoju gospodarczego tych krajów. Dlatego w proces ten angażują się zarówno politycy, jak i przedstawiciele biznesu. Okazją do tego będzie kolejna już edycja Baltic Business Forum, które we wrześniu odbędzie się w Świnoujściu.

    – Nasz potencjał gospodarczy jest znacznie większy, niż w tej chwili jesteśmy w stanie wykorzystać. Do tego potrzebna jest nam współpraca z partnerami. Na wschód i na południe od Polski mamy partnerów o niezwykle szerokich możliwościach współpracy – mówi agencji Newseria Biznes prof. Michał Kleiber, przewodniczący Rady Naukowo-Programowej Baltic Business Forum. – Ta część Europy jest słabo zorganizowana jako partnerstwo. Od tego w moim przekonaniu zależy w dużej mierze przyszłość gospodarki polskiej.

    Budowanie tego partnerstwa jest o tyle trudne, że wiąże się z wieloma zaszłościami historycznymi. Zdaniem prof. Kleibera gra jest jednak warta świeczki, zarówno ze względów gospodarczych, jak i dla bezpieczeństwa całego regionu.

    Potrzebę wzmacniania współpracy dostrzegają także politycy. W czwartek i piątek w Dubrowniku odbywa się forum państw Trójmorza z udziałem przedstawicieli 12 krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Bierze w nim udział także prezydent Andrzej Duda. 

    – Potencjał współpracy w tym regionie nie jest w żaden sposób wykorzystany. Możliwości są znacznie większe. Wszystko to, co służy budowaniu relacji gospodarczych w tym regionie, to jedna z myśli przewodnich Baltic Business Forum – podkreśla Jacek Piechota, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Europa-Północ-Wschód, organizator i pomysłodawca forum.

    Baltic Business Forum odbywa się od 2009 roku. Początkowo koncentrowało się na wzmacnianiu współpracy państw regionu Bałtyku z krajami Partnerstwa Wschodniego. Od ubiegłego roku coraz częściej mówi się o silnym regionie Trójmorza.

    – W tym roku będziemy lepiej poznawali możliwości gospodarcze Turcji. To ogromny kraj z kłopotami politycznymi, które jednak nie stoją na przeszkodzie w rozwijaniu współpracy gospodarczej – uważa prof. Michał Kleiber. – Damy głos młodym biznesmenom, którzy będą mówić, jakie oni widzą dziś kłopoty i szanse na przyszłość. Będziemy rozmawiali o przemyśle ciężkim, w szczególności w kontekście zbrojeniówki. Trzeba pamiętać o tym, że Turcja jest krajem olbrzymiej armii i potencjalne możliwości współpracy, w szczególności dotyczące zakupów przez Turcję uzbrojenia, są bardzo znaczące.

    W tym roku utrzymuje się trwająca od pięciu lat tendencja wzrostowa w obrotach handlowych między Polską a Turcją. W ubiegłym roku osiągnęły one poziom 6 mld euro, przy czym Polska więcej eksportuje, niż importuje. Eksperci oceniają potencjał wymiany na ok. 10 mld euro rocznie, dzięki czemu Turcja awansowałaby w rankingu partnerów gospodarczych Polski.

     Turcja mimo kłopotów o charakterze politycznym ma bardzo stabilną perspektywę rozwoju gospodarczego. Zarówno w ocenie ekspertów międzynarodowych, Międzynarodowego Funduszu Walutowego czy Banku Światowego, jak i naszych ekspertów krajowych, PKB będzie rosło o 3,5–4 proc. rocznie. To jest jedna z najbardziej stabilnych gospodarek w Europie, podobnie jak Polska, co powoduje, że jesteśmy dobrymi i wzajemnie potrzebnymi sobie partnerami – przekonuje Marek Nowakowski, prezes zarządu Polsko-Tureckiej Izby Gospodarczej.

    Polscy i tureccy przedsiębiorcy współpracują w wielu sektorach, m.in. w samochodowym, tekstylnym, maszynowym i rolno-spożywczym. Rozmowy prowadzone podczas Baltic Business Forum będą okazją do wzmocnienia kooperacji, szczególnie w kontekście planowanego podpisania porozumienia.

     Inaugurujemy obrady porozumienia między trzema organizacjami skupiającymi polskich, tureckich i ukraińskich przedsiębiorców, czyli Ukraińsko-Tureckim Stowarzyszeniem Biznesu, Polsko-Turecką Izbą Gospodarczą i Polsko-Ukraińską Izbą Gospodarczą. W tym trójkącie chcemy wymieniać się projektami, informacjami, a także szukać wspólnych przedsięwzięć – podkreśla Jacek Piechota.

    Politycy, przedsiębiorcy i eksperci będą rozmawiać przede wszystkim o możliwościach ekspansji firm na zagraniczne rynki regionu, a także o energetyce, transporcie morskim przemyśle wydobywczym i rynkach kapitałowych. Będzie też okazja do wymiany doświadczeń między samorządami, szczególnie w zakresie projektów publiczno-prywatnych oraz procesów cyfryzacji.

    Kalendarium

    Infrastruktura

    Pomorskie stawia na innowacyjną branżę stoczniową. Region chce przyciągać kolejne firmy z tego sektora

    Potencjał sektora stoczniowego w Polsce dynamicznie się rozwija, a firmy działające w tej branży dostają zamówienia na coraz bardziej zaawansowane technologicznie produkty. Na gdańskiej Wyspie Ostrów – dzięki rewitalizacji terenów postoczniowych prowadzonej przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną – powstaje nowoczesna infrastruktura, która ma zachęcać do inwestycji kolejne firmy z sektora morskiego. Powstawanie innowacji w branży napędzane jest także przez programy wsparcia dla start-upów i kształcenie kadr z zakresu automatyzacji i programowania.

    Przemysł

    4,5 mld zł może w tym roku trafić z NCBR do polskich spółek. Firmy muszą spełnić tylko jeden warunek – muszą być innowacyjne

    Wsparcie w wysokości 50 mld zł i ponad 10 tys. umów zawartych z beneficjentami – to bilans 10 lat działalności Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Tylko w tym roku NCBR ma do rozdysponowania kolejne 4,5 mld zł, z czego blisko połowę w ramach konkursu Szybka Ścieżka, która cieszy się największym zainteresowaniem przedsiębiorstw. O granty może się starać w zasadzie każda firma, głównym warunkiem jest jednak innowacyjność projektu i komponent badawczo-rozwojowy.

    Transport

    Przybywa zielonych autobusów w Polsce. W 2018 roku na ulice miast wyjechało 317 autobusów z alternatywnymi napędami

    Sprzedaż ekologicznych autobusów miejskich dynamicznie rośnie. W ubiegłym roku na drogi polskich aglomeracji wyjechało 317 ekoautobusów, w tym 63 elektryki i 200 hybryd. – w połączeniach między miastami udział tych pojazdów jest niewielki, bo trudno je wykorzystywać na dalekich trasach – mówi Bogdan Kurys, wiceprezes firmy Sindbad. Jednak flota autokarów także staje się coraz bardziej ekologiczna. – Potrzeba wymiany sprzętu jest wymuszona, inaczej nie moglibyśmy realizować połączeń międzynarodowych – ocenia Kurys.

    Konsument

    Od lipca program Rodzina 500+ będzie obejmował 6,8 mln dzieci. Nie wpłynął na dzietność, ale ma pozytywny wpływ na gospodarkę

    Statystyki GUS pokazują, że program Rodzina 500+ nie jest skutecznym narzędziem kształtowania polityki demograficznej, ale – jak podkreśla były minister finansów Stanisław Kluza – należy go pozytywnie oceniać w kontekście jego długoterminowego oddziaływania na gospodarkę i kształtowania polityki prorodzinnej państwa. Rodzina 500+ jest programem o charakterze sprawiedliwościowym, redystrybucyjnym i istotnie przekłada się na stabilny i zrównoważony rozwój gospodarczy – uważa ekonomista.